Ga naar inhoud

Hoe regelt men Sat-schotel en LNB-ontvangst af met een spectrum-analyser?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geachte Leden/lezers

Deze technische vraag krijg ik vaak gesteld.

Wie van de leden/lezers kan zijn/haar ervaring hier overzichtelijk stapsgewijs mededelen.

Alvast bedankt voor Uw bijdrage en medewerking.

Mvg

bvwsatellite

Geplaatst:

Geachte leden/lezers

Wie is zo vriendelijk om een bijdrage te kunnen leveren op de vraag : HOE REGELT MEN EEN SAT-SCHOTEL EN LNB-ONTVANGST AF MET EEN SPECTRUM ANALYZER ?

In naam van de leden/lezers die hierwel meer over willen weten, alvast vriendelijk bedankt voor Uw bijdrage hieraan.

Geplaatst:

Met alleen een spectum analyzer is dat niet ideaal .

Je kunt wel , als je er vaak mee gewerkt hebt , herkennen op welke satelliet je gericht staat , doordat je het beeld van de transponder pieken van die satelliet weet.

Je kunt dan wel maximaal uitrichten op de piek-hoogte .

Waarschijnlijk bedoelt de TS i.p.v. spectrum analyzer , een satmeter , dan stel je af op max signaal en een zo laag mogelijke Ber .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

• Moderator
Geplaatst:

Een spectrum analyiser is handig bij het begin van het uitrichten van een schotel.

Doordat je op het beeldscherm ook hele kleine signalen zichtbaar zijn, is hiermee de richting waar het sat signaal vandaan komt snel te zien.

Daarna kan je de schotel (Signaal reflector) op maximum signaal uitrichten.

Het juist afstellen van de LNB in het brandpunt van de schotel kan het beste gebeuren met een sat meter welke de Signaal/Ruis verhouding meet en tevens de Block error rate laat zien.

Verder kan je aan de hand van het spectrum beoordelen of de skew van de LNB goed staat, of er geen stoorsignaal van de andere polarisatie aanwezig is.

Verder is een spectrum analyser handig bij het opsporen van stoor signalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Geachte Trust

Wat U neerschrijft is correcte informatie.

ivm : waarschijnlijk bedoelt TS ipv spectrum analyzer een satmeter : ja en neen : een combinatie van zowel satmeter met spectrum analyzer voor de fijn afregeling van zowel de sat-schotel als de lbn-ontvangst.

Er werd mij die vraag vaak gesteld, en daar ik niet zo goed ben in het technische aspect "zonder de satmeter met spectrum analyzer bij de hand te hebben" om te zetten in het duidelijk begrijpbare, heb ik deze vraag hier openbaar op het sat4all forum gezet, zodat iemand met ervaring met een spectrum analyzer van de leden/lezers hier wel een duidelijk en begrijbaar verhaal over kan neerschrijven.

Het zou nog mooier en aanvullender zijn geweest indien U geachte Trust wat meer in detail zou hebben getreden ivm het gebruik en toepassing van een spectrum analyzer voor het afregelen van sat-schotel en lnb-ontvangst.

Alvast van harte en zeer vriendelijk bedankt voor Uw bijdrage aan dit onderwerp.

Mvg

bvwsatellite

Geplaatst:

Geachte CeesV, beste Moderator

U heeft dat kort en bondig maar duidelijk verstaanbaar omschreven, waarvoor mijn oprechte dank.

Zoals ik ook aan Trust hierboven schreef : Het zou nog mooier en aanvullender zijn geweest indien U geachte CeesV, beste Moderator, wat meer in detail zou hebben getreden ivm het gebruik en toepassing van een spectrum analyzer voor het afregelen van zowel sat-schotel als lnb-ontvangst.

Niettemin... vele leden/lezers zullen hier zeker wat van kunnen opsteken.

Mvg

bvwsatellite

• Moderator
Geplaatst:

bvwsatellite, het filmpje in de link van de posting van Ventura laat duidelijk zien, wat er gebeurt op het scherm van de spectrum analyser wanneer je aan de schotel draait.

De schotel dient in deze fase van de installatie afgeregeld te worden op maximum sterkte.

Daarna gaat het verder met het fine tunen.

Op dit forum zijn vele onderwerpen die het afstellen van de schotel voor elk aspect uitgebreid beschrijven.

Een spectrum analyser is een gecompliceerd apparaat, waarvoor veel basiskennis vereist is.

Het is altijd moeilijk, om in het antwoord een balans te vinden tussen lekentaal en vaktaal.

Meer gerichte, specifieke vragen zijn het middel om informatie uit te wisselen die overeenkomt met het technische kennis niveau van de vragensteller.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Geachte bvwsatellite,

Helaas is de website offline. Op de website kunt u zien hoe men met behulp van een satlook digital nit een schotel uitricht. Probeer later nog eens de website te benaderen.

Met alle respect, men vraagt ook niet aan een drie sterren restaurant chef/eigenaar wat hun succes vol heeft gemaakt. U zult nooit een volledige antwoord kregen van hun. Dit geldt ook voor uw gestelde vraag. Denkt u dat een "professionele/gecertificeerd" satelliet monteur alles gaat vertellen hoe hij/zij te werk gaat? Dan kan hij/zij meteen zijn/haar bedrijf gaan sluiten. Wat wel mogelijk is om bijna dezelfde resultaten te evenaarden als een "professionele/gecertificeerd" satelliet installatie monteur. Het is ook afhankelijk wat voor satelliet meter men gebruikt. Een "professionele/gecertificeerd" satelliet installatie monteur gebruikt ook een andere en veel dure satelliet meter. Deze klanten hebben een hogere verwachtingspatroon vergeleken met een "normale" consumenten satelliet gebruiker. De klant kan bijv. vragen voor een uitdraai van de meet gegevens voor een specifieke transponder. Ik zie dat niet zo snel gebeuren met zo "budget" satelliet meter als Satlink, Schwaiger en of Xsarius.

Wat ik wel kan adviseren. Wees geduldig en leer uw Xsarius Satmeter Plus kennen. Kijk wat de mogelijkheden zijn van de Xsarius Satmeter Plus. Neem bijv. een schotel van 64/78/88cm icm camping statief met daar bij twee lnbs. 1 hele goedkope lnb en 1 inverto ultra black. En kies een mooie zonnige dag om met uw Xsarius Satmeter Plus te gaan hobbyen. En beantwoord zelf de volgende vragen:

- Wat gebeurt er in de spectrum analyse als de schotel naar links en rechts draai. En de schotel naar

boven en of naar omlaag zet. Gebruik eerst de goedkope lnb en vervang daarna voor de inverto ultra

black. Zit er een verschil in lnb's qua uitgang signaal?

- Indien de Xsarius Satmeter Plus een "span" functie heeft. Wat gebeurt er als men op een bepaalde

transponder de schotel naar links en of rechts draai. En de schotel naar boven en of naar omlaag zet.

Vergelijk dit met de goedkope lnb en de inverto ultra black.

- Wat gebeurt er met de snr/ber (eventuele mer/cn) verhouding als ik de lnb naar links en of rechts draai.

En of naar voren of naar achteren zet in de lnb houder. Vergelijk dit met de goedkope lnb en de inverto

ultra black.

Oefening baart kunst. En een hobby kost tijd en geld. Ter info, ik ben geen "professionele/gecertificeerd" satelliet installatie monteur. Wel een hobbyist, die met vallen en opstaan zijn satelliet meter heeft leren begrijpen en beheersen ;).

aangepast door Ventura
Geplaatst:

Ik weet niet of mag. Indien dit tegen de board regels zijn. Mag deze link worden verwijderd.

Zie hier een linkje van de fabrikant Rover Instruments. Hier laten ze een demo zien van Atom Light hoe men te werk gaat.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Zag juist dit filmpje , mooi....

Mag voor het ogenblik even deze lenen van mijn zoon.

Ga er als ik tijd heb mijn Deltastar 120 cm even mee uitrichten plus enkele DVB-T antennes.

Dus werk genoeg in de eerste weken. :)

post-37533-0-57938600-1338394101_thumb.jpg

post-37533-0-50397800-1338394113_thumb.jpg

post-37533-0-89640400-1338394122_thumb.jpg

post-37533-0-78310300-1338394137_thumb.jpg

post-37533-0-92439300-1338394146_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

• 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen