Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

In mijn Ultimo zitten 3 DVB-C tuners en die zijn allemaal (softwarematig) actief.

Nu heb ik wel gelezen dat je bv dmv meerdere tuners meerdere programma's tegelijk kunt opnemen en nog steeds ook TV kunt blijven kijken.

Geloof dat ik ergens gelezen heb dat je bij de Ultimo tot 8 zenders gelijktijdig op kunt nemen én nog steeds TV kunt kijken.

Maar is dát de enige manier om te checken of alle 3 de tuners gelijktijdig werken?

En is dat het enige "voordeel" of "extra" van 3 tuners?

Of zijn er nog meer voordelen?

Wat me gisteren opviel was het volgende:

- heb extra zenderpakket waarbij ik enkele zenders (alleen) dmv CI+ CAM module (CAIWAY) icm met decoder kaart kan bekijken;

- bij het starten van een opname van een niet-HD zender uit dat zenderpakket (in dit geval Discovery welke in SD wordt doorgegeven) kan ik bepaalde zenders ineens niet meer zien. Het beeld blijft zwart,

- Sommige anders zenders blijven echter gewoon werken/zichtbaar

Vond dat zelf nogal vreemd en eigenlijk onverwacht. :crazy:

Vroeg me dus af of dat wellicht iets te maken had met het aantal tuners omdat ik stellig in de overtuiging was dat ik vanalles tegelijk kon opnemen, kijken, afspelen, etc.

Vandaar de vraag mbt de voordelen (of nadelen?) van 3 dezelfde tuners.

Meerdere verschillende tuners in combinatie zoals bv DVB-C en DVB-S/T, dat voordeel is me natuurlijk duidelijk.

Gaat me meer om meerdere dezelfde tuners....

Dank!

Fred.

• Moderator
Geplaatst:

Voor satelliet tuners is er een plugin die satfinder heet. Daarmee kan je een tuner kiezen en dan kan je een transponder aangeven en dan zie je het signaal niveau. Je zou die eens kunnen installeren en kijken of die plugin ook wat kan met dvb-c tuners.

Als je een opname hebt gestart en je kan ineens een beperkt aantal kanalen kijken dan denk ik dat er iets mis is met je configuratie. Heeft elke dvb-c tuner een eigen aansluiting of heb je ze middels de setting "doorlussen" software matig doorgelust?

Voor zover ik weet zou je elke dvb-c tuner op een antenne aansluiting moeten aansluiten en dan kan je als je een opname start gewoon wat anders kijken zonder dat dat elkaar beinvloed. Ook zul je alle tuners hetzelfde moeten configureren, want anders zie je wel 3 tuners, maar wordt er nog steeds maar 1 gebruikt.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

De tuners zijn nu "doorgelust", dus softwarematig.

Kan natuurlijk ieder apart doen, maar is dat bv gewoon te doen door een splitter te gebruiken?

Geplaatst:

je kunt ervan uitgaan dat bij dvb-c de frequenties allemaal aanwezig zijn op de coax

(in tegenstelling tot dvb-s(2) waar eenmaal een transponder ingebruik de andere tuner die (indien doorgelust) niet kan gebruiken

dus voor zover ik weet moet je tevens de andere zenders kunnen gebruiken via een van de andere doorgeluste tuners.

maar, je kaartje wordt natuurlijk per softcam gebruikt voor decoderen van het beeld

indien je CCcam daarvoor gebruikt, kun je in de configuratie van CCcam (staat onder /etc/CCcam.cfg ) de volgende regel aanpassen

EMM THREADS = x (default staat die op 1) we willen echter meer listeners kunnen starten (x tuners * 2 => 6)

EMM THREADS = 6 (en natuurlijk zonder hekje ervoor #) opslaan en kijken wat je nu kunt met die drie tuners.

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

• Moderator
Geplaatst:

De tuners zijn nu "doorgelust", dus softwarematig.

Kan natuurlijk ieder apart doen, maar is dat bv gewoon te doen door een splitter te gebruiken?

Ja hoor, je zou er gewoon een splitter aan kunnen hangen, of de meegeleverde doorlus kabeltjes gebruiken. Kijk eens of dat helpt?

Geplaatst:

kan die CI+cam wel meerdere zenders tegelijk aan?

ET10000 DVB-C C C C/T 2TB HDD.

SAT ET7000 ET6000  OpenPLI Triax 88 multifeed 4 quad LNBs

• Moderator
Geplaatst:

dat maakt op zich niets uit, topic starter meldt dat hij die kanalen niet meer kan kiezen, dat heeft toch echt met de tuners te maken. Grote kans dat inderdaad de CI gebruikt gaat worden voor de opname en dat als je de kanalen wel kan kiezen je ze niet open zult krijgen en dus uiteindelijk nog steeds met een zwart scherm zit.

Geplaatst:

CCcam v2.3.0 geinstalleerd, CCcam.cfg voorzien van de regel:

EMM THREADS : 6

en getest.

Helaas geen ander resultaat.

Op het moment dat ik een opname start van bv Discovery zijn bepaalde andere zenders niet meer te bekijken (zwart scherm).

De DVB-C tuners zijn nu niet doorgelust, maar (via een splitter) voorzien van een eigen input.

Maar hoe moet je dan omgaan met de output van iedere tuner afzonderlijk?

Moet je deze ook weer allen tesamen laten komen (via splitters..??)

Of hoeft er niets aangesloten te worden op de output(s)...??

Fred.

Geplaatst: (aangepast)

3x dvb -c tuner zou toch moeten werken als alle tuners het doen. Je kan stap voor stap uitzoeken welke tuner werkt en welke niet en deze wellicht wisselen en kijken of het probleem blijft of mee verhuist. Verhuist het probleem mee dan heb je een tuner probleem en blijft het probleem dan heb je probleem op het moederboard.

Ik heb een medesatter 3 weken geleden geholpen met een soortgelijk probleem, ontvanger is nu terug naar de leverancier want tuner a werkte niet en als je in slot 3 een tuner stak werkte er geen enkele tuner meer.. Ook geleerd dat je bij 2 tuners er altijd een in slot b moet hebben.

aangepast door alfred de witt

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Geplaatst:

Even een vraag je tussendoor. Weet je zeker dat je voor alle drie de tuners de zenders hebt opgezocht via de cable scan. Hier was ik eerst ook door in verwarring gebracht.

Je kan ook zien als je de OK knop indrukt in de balk met welke tuner is afgestemd.

Humax 5050C

VU+ Ultimo 3 X DVB/C 2TB

Geplaatst:

Ja, alle 3 de tuners hebben een volledige kabel scan uitgevoerd en kunnen dus beschikken over alle zenders.

Wat me opgevallen is - en wat volgens mij al eerder genoemd werd - is dat bij het starten van een (timer) opname tuner A deze actie uit lijkt te voeren.

Bij het wisselen van kanalen zie je dan dat tuner B actief is; tuner B wordt getoond in de informatie-balk als actieve tuner.

Zou tuner B geen toegang hebben of - gelijktijdig - gebruik (kunnen) maken van de CI+ CAM decoder module ..??t

Dat zou namelijk de zwarte zenders kunnen verklaren.

Had dan eigenlijk wel de CI card cannot read error message o.i.d. verwacht - maar die volgt niet.

Er volgt helemaal geen foutmelding - alleen maar een zwart scherm.

Dus misschien is het euvel wel: 2 of meerdere DVB-C tuners kunnen niet tegelijk een CI+ CAM module benaderen.

Interessant, en - mocht dit zo zijn - tegelijk ook erg jammer.......

Fred.

• Moderator
Geplaatst:

ja dat is denk ik zo. Een CI doet voor zover ik weet maar 1 stream tegelijk.

Geplaatst:

Is dat anders voor de CI+ CAM module/sleuf dan voor de "gewone" decoder-card sleuf?

Maw: als de decoder-card zou werken in een niet-CI+ CAM sleuf, zouden de nu zwarte kanalen dan wél beeld vertonen?

Kan het zelf niet testen want rechtstreeks gebruik van de decoder-card in een niet-CI+ CAM sleuf krijg ik niet werkend.

Ook niet bij gebruik van CCcam.....

Fred.

Geplaatst:

Ik heb zelf ook sinds kort een ultimo perfect apparaat maar inderdaad ook problemen als ik met al de drie tuners aan het opnemen ben.

Probleem doet zich voor als er drie timers gelijktijdig starten op verschillende zenders uiteraard.

Er wordt dan nog maar op een zender beeld gegeven de andere blijven zwart de opnames lopen wel door maar bij twee van de drie is deze mislukt.

Nadat dit probleem heeft opgetreden dan blijven de zenders ook op zwart ook als de opnames zijn gestopt alleen een herstart helpt dan nog.

Als ik met de hand drie opnames start op dezelfde zenders dan werkt het wel.

Ook twee opnames tegelijkertijd en wat anders kijken heeft nog geen problemen gegeven.

Alleen dus drie opnames die precies gelijk gestart worden via de timer opname geeft problemen hier.

O ja de zenders die op zwart gaan tijdens de problemen hebben wel signaal op de tuners dit is terug te zien in de in de info balk onder in het scherm.

Ik heb nu de timers versprongen ingesteld zodat deze niet meer gelijktijdig starten alleen op maandag heb ik drie timers tegelijk lopen dus over een week weet ik meer.

Marcel

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...