HakunaMatata Geplaatst: 14 mei 2012 Geplaatst: 14 mei 2012 Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd of het mogelijk is 12 volt ontvangers i.c.m. 12 volt (lood) accu's te gebruiken i.p.v. met de meegeleverde 230 volt netadapters. Ik doel dan natuurlijk op 12 volt accu's van 5 Ah of hoger. Heeft iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Ronsworld Geplaatst: 14 mei 2012 Geplaatst: 14 mei 2012 Als de desbetreffende ontvanger op 12 Volt gelijkspanning draait dan wel. Wel even opletten wat de + en de - is op het apparaat, en een zekeringetje in de voedingsleiding opnemen kan zeker geen kwaad. Suc6, HCO. P.S. niet tegelijkertijd een acculader op de accu aansluiten, zo heb ik vroegah al eens een bakkie stukgemaakt.. 1 It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
HakunaMatata Geplaatst: 14 mei 2012 Auteur Geplaatst: 14 mei 2012 (aangepast) Als de desbetreffende ontvanger op 12 Volt gelijkspanning draait dan wel. Wel even opletten wat de + en de - is op het apparaat, en een zekeringetje in de voedingsleiding opnemen kan zeker geen kwaad. Suc6, HCO. P.S. niet tegelijkertijd een acculader op de accu aansluiten, zo heb ik vroegah al eens een bakkie stukgemaakt.. Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik niet zo veel verstand van electronica. Dat zekeringetje zou de accu of de ontvanger beschermen bij wat? Overbelasting? 14 mei 2012 aangepast door HakunaMatata
Ronsworld Geplaatst: 14 mei 2012 Geplaatst: 14 mei 2012 De ontvanger, stel dat deze zich niet helemaal lekker meer voelt en veel stroom gaat trekken dan wordt hij met het zekeringetje gestopt. HCO. 1 It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Radenko@onsbrant Geplaatst: 14 mei 2012 Geplaatst: 14 mei 2012 |Beste HakunaMatata, Het is geen enkel probleem om met een 12v accu te werken. Zelf gebruik ik al 20 jaar 12 volt satelliet ontvangers in combinatie met zonne energie. Dan varieert kan de spanning varieren tussen 13.8v en 12 volt. De laatste 10 jaar gebruik ik dreamboxen. Dat werkt prima maar als de spanning rond de 11v zou geraken dan krijg je problemen. Maar je praat over een 5Ah accu als je dan een 12V ontvanger en een 12v lcd schermpje gebruikt dan kan je niet veel meer kijken als het journaal dan is de accu leeg. Zeker voor je LCD scherm is een stabiele 12 v spanning nodig als het scherm niet voorzien is van een spanningstabilisator. De orginele 12 schermen hebben dat in zich. en werken dan perfect van b.v 10 tot 18 V DC. dit is dan ook een andere prijs klasse. Je kunt er van uitgaan als je een LCD (tv) scherm koopt met een 12 v adaptor en er wordt van uit de fabrikant geen 12 V aansluitsnoer bij geleverd dat het een scherm is zonder spannings stabilisator, deze zijn doorgaans goedkoper. De marge van spanning waarbij ze goed werken is veel kleiner . Succes ermee Radenko 1 Vu+ duo met combi van 4xlnb twin vast en toch draaibaar met 1 schotel Dreamb 800SE met T55 4x lnb
HakunaMatata Geplaatst: 15 mei 2012 Auteur Geplaatst: 15 mei 2012 (aangepast) Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben van plan voor beide apparaten (12 Volt ontvanger en 12 Volt TV een aparte sterke accu te gebruiken). Ik heb nog een (dom) vraagje. Een LNB heeft 12 tot 18 volt benodigd om horizontale/verticale zenders (?) te ontvangen. Levert dat geen problemen op als er een 12 Volt voeding wordt gebruikt? 15 mei 2012 aangepast door HakunaMatata
Sprietje Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Een acculader schakelt uit bij 13,8-14,2 volt. Dit kan dus zijn 14,2/12 ofwel 118 % van zijn werkspanning. Zou je dat vergelijken met het 230V lichtnet, dan zou het aangesloten apparaat op 118% van 230V is 271 volt werken. Dat kan hij echt niet hebben. Daarom mag je de satelliettuner alleen maar aansluiten op een accu die niet gelijktijdig ook wordt opgeladen. Natuurlijk moet de accu wel af en toe eens opgeladen worden. Zorg dan dat de satelliettuner is losgekoppeld.
Ronsworld Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Je hebt het antwoord zelf al gegeven... Een 12 Volt ontvanger op 12 Volt, of die 12 Volt nu uit het ene doosje komt of uit het andere doosje, het blijft 12 Volt HCO. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen