Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Er staan 4 UMTS maten in de omgeving met een slordige straal van 2 km. De masten hebben een hoogte

van 32 tot 39 meter. Geen notie waar ze op gericht zijn.

In hoeverre moet je nu zicht hebben op zo'n mast. En wat voor een demping kan ik verwachten als er

een huis tussen staat of bomen.

Nu heb ik een buitenantenne die ik nog wil verhogen maar heb het idee, wanneer het regent, mijn eigen

bomen voor vervuiling zorgen (één staat sowieso in het zicht van de mast(en).

Ik gebruik UMTS voor internet.

HG CC

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Ik zie dat je dus T-mobile hebt, niet de meest "dekkende" provider. UMTS frequenties zitten rond de 2 Ghz, dus zodra er iets tussen komt zal de demping behoorlijk hoog zijn. Als je een buitenantenne hebt mag het rond de 2 Km niet zo'n probleem zijn. Hoger is beter, maar dan zal de kabel ook langer moeten zijn en als dat geen hele goeie is, zal de winst voor een deel weer verloren gaan. Bomen met blad zijn sowieso grote obstakels. Ze bevatten veel vocht waar dit soort straling lastig doorheen komt.

Op die frequenties is het vaak een kwestie van uitproberen. Soms kan een paar decimeter naar links of naar rechts compleet andere resultaten geven door reflecties.

Probeer in ieder geval je eigen antenne in zicht van 1 van de masten te plaatsen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Ik kan, denk ik, de situatie zo opstellen (en eigen boom snoeien) dat na 200 meter

een paar bomen staan, die staan nog net in de weg (min. vrije hoogte aldaar is 10,5

meter) verder geen gebouwen/huizen. Moet nog wel de antenne 3 meter omhoog.

Dus dat ga ik binnenkort uitproberen. Mijn verbinding, zeker met regen,

valt regelmatig weg. Enkele seconden is geen probleem maar een seconde of 10

dan wordt ik van de server afgeknikkerd. Ik "log" dat met streaming radio in

combinatie met Pingplotter. Streaming radio voor de optische waarschuwing.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Geplaatst:

Regen geeft voor dit signalen heel veel demping, dus je moet een reserve opbouwen qua signaal. Zelfde als met een schotel; 40 cm werkt maar als er bomen tussen komen of het gaat regenen heb je niets.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

2km zou geen probleem moeten zijn

volgens jou kaartje staan de masten in een woongebied dan gebruiken

ze meestal rondstralers (dus geen richt antenne zoals op autosnelwegen)

probleem is ga je jou signaal versterken met een antenne dan gaat de gsm

mast met minder vermogen naar jou zenden omdat jou signaal sterker binnen komt.

Jou gsm/sticky gaat ook met minder vermogen zenden om de accu te sparen.

resultaat volgens mij dat je niets bereikt.

Ik hoop dat ik ongelijk heb

Als je totaal geen ontvangst hebt dan werkt een antenne weg omdat door

de versterking van de antenne de gsm mast wel signaal binnen krijgt en aan

de hand daarvan zijn zendvermogen aanpast

aangepast door pukje
Geplaatst:

Ik ben nog even dieper gegaan en de info bekeken op het antenne bureau.

@Mereltje: Inderdaad op dat industrieterrein staan 4 masten van mijn provider.

de bovenste (het meest noorden) is wel de hoogste 39 meter maar volgens mij

heb ik daar niet zoveel aan. Als ik het allemaal goed begrijp, ik ben in deze

materie totaal niet thuis, zijn de hoofdstraalrichtingen 110, 220 en 320º tov

het noorden.

@Ieder

Ik heb één mast uitgelicht omdat ik niet weet of ik een en ander goed inschat.

De mast, zie bijlage, heeft onder andere een hoofdstraalrichting van 330º.

De lijn die ik dan heb getekend, is dat dan de straalrichting?

Wie weet dat. Met Googlen kwam ik er niet.

HG CC

Geplaatst:

2km zou geen probleem moeten zijn

volgens jou kaartje staan de masten in een woongebied dan gebruiken

ze meestal rondstralers (dus geen richt antenne zoals op autosnelwegen)

probleem is ga je jou signaal versterken met een antenne dan gaat de gsm

mast met minder vermogen naar jou zenden omdat jou signaal sterker binnen komt.

Jou gsm/sticky gaat ook met minder vermogen zenden om de accu te sparen.

resultaat volgens mij dat je niets bereikt.

Ik hoop dat ik ongelijk heb

Als je totaal geen ontvangst hebt dan werkt een antenne weg omdat door

de versterking van de antenne de gsm mast wel signaal binnen krijgt en aan

de hand daarvan zijn zendvermogen aanpast

Je hebt gelijk, echter als de condities slecht zijn, bijvoorbeeld als het regent, wordt hij ook minder goed ontvangen bij de zendmast. Die denkt dus hé een minder goed signaal ik moet iets meer power geven. Dat is dus mogelijk omdat hij al minder gas had gegeven vanwege het normaal sterke signaal zoals in je eigen verklaring. Dit is de reserve die je moet inbouwen en dus tot je beschikking hebt als je een goed signaal kan wegzetten.

Geplaatst:

Nu ik die richting goed heb ingeschat zal ik alle 5 de masten in de omgeving

in kaart brengen met betrekking tot hoogte (lees belemmeringen, bomen huizen)

en de hoofdstraalrichtingen.

Enkele masten zijn 23 meter hoog, enkele 39 meter allen met hetzelfde vermogen

maar wel met verschillende straalrichtingen.

Dat wordt weer stoeien met Google earth en de site van antennemasten.

Dank tot nu toe.

HG CC

Geplaatst:

Er zijn toch heel wat GSM richtantennes te koop? Als ik dat zo op Google Earth bekijk dan zou die mast bij De Diepert het dichtst bij staan (1,8 km), en er staat vrijwel niets tussen jouw huis en die mast.

Gezien de hoogte van de mast, het redelijke vrije zicht en de hoofdstraalrichtingen denk ik

dat hij (de Diepert) het wordt. Ik heb een externe antenne, zoals ik al eerder heb geschreven.

Die heb ik aan de achterzijde van mijn huis geplaatst, écht in het zicht van deze mast.

Het ontvangst werd zelfs slechter. Maar ik denk dat dat komt omdat mijn antenne achter

zich mijn achtergevel had. Maar goed, ik ga hem eerst 2 a 3 meter hoger hangen met een

grote plaat metaal onder de antenne, ruim vrij van obstakels (geen muur) en zien wat er gebeurd.

Het was het onderzoek wel waard, ik weet in ieder geval waar welke masten staan, wat hun

straalrichting is en vooral hoe hoog ze zijn.

Ik heb zelfsin Autocad de diverse situatie getekend teneinde inzicht te krijgen in obstakels zoals

gebouwen, bomen (joekels van populieren) en boerderijen. En inderdaad naar het zuiden daar

staat de eerste boom op 435 meter (Google Earth) en daar mogen de bomen 15 meter hoog zijn.

Mocht het verhogen niet lukken dan ga ik naar een richtantenne, maar dat is weer een studie

apart die ik wel grotendeels reeds heb afgerond. Er zijn schitterende richtantennes te koop met

een winst van 18dbi maar helaas op dubieuze sites alwaar ik dat niet durf te bestellen.

Daarnaast worden er antennes verkocht voor 3G (umts) die bedoeld zijn voor Wlan (2,4 GH)

en 3G zit nu eenmaal rond de 2,1 GH. En dan weet je niet wat ze nog versterken voor het

3G gebied.

Kortom, een verhaal op zich.

HG CC

aangepast door Con

Geplaatst:

Ik heb een Nederlandse web site gevonden met diverse richtantennes. Ik mag die site hier natuurlijk niet noemen, want dan zouden anderen er ook mee geholpen zijn. Je krijgt dus een PM met een link naar de pagina met GSM richtantennes.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Voor het vervolg en degene die mij geholpen hebben . . .

Vandaag een 3 meter mast binnen met een ronde plaat van 400mm.

Daarop de "rondstraalantenne" met magneetvoet.

Als dat is geïnstalleerd, de nieuwe kabellengte opmeten en

de kabel bestellen. Vervolgens weet ik of het zonder richt-antenne kan.

Ik zit in het bereik van 2 zendantennes dus geef ik eerst de kans op

een vrij uitzicht op deze 2 zendantennes.

Wordt absoluut vervolgd, het is alleen bij mij een traag proces.

HG CC

Geplaatst:

Met spanning wacht ik het resultaat af

Binnenkort ga ik verhuizen nu woon ik 3 km van een NL gsm paal af (in belgie) met

dekking ,dan zit ik 8 km van de paal en wil dekking houden

Geplaatst:

@pukje

Niet alleen de afstand is belangrijk maar ook hoe de zendantenne is gericht, ofwel waar naar toe.

Het aantal graden t.o.v. het noorden is te achterhalen, althans voor Nederlandse masten.

@grunnsat

Als slecht voorbeeld, ik heb een ABO van 7,2 Mb, dit haal ik regelmatig, gemiddeld zit ik op 4,5 a 5.

Ik zit op 2 km van 1 mast af en binnenkort heb ik zicht op 2 masten (moet mijn antenne nog hoger plaatsen).

HGCC

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...