Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb momenteel een rotor uit 2007 en gebruik daar een VU+ duo op. Ik kijk doorgaans alleen naar astra 2 en 3 - alleen de ontvanger in de slaapkamer is geen HD ontvanger dus die moet nog op 19.2. Bovendien zitten de duitse zenders hier.

Ik ben niet blij met mijn rotor. Om de haverklap weigert die te draaien - en moet ik via de ontvanger de schotel naar 0 draaien en dan draait hij wel weer naar zenders. Niet echt handig. Bovendien begin ik het vervelend te vinden niet op BBC iets op te kunnen nemen, terwijl ik ondertussen op astra 3 wat kijk.

Ik wil dus eigenlijk een andere opstelling, waar draaien niet meer nodig is. MAAR ik wil / kan de motor niet weg halen (want ik ben totaal niet in staat schotels op te hangen etc.

Dus mijn opstelling nu is:

- motor (moteq 2100)

- VU+ duo

- 64cm schotel

- quad lnb

Mijn vraag / vragen aan jullie :

- als ik de motor laat hangen - is er een mogelijkheid bijvoorbeeld astra 1 en 3 met een duo LNB stil te laten staan en alleen nog te hoeven draaien naar astra 2?

- bestaat er een duo LNB die je (ism de rotor) gebruiken kan om astra 2 en 3 tegelijk te kunnen ontvangen (en dan dus alleen maar draaien als je astra 1 een keer nodig hebt?)

- kan je met een triax flexiblock astra 2 en 3 pakken?

- als ik de motor ontkoppel (maar dus de schotel laat hangen) is er op een betaalbare manier een optie om bv 3 lnb's te plaatsen die dan astra 1 en 2 en 3 tegelijk kunnen weergeven?

- zijn er nog andere opties?

Bedankt voor het meedenken alvast! Ik hoop dat er opties zijn (die ik zelf kan uitvoeren) want ik begin die motor behoorlijk zat te worden.

aangepast door Angeline

Geplaatst:

Beste Angeline

Laat ik met je laatste voorstel beginnen. Je vraagt of je een Triax flexiblock kunt gebruiken. Nee dat kan niet. Met zo’n kleine schotel die je hebt moeten de koppen erg dicht bij elkaar staat en dat laten de lnb-klemmen van een Flexiblock niet toe. Bovendien als het al zou kunnen, moet je je wel bedenken dat je dan ook nog 4 stuks 2/1 diseqc-switches moet gaan gebruiken om 4 aansluitingen te kunnen hebben. Dus deze optie valt af.

Dan het gebruik van een duo-lnb. Dat is wel een optie. Hierover ben ik nog wat aan het uitzoeken om op de beste manier de Astra 1, 2 en 3 te kunnen ontvangen.

Verder heb ik toch nog wel een vraag. Begin volgend jaar komt er een nieuwe satelliet voor de BBC-zenders die veel gerichter op Engeland gaat uitzenden. In het Noord-Oosten van het land zou dat mogelijk ontvangstproblemen gaan geven met een Triax 64. In welk deel van het land woon je?

Geplaatst:

Ik woon vlakbij rotterdam - dus hopelijk ver genoeg west om het te ontvangen.

Ik wil ook wel veranderen - grotere schotel, ander systeem, maar mijn probleem is dat ik dat zelf niet kan - en dan dus verschrikkelijk veel geld kwijt ben om iemand dit te laten doen allemaal.

Geplaatst:

OK, Rotterdam dat is gunstig. Dat moet volgens mij geen probleem worden om dan volgend jaar ook de spotbeam van de Astra 2 te kunnen blijven ontvangen.

Nee, mijn oplossing wordt een duo-lnb maar niet de gewone want dat past niet lekker voor de drie Astra-satellieten. Ik moet nog wat antwoorden krijgen van de fabrikant dus het zal even een paar dagen duren. Maar dit wordt wel een gemakkelijke en goedkope oplossing. Ik hoop dat je zelf de lnb die er nu op zit kunt verwisselen voor een duo-lnb, dan kost het alleen maar de prijs van de duo-lnb.

Geplaatst:

Een Triax TD78 met multihouder, Diseqc en 3 koppen kun je nieuw opbouwen voor 75 euro als je een beetje oppast.

Koop je onderdelen en schotel tweedehands dan kan het voor nog minder. Voordat geld koop je net een tweedehands Multytenne.

Geplaatst:

OK, Rotterdam dat is gunstig. Dat moet volgens mij geen probleem worden om dan volgend jaar ook de spotbeam van de Astra 2 te kunnen blijven ontvangen.

Nee, mijn oplossing wordt een duo-lnb maar niet de gewone want dat past niet lekker voor de drie Astra-satellieten. Ik moet nog wat antwoorden krijgen van de fabrikant dus het zal even een paar dagen duren. Maar dit wordt wel een gemakkelijke en goedkope oplossing. Ik hoop dat je zelf de lnb die er nu op zit kunt verwisselen voor een duo-lnb, dan kost het alleen maar de prijs van de duo-lnb.

Verwisselen van een LNB kan ik wel hoor! Ik ben van een oude LNB naar een nieuwere en toen naar een quad gegaan. Dus dat is niet zo moeilijk. Het is alleen het fijne priegelwerk dat ik moeilijk vind.

Geplaatst:

Een Triax TD78 met multihouder, Diseqc en 3 koppen kun je nieuw opbouwen voor 75 euro als je een beetje oppast.

Koop je onderdelen en schotel tweedehands dan kan het voor nog minder. Voordat geld koop je net een tweedehands Multytenne.

Ik snap dat een nieuwe schotel en een multifeed en 3 koppen het makkelijkste is. Maar alles wat bij mij hangt - is door iemand gedaan waar ik nu geen contact meer mee heb. Ik zou zelf niet weten of ik in staat ben dit goed te doen. Want dan moet de motor weg - en de schotel op de muurbeugel (die blijft hangen)

2e hands kan inderdaad - scheelt altijd.

Geplaatst:

Beste Snoopy

Wat jij voorstelt wordt best wel duurder dan 75 euro.

@Angeline kan zelf de schotel niet verwisselen. Daar moet dus een monteur voor aan te pas komen. Ze heeft nu 4 aansluitingen en dat wil ze graag zo houden mag ik aannemen.

Wat heb je dan nodig zoals jij schrijft.

Een Triax 78, een multirail, 3 lnb-quad, 4 diseqc 4/1 switches. Daar ben je aan materiaal toch zeker minimal 125 euro aan kwijt plus nog verzendkosten en de monteur dus.

Geplaatst: (aangepast)

Klopt - als het een beetje kan - wil ik iets doen wat haalbaar en betaalbaar is voor mij - en minder (of niet) draait. Belangrijkste is gewoon astra 2 en 3 tegelijk kunnen hebben op een of andere manier. Ik kan altijd in de toekomst nog de schotel veranderen. Nu alleen niet nodig - en kan gewoon ook nu niet. Een monteur is dus geen optie.

@ sprietje

Van de 4 aansluitingen gebruik ik er 3 (2x naar vu+ duo / 1x naar oude topfield in slaapkamer)

die in de slaapkamer heeft dus op zich alleen astra 2 en 1 nodig - de andere 1 2 en 3.

Ik ben benieuwd wat voor oplossingen er zijn!

aangepast door Angeline
Geplaatst:

Op de bekendste Nederlandse tweedehands site staat een mooie Visiosat Bisatellite G4 Astra 19.2+23,5+28,2+13.0 met Alps QUAD lnbs inclusief 4 spaun diseqc. En dat voor €130,-. Helaas moet u het zelf ophalen in Voorthuizen in Gelderland.

Geplaatst:

Ik zit er ook stevig over na te denken om mijn vu+ duo op te geven, mijn schotel de deur uit te doen, en terug naar kabel te gaan.. Maarja.. zo zonde! Hoop dus op een betere oplossing

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen