Ga naar inhoud


DVB-T - Sab titan met Funke dsc500


digit

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ben van plan om een SAB titan 2 combo aan te schaffen, met een funke dsc500 dvt-t antenne

 

maar na het kijken in de spec's zie ik dat de uitgang van de SAB een 50ma is voor de dvb-t

echter de funke dsc500 "vraagt" 60ma volgens de spec's

 

aangezien de funke een 25db versterking heeft, heeft die toch wel mijn voorkeur..

 

zijn er hier mensen die dit werkend hebben?

zou dit problemen kunnen veroorzaken dmv hitte ofzo?

 

thx

één ding is zeker, maar ik ben vergeten wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zelf heb het al een jaar draaien maar als je op zeker de volle versterking wil hebben kan je gebruik maken van een power inserter.

Klik op de link hieronder en Google zoekt ze op voor je op vanaf 10 euro per stuk

 

http://lmgtfy.com/?q...erter digitenne

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werken doet 't vast maar hoe stel je vast of iets te heet wordt of dat de spanning te laag is geworden.

 

Er zijn twee manieren om stroom te beperken: een simpele serie weerstand of een stroombegrenzings circuit.

 

Bij een simpele weerstand moet deze bestand zijn tegen kortsluiting en dan loopt er een meervoud van die 50-60 mA dus dan maakt die extra 10 mA bij normaal gebruik niet uit.

Die 50mA is dan ook meer er op gericht dat er voldoende spanning op de antenne uitgang overblijft na die serie weerstand dan op werkelijke stroom begrenzing. Bij 60mA zal de uitgangsspanning dus ietsje extra zakken dan vergeleken met 50mA.

 

Bij een stroombegrenzings circuit zal de uitgangsspanning dalen tot dat die 50mA wordt bereikt. Bij een stroombegrenzings circuit zal het circuit afslaan als er teveel vermogen gedissipeerd moet worden.

 

De vraag in beide gevallen is hoever die uitgangsspanning mag zakken tot dat dat merkbaar wordt in de versterking van de antenne.

Ik denk dat dat heel erg meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reactie :)

 

heb net gekeken naar zo'n power inserter, maar zag dat ie ook zo'n 1.5 db opslurpt..dus in theorie zou het een 23.5 db antenne worden

en dat ie een aparte 220 nodig heeft. Dat maak het voor mij niet zo handig (het is voor een campingset)

 

een weerstand ertussen zou kunnen werken voor demping power, maar is ook zo wat bij een nieuweset om met weerstanden te gaan werken.

 

wat als ik de Funke dsc500 er gewoon op aansluit? "forseert" de antenne nu een max aan mA op 5v. uit mijn receiver? dat zou toch niet goed zijn..

of werk hij dan in een mindere versterkings mode..

 

nu zie ik veel 20db buiten antenne's, die een 30ma vragen , zou het nu in onvangst veel uitmaken 25db of 20db?

aangepast door digit

één ding is zeker, maar ik ben vergeten wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 't niet helemaal goed begrepen, die weerstand of dat stroombegrenzings circuit zit al in de ontvanger.

Ik heb beide mogelijkheden genoemd omdat je niet uit de specs kunt halen welke methode gebruikt wordt.

Lees 't met die wetenschap 't nog eens over.

 

Die 20 of 25 dB maakt alleen uit als je in een gebied woont met marginale ontvangst omstandigheden.

Andersom kan een te hoge versterking ook de ontvanger dicht sturen als je met een passieve antenne

al genoeg signaal zou hebben. Signaal kwaliteit is eigenlijk veel belangrijker dan signaal sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens is extra gain niet alleen goed voor gebieden waar marginale ontvangst is. Bij moeilijke ontvangst situaties doet een ontvanger het beter met een hoger signaalniveau.

Ook kan je je wel voorstellen dat je net een paar dB marge zou hebben op het niveau, maar doordat een reflectie in het signaal of een andere zender ongeveer even sterk binnen komen, kan de C/N net te ver dalen. Met een aantal dB's extra blijft de boel dan nog wel werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens is extra gain niet alleen goed voor gebieden waar marginale ontvangst is. Bij moeilijke ontvangst situaties doet een ontvanger het beter met een hoger signaalniveau.

 

Als je met moeilijk bedoelt: slechter dan marginaal en dat je daarmee de hele situatie kan opkrikken naar marginaal dan heb je gelijk.

Marginaal is goed maar men streeft natuurlijk naar beter en 6dB boven goed is komfortabel.

 

Ook kan je je wel voorstellen dat je net een paar dB marge zou hebben op het niveau,

 

Nou nee, niet echt. Die zin loopt namelijk niet.

 

maar doordat een reflectie in het signaal of een andere zender ongeveer even sterk binnen komen, kan de C/N net te ver dalen. Met een aantal dB's extra blijft de boel dan nog wel werken.

 

Als die reflectie of die andere zender het oorspronkelijke zender signaal zover cancelt dat je te dicht op de noise floor van de ontvanger komt te zitten ondanks al 20dB voorversterking dan zit je toch echt ver beneden 'marginaal'. Bovendien moet de noise floor van die antenneversterker dan wel belachelijk ver onder die van de ontvanger liggen.

Die 6 dB extra gain is dan niet de oplossing tenzij die extra gain afkomstig is van richtingsgevoeligheid en de S/N daarmee 6dB opkrikt en dan is het dat laatste wat het verschil maakt, niet de gain van de ingebouwde versterker zelf. Met die richtingsgevoeligheid zelf los je het oorspronkelijke probleem dan ook beter op door de antenne op dezelfde plaats iets te draaien, ten voordele van het ene en ten nadele van het andere signaal. Maar nog beter door de antenne enkel iets te verplaatsen naar een plaats waar beide signalen elkaar versterken ipv verzwakken. Het door jou geschetste probleem is eerder een gemaakt probleem dan een praktisch probleem.

 

Eigenlijk zou je ook bij die kamerantennetjes de voor/achter verhouding moeten weten, vergeleken met een spriet.

Hoe groter het signaal aan de ingang van de interne versterker des te hoger ook de S/N aan de uitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...