Ga naar inhoud


Triple LNB in Aberdeen (nu in het Nederlands)


AberdeenAlex

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb eerder deze post in het Engels gedaan omdat mijn schriftelijk Nederlands niet zo goed was, maar niet wist dat dat niet mogt! Nu in het Nederlands....,

Ik woon met mijn nederlands vrouw en kinderen in aberdeen (noord schotland) en Ik heb en 60cm schotel met duel Lnb, en ik heb problemen als het regent met uitval, ook krijg ik niet aller zenders dat mijn schoon ouders in Nederland krijg met het zelfde CD pakket.

Ik dacht aan en 1m schotel te nemen met en triple LNB zo dat ik 19,23,28 kan allemaal krijgen.

 

Zal dit werken, moet ik en triple LNB hallen of drie los LNB's!

 

Groetjes

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je wel vanaf 1 meter moet gaan zitten met je schotel gezien je positie en de satbeams. Maar ik denk dat je vanaf die grootte niet met 3 losse lnb's moet gaan werken, daar zijn ze niet voor gebouwd. Dan zou ik gaan voor een motor-opstelling met 1 goede lnb. Denk daarbij aan de Inverto Black Ultra bijvoorbeeld... Een motor-opstelling is wat minder handig in gebruik, maar de ontvangst zal dan veel beter zijn.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de satelliet waar de zender op wordt uitgezonden heh. Dus voor de CanalDigitaal zenders naar 19.2 of 23.5 oost.

Zie ook hier:

 

http://en.kingofsat.net/pack-canaldigitaal.php

 

In het algemeen kun je zeggen dat de sd-zenders op 19.2 zitten en de hd-zenders en de regionalen op 23.5

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alex

Nou in Aberdeen heb je helemaal niet zo’n grote schotel nodig i.v.m. de signaalsterkte. Ik zal je de footprints laten zien.

Voor de Astra 19,2 zie: https://sat.ses.com/webservice/images/7406983

Je ziet dat je voor de Nederlandse gecodeerde zenders ruim binnen het 60cm-gebied zit.

Dan de Astra 23,5, zie: https://sat.ses.com/webservice/images/7408887

Ook daar zit je ruim binnen het gebied waar je een 60cm-schotel nodig hebt. Dat je dus een schotel van 1 meter nodig hebt is onzin.

Voor de spotbeam van de Astra 28,2 heb natuurlijk helemaal geen probleem. Dat kan ook begin volgend jaar als de nieuwe satelliet er hangt met een 60cm-schotel.

Een triple-lnb voor de Astra 1, 2 en 3 bestaat er helaas niet anders was het erg gemakkelijk geweest hoewel die in Aberdeen ook niet helemaal goed zou passen.

Als jij regelmatig uitval van zenders hebt, dan betekent gewoon dat de duo-lnb in Aberdeen niet echt geschikt is voor de ontvangst van de Astra 1 en 3. Maar een 60cm-schotel is ook niet echt geschikt om meerdere satellieten te ontvangen met losse lnb’s en die heb jij wel nodig.

Ik zou gaan voor een Triax 88. Daar plaats je een multiblock op. Dit is een rail waar je meerdere lnb’s op kunt plaatsen. Met deze schotel met afmetingen van 85x95cm kun je lnb’s gebruiken met volwaardige feedhorn, bijv. de Inverto Black Premium.

De ontvangsthoek tussen de satellieten is in Aberdeen een stuk kleiner dan in Nederland namelijk:

Tussen de Astra 1 en 3 is 4,8 graden

Tussen de Astra 2 en 2 is 5,1 graden

De afstanden hiervoor bedragen vervolgens resp. 54mm en 57,4mm. Een lnb met een kopdiameter van 60mm kunnen dus niet geplaatst worden maar wel met een diameter van 49mm, de Inverto Black Premium dus die voor de 3 Astra’s prima voldoen.

Als je een beslissing genomen hebt welke schotel je wilt gaan gebruiken, zal ik alles precies voor je uitrekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo handig is een rotor niet, als je een PVR ontvanger hebt tenminste.

En uit het andere draadje blijkt, het gaat maar om "so can get 19,2 23 & 28.", daar koop je toch geen rotor voor.

 

Één schotel, bijv een Triax van 110 cm. moet volstaan, naar gelang het aantal ontvangers/tuners, neem je dan;

3 enkele, 3 twin, 3 quad of 3 octo LNB´s. Dit samen met 1, 2, 4 of 8 DiSEqC-switches.

 

Zie voor de andere relevante info op je oude draadje, kan je nog lezen, maar is wel gesloten voor antwoord.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren schreef ik dat je het beste een multiblock op de Triax kunt plaatsen. Ik zat er later nog even over na te denken. In Aberdeen moet de rail 14,5 graad schuin staan en dat lukt zonder modificeren niet met een Triax multiblock. Daarom is het handiger een andere klem te nemen, de GK3 A025. Die kun je ook op andere merken schotels gebruiken, zie de bijlage.

post-60869-0-52317200-1337504303_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer 75cm Visiosat BISAT G3 C Astra 1,2,3

 

http://www.2galli.fr/boutique/fiche_produit.cfm?ref=BISATG3C_SANSLNB&type=31&code_lg=lg_fr&num=21

 

Bezorg UK was 27 EUR (Feb 2010) werkt goed met 3 X ALPS LNB midden van Engeland

G

 

Homecast HS9000 CD, Multiswitch Astra 19, 23, 28, Philips 7141HD, SkyHD, Pioneer DBR-S210NL, Technomate TM-5400 CI+, Echostar HDS-600RS (Sling freesat+)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het advies hierboven van een 75cm schotel lijkt me een hele goede. Een schotel van 1m met motor heeft de nodige nadelen: Het duurt altijd even voordat de motor gedraaid is en als je gaat opnemen loop je er snel tegenaan dat je maar 1 satelliet tegelijk ontvangt. 60 cm is dus wat aan de kleine kant, dus je gaat er gewoon tussenin zitten 75 à 80 cm lijkt me prima.

 

Altijd losse LNB's gebruiken: Als je dual- of triple-LNB's gebruikt heb je altijd een vaste afstand tussen de koppen. Het vervelende is dat die afstand afhankelijk is van waar je je bevindt. Als je nu een dual-LNB gebruikt die niet optimaal is voor jouw locatie, kan dat best ook een reden zijn dat je ontvangst niet perfect is.

 

En eh... je Nederlands is prima leesbaar hoor, oefening baart kunst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tandberger

Een visiosat Bisat is een Franse schotel. De diverse houders die daarvoor geleverd worden zijn optimaal gemaakt voor de Franse markt. In Aberdeen is de ontvangsthoek tussen de satellieten aanmerkelijk kleiner dan in Frankrijk. De lnb’s staan dan ook niet optimaal voor Aberdeen. Bovendien moet je gebruik maken van smalle lnb’s zoals de ALPS.

De versterking van een Visiosat Bisat is 36,8dB bij 11,325GHz een Triax 88 geeft 38,8 dB versterking bij 11,7 GHz. De Triax aanzienlijk meer dus.

Het voordeel van de Triax88 is dus, aanzienlijk meer versterking, de lnb’s zijn in optimale positie in te stellen en je kunt gebruik maken van lnb’s met volwaardige feedhorn die beter presteren. Een Triax 88 koop je in Nederland al voor 36 euro.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het precies Johan45

Met de lnb van de Astra 23,5 in de klem heb je de meeste versterking en dat is ook precies wat je nodig hebt want daar zitten de zwakste en moeilijkste transponders. De Astra 19,2 ontvang je al met een natte vinger en in Aberdeen ontvang je de Astra 28,2 met een vingerhoedje.

Een Visiosat is een leuke schotel als je over een breed front satellieten wilt ontvangen maar van 19,2 naar 28,2 is slechts 9 graden dus is een Visiosat helemaal niet nodig en zelfs ongunstig met zijn eerder genoemde nadelen. Er zijn ook duidelijk twee redenen waarom ik de Triax 88 adviseer. De signalen komen met een elevatie van slechts 21 graden voor de Astra 23,5 erg laag over de horizon. Dit betekent dat als het regent dat de signalen een lange weg van maar liefst 28km te gaan hebben door de regen en veel signaal verliezen.

Ik kom ook altijd met argumenten waarom het één beter is dan het andere, iets wat ik van andere forumleden niet altijd meemaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Beslat

Deze info is inderdaad leuk als achtergrond voor een Triax 78 maar de situatie is in Aberdeen flink anders dan in Nederland. Laat @AberdeenAlex vooral niet denken dat de gegevens van die beschrijving ook betrekking hebben op zijn situatie. De lnb’s moeten daar veel dichter op elkaar staan. Dat is ook de reden dat ik een Triax 88 adviseer, dan krijg je weer wat meer ruimte. Maar het multiblock kan in Aberdeen niet schuin genoeg dus vandaar dat ik een andere houder adviseer. Bovendien komt dan de Astra 23,5-lnb in het midden van de schotel te staan om de meeste signaalsterkte te krijgen, iets wat met het multiblock niet echt goed mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...