Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op het forum en zit er over na te denken om van kabeltv (ziggo) over te stappen naar tv via de Schotel. De redenen hiervan zijn a. de kosten en b. de kwaliteit van het beeld.

Voordat ik daadwerkelijk een keuze maak wil ik eerst goed om me heen kijken en advies hebben.

Ik heb wel een aantal eisen mbt het tv kijken via de schotel en dat is het volgende:

- Ik zit nog te twijfelen tussen een VU+ DUO & Clarke-Tech ET9200/ET9500 (welke is stabieler/gebruiksvriendelijker?)

- Ik wil alle NL zenders ontvangen

- Ik wil (alle)Turkse zenders ontvangen (FTA + digiturk/Dsmart)

De meeste NL zenders zijn FTA, wat is de toegevoegde waarde dat ik een Canaaldigitaal abonnement neem?

Bij voorkeur wil ik de schotel niet ophangen en ook niet ergens op het dak plaatsen maar op de grond zetten (middels een tegelvoet). Nu heb ik al een plek in de tuin gevonden (zie foto's) alleen weet ik dus niet of de zenders probleemloos kan ontvangen. Ik dacht zelf aan een multisat waar meerdere LNB's op kunnen. (wavefrontier) en ongeacht het weer, altijd sterk bereik hebben

Ik zou graag jullie advies over bovenstaande willen hebben, en daarnaast wil weten of het plaatsen van de schotel op de plek v/d foto's gaat werken. Het gaat dan om de plek rechts v/d deur, tegen het hek aan. (breedte is circa 100 cm (wanneer je de deur openklapt.)

Ps. Tuin zal worden verbouwd en de planten kunnen genegeerd worden

Alvast dank.

post-61512-0-96526000-1337677144_thumb.jpg

post-61512-0-98040700-1337677145_thumb.jpg

post-61512-0-20809100-1337677147_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Als ontvanger raad ik je een Vu+ Duo of Ultimo aan. Laatste beschikt over 3 tuners, zeer binnenkort 4, dit door een zogenaamde twin tuner.

De ontvangers van Vu+ lopen zeer stabiel, gaat er iets mis, dan is dit in 99% tewijten aan foute instellingen die je zelf maakt.

Voor de openingshoek van de "wavefrontier" moet je even googelen, want je wilt sats ontvangen van 19>>42 oost.

Maar ik denk dat dit wel kan.

Over de NL zenders, hier is alleen 1, 2, 3, en enkele Regionale zenders gratis. Toch moet je voor 1 , 2, en 3, ook de HD variant, wel een Can. Digitaal kaartje hebben want die zenders zijn gecodeerd, net als enkele van de Regionalen.

Leuk dat je er plaatjes bij hebt gedaan, maar hier hebben we zo niet veel aan.

Een schotel kan ten alle tijden op de grond staan, als hij maar vrij zicht heeft richting de satellieten die je wilt ontvangen.

Dit is van ongeveer zuid oost t/m zuid west, of nog meer naargelang de satelliet.

Met vrij wordt ook bedoeld, dat een boomtak al te veel kan zijn.

Dus een tuin op het zuiden is het meest ideale, maar is de tuin diep genoeg, kan het ook noord zijn.

zie ook: http://www.sat4all.com/forums/topic/312020-wat-kan-je-allemaal-met-een-vuduo/

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst: (aangepast)

Beste Eskiya

Welkom op dit forum.

Jij wilt de Digiturk op 7 graden oost, de Astra 19,2 en de Astra 23,5 graden oost ontvangen. Voor de ontvangst van de Eutelsat 7A is er in Nederland 48dBW signaalsterkte. Daar heb je minimaal een Triax 78 voor nodig.

De satellieten die jij wilt ontvangen staan 23,5 - 7= 16,5 orbit uit elkaar, dat is in Nederland 20,2 graden Azimuth. Dat is behoorlijk veel om op één schotel te plaatsen. Het kan wel maar dan moet je een Wavefrontier T90 nemen. Wil je dat op een gewone schotel doen zoals een Triax, dan ga je daar later spijt van krijgen.

Het kan wel met Triax, maar dan zou ik twee schotels nemen, een Triax 88 voor de Eutelsat 7A en een Triax 78 voor de Astra 1 en 3 met een duo-lnb voor de ontvangst van de Nederlandse zenders.

Maar hoezo, zijn de meeste Nederlandse zenders FTA. Geen enkele behalve BVN.

Bovendien zou ik nooit voor een tegelvoet gaan. Maak een gat in de grond van 60cm diep ter breedte van een spade, dus 25x25cm en zet daar een pijp van rond 48mm in die je in de beton giet. Dat is veel beter dan een tegelvoet.

Maar het alle belangrijkste is dat je eerst m.b.v. dishpointer bekijkt of je op de plek die je in gedachte had wel voldoende vrij uitzicht hebt voor deze drie satellieten, zie: http://www.dishpointer.com

En zoom dan helemaal in tot waar de schotel komt te staan.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Als ik de reactie van Emekli goed geïnterpreteerd heb dan gaat het plek wat ik gedachte had niet door, omdat mijn tuin op het noorden ligt.

Ik zou hem dan aan de andere kant van de tuin moeten plaatsen en richting de woning moeten richten (zuiden). Lengte van mijn tuin is circa 10-12 meter. Op dishpointer.com dan zie ik idd dat de schotel richting het zuiden gericht moet zijn.

Zelf dacht twijfelde ik tussen een wavefrontier T55 en T90.

Heb ik dan genoeg aan een WF T90 met het blad aantal lnb's wat op de T55 gaat?

Geplaatst:

Wavefield T90 gaat prima met turksat en er is ruimte voor ongeveer 16 lnb's.

vu+solo2,vu+duo,vu+ultimo T90 28.2t/m15w de rest draaibaar.

Geplaatst:

Beste Eskiya

Misschien denk je als die schotel achter in mijn tuin moet staan, dan heb ik een veel te lange coaxkabel nodig. Nou, maak je niet ongerust, 50 meter coax van een prima kwaliteit is geen enkel probleem. Belangrijk is het vrije zicht van de schotel voor al de satellieten die je wilt ontvangen. Heb je het ballonnetje op Dishpointer al aangeklikt en versleept? Dat is bij Options: show obstacle (line of sight checker). Dan kun je precies zien op welke afstand je tot welke hoogte geen bomen mag hebben.

Geplaatst:

Op de foto was niet te zien hoe diep de tuin is.

Maar bij deze lengte moet het kunnen, als er maar niets in de weg staat.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Lengte v/d kabel maak ik me eerlijk gezegd niet zo druk om. Ging/gaat mij erom dat ik de schotel niet op wil hangen en het liefst ergens in de tuin in een niet/nauwelijks gebruikte hoek, uit het zicht kan plaatsen.

Lengte van de tuin is circa 10-12meter. M'n tuin kijkt dus uit op het noorden en zal (na verbouwing v/d tuin) geen hindernissen in de weg hebben.

Hoe groot is eigenlijk een Wavefrontier T90 in de hoogte + breedte?

Geplaatst:

Hoofdreflector 97 cm hoog en 109 cm breed, de hulpreflector 36 cm hoog en 84cm breed. Maar zulk soort vragen kun je toch zelf ook op internet vinden.

post-60869-0-84858800-1337767718_thumb.jpg

Geplaatst:

Klopt, ben ook de beroerdste niet dit informatie op te zoeken, alleen ben op diverse pagina's, verschillende maten tegengekomen waardoor ik een beetje in de war was geraakt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...