mallemok Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 Ik heb een Triax 88 cm met 4 quattro LNB's samen met een multiswitch geïnstalleerd maar heb, ondanks alle goede raadgevingen op deze site toch een probleem met het afstellen. Astra 19.2 geen enkel probleem maar de overige krijg ik niet scherp. Behalve Canaal Digitaal wil ik ook TV Vlaanderen, de britse en de duitse HD+ kanalen ontvangen Helaas is sat-televisie in België niet populair en dientengevolge ook weinig mensen die goed kunnen afstellen ( professioneel of als semi professionele amateur) Is er iemand die hulp kan bieden met het afstellen van de schotel ( astra 1-2-3 en hot-bird) op 17 Km oostelijk van Antwerpen?
Sprietje Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 Beste mallemok Geef me even de tijd tot vanavond, ik ga het voor je uitrekenen hoe jij de lnb’s moet afstellen.
Sprietje Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 Beste malemok In Antwerpen moet je de Triax 88 als volgt afstellen: Zet eerst de rail (multiblock) 10,9 graad schuin. D.w.z. als je een waterpas over de rail plaatst, moet over een afstand van 40cm de rail aan de rechter zijde 77mm lager staan dan aan de linker zijde gezien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt. Plaats eerst de lnb van de Astra 23,5 links van de schotelarm zo dicht mogelijk tegen de arm. Stel de schotel in op een elevatie van 27,2 graden. Plaats nu de lnb van de Astra 19,2 aan de rechter zijde van de rail op 58,5mm van de Astra 23,5-lnb. Dit moet je meten vanaf middelpunt tot middelpunt lnb aan de voorzijde van de lnb. Plaats vervolgens de Hotbird-lnb op 86,5mm van de Astra 19,2-lnb en de Astra 28,2-lnb op 63mm van de Astra 23,5lnb, alles aan de voorzijde van de lnb gemeten hart op hart. Ga de schotel afstellen op de Astra 23,5. Als je geen professionele meetapparatuur hebt, dan je satelliettuner en een klein scherm vlak bij de schotel plaatsen. Zet de satelliettuner op Planeta HD op de Astra 23,5 (dit is 11.817V) en richt de schotel op maximale signaalkwaliteit uit, niet op signaalsterkte. Alle andere satellieten staan nu automatisch ook goed.
mallemok Geplaatst: 23 mei 2012 Auteur Geplaatst: 23 mei 2012 Hallo Sprietje, Bedankt voor de snelle hulp. Ik ga het deze week nog een keer proberen en geef je een seintje als het gelukt is. Als satfinder heb ik de satlink ws 6906 waar ik normaal gesproken alles mee kan vinden. Ik heb nog een vraagje is de 11.817 V de in de hoge of de lage uitgang op de lnb?
Sprietje Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Beste mallemok Je vraagt “is de 11.817 V de in de hoge of de lage uitgang op de lnb?” 11.817 MHz is de hoge band dus moet je de hoge uitgang hebben op een quattro-lnb. Ik was nog vergeten de lnb-skews (schuinstand) te vermelden. Die zijn als volgt: Hotbird 13 = 7 graden Astra 19,2 = 4 graden Astra 23,5 = 7 graden Astra 28,2 = 10 graden Als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt dus met de wijzers van de klok meegedraaid en gemeten t.o.v. verticaal.
mallemok Geplaatst: 23 mei 2012 Auteur Geplaatst: 23 mei 2012 Bedankt, ik ga het het weekend uitproberen.
mallemok Geplaatst: 22 september 2012 Auteur Geplaatst: 22 september 2012 Hallo Sprietje, Door omstandigheden ben ik er niet aan toe gekomen het geheel uit te lijnen. Vandaag was er eindelijk tijd voor. Alles gedemonteerd en van 0 begonnen. Schotel op 27.2 Rails op 10.9 graden. Eerst 23.5 LNB geplaatst en signaal gezocht. niets gevonden Geprobeerd met 19.2, signaal gevonden bij een elevatie van 30.0. Geen signaal op 23.5 Hotbird en Astra 3 ook geen signaal. Wat kan ik nog fout gedaan hebben? Groeten, Willem Jan
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen