Ga naar inhoud


Grootste schotelpark ter wereld


Sprietje

Aanbevolen berichten

Grootste schotelpark ter wereld

Over een paar jaar wordt begonnen aan het grootste schotelpark ter wereld. Het SKA-project zal bestaan uit 3000-4000 schotels met een diameter van 15 meter.

Lees verder op:

http://www.knack.be/nieuws/technologie/grootste-radiotelescoop-komt-op-twee-continenten/article-4000103355515.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites


Grootste schotelpark ter wereld

 

Over een paar jaar wordt begonnen aan het grootste schotelpark ter wereld. Het SKA-project zal bestaan uit 3000-4000 schotels met een diameter van 15 meter.

15 meter , pffff , check: http://en.wikipedia.org/wiki/Arecibo_Observatory

3000-4000 schotels met een diameter van Arecibo_Observatory

Da's pas .... loldev.gifloldev.gif

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cookie monster

Ik krijg het vermoeden dat jij het verschil niet kent tussen het grootste schotelpark en de grootste schotel. Het resultaat van het grootste schotelpark komt overeen met een schotel van schat ik in van 5000km, dat is heel wat meer dan die 300 meter van de grootste vaste schotel die dus ook niet gericht kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde; 3000-4000 schotelpark met een diameter van Arecibo_Observatory :)

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cookie monster

Het heeft helemaal geen zin om van die hele grote schotels te gebruiken. Met meerdere kleinere bereik je hetzelfde resultaat of nog beter. Ze zullen heus wel uitgerekend hebben wat de ideale schoteldiameter is. Maak je de diameter groter, dan wordt de constructie als maar zwaarder en wordt het in verhouding duurder.

Tegenwoordig is de techniek dusdanig ver, dat je de signalen van al die duizenden kleinere schotels precies aan elkaar kunt koppelen rekening houdend met vertragingen in de dataoverdracht door kabellengte, draadloze verbindingen enz. Niet voor niets dat het controlecentrum in het Nederlandse dorp Dwingeloo staat, daar hebben ze al tientalle jaren de kennis en ervaring met deze technieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij zijn het verschillende dingen: die schotel waar Sprietje het topic mee opent, is een wetenschappelijk project om radiostraling uit het heelal te ontvangen, door sterrenstelsels verstuurd, dezelfde waar onze Nederlandse Dwingeloo radiotelescoop ooit 's werelds grootste was en in het heelal naar waterstofsterren zocht (en vond). SKA is een techniek om met meer kleine telescopen een grotere gevoeligheid te krijgen door ze aan elkaar te koppelen. Hetzelfde wordt nu al bereikt met het LOFAR-project, ook een Nederlands project wat door ASTRON is ontwikkeld en wordt beheerd. Astron is nu ook nog de eigenaar van de Dwingeloo telescoop die rijksmonument is en nu een opknapbeurt krijgt. En de radiotelescoop in Arecibo is een enkele schotel. Op geen van deze schotels kan je trouwens RTL4 ontvangen. Maar misschien wel kleine marsmannetjes. ;-)

Rebox 9000 PVRE

Topfield 4000

VisioSat 4 x quad-LNB 4x DiSecQ 3 TV's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, inderdaad @Dishy, gelukkig niet. Stel je voor dat je duizenden schotels moest plaatsen om RTL4 te kunnen ontvangen. Maar dit is een forum waar schotels een belangrijk deel uit maken om de satelliet-signalen goed en storingsvrij binnen te krijgen. Schotelontvangsttechniek maakt daar een belangrijk deel van uit. Vandaar dat dergelijke technische hoogstandjes ook aandacht krijgen. En laten we daar in Nederland nu ook nog eens hartstikke goed in zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik las vanochtend in de krant (Die burger) dat het grootste deel van het project in Zuid Afrika gebouwd gaat worden...

 

http://www.dieburger.com/Suid-Afrika/Nuus/VIDEO-Hoera-vir-SKA-20120526

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zou je op de een of andere manier middels de juiste schakelingen/electronica ook twee (of meer) schotels, niet al te ver van elkaar en gericht op dezelfde satelliet en dezelfde signaal theoretisch moeten kunnen combineren om diens signaal te bundelen zou je zeggen.

Zou ideaal zijn voor de mensen die geen grote schotel mogen of kunnen plaatsen. Twee schotels van 60cm ieders, samen kijkend naar dezelfde satellietkanaal zou dan overeenkomen met 1 een schotel van 120 cm? Dat zou mooi zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel me wel de vraag naar de zin (meer zelfs de onzin ) van zulke projekten...

Mogelijk is het een vorm van tewerkstelling, en verkwisten van overtollig geld...

Wat heeft men aan een twinkelend sterretje op 4miljard lichtjaar van hier... :angry::confused::crazy:

 

Juist zoals de botsing van de Andromeda sterrennevel met ons melkwegstelstel over enkele miljarden jaren, wetende dat het gemiddeld mensenleven xx jaar bedraagt (x zelf in te vullen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Peterbraaf

 

Zo werkt dan natuurlijk niet. Als je het signaal van twee schotels zou samenvoegen, dan gaat dat voor de signaalsterkte per oppervlak. Het oppervlak van een 60cm-schotel is 2827 cm2

Het oppervlak van een 120cm-schotel is 11309cm2. Twee 60cm-schotel hebben een oppervlak van 5654cm2. Dat komt overeen met het oppervlak van een schotel van 75cm.

Wat betreft de richtinggevoeligheid wordt het een heel ander verhaal. Als je het signaal van twee 60cm-schotels zou samenvoegen, dan is die veel richtingsgevoeliger van één schotel van 120cm.

 

Verder ken ik geen koppelfilters die het koppelen van twee schotels met een enkele lnb die op dezelfde satelliet staat gericht mogelijk maakt. Als die er al zijn, dan moeten de schotels al heel erg precies naast elkaar staan en de verbindingskabels tot op de millimeter even lang zijn.

 

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet zo snel een situatie voorstellen dat je wel twee 60cm-schotels zou of mag plaatsen en niet een wat grotere schotel.

 

En beste Jan Ambers, met de opmerking die je plaats, heb je maar weinig op met de wetenschap. Als iedereen er zo over zou denken, dan was ook de medische wetenschap nog maar in het apentijdperk blijven hangen en bestond er nu nog niet eens een asperientje om hoofdpijn te onderdrukken laat staan dat er auto’s en andere vervoermiddelen bestonden anders dan de trekschuit en de diligence.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal voor plaatsen waar men geen Sat.schotels kan of mag plaatsen ,heeft Invacom een systeem waarbij het HF signaal door een glasvezel kabel verlies vrij word gestuurd ,en alleen de voeding sp.gaat door een koper kabel,zo iis het mogelijk om een afstand van 1 of meerdere kilometers de schotel te plaatsen.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...