Ga naar inhoud


Airco zonder randaarde aansluiten.


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Ik wil een aircondition laten plaatsen, maar heb in die ruimte geen randaarde. Wel is het een apparte groep, alleen verlichting en 2 wandkontaktdozen, voor de rest staat er niets op. Een aarde draad door de bestaande leiding toevoegen kan niet, omdat de tubes te smal zijn. Waar ik woon is een oud gebouw, waar nooit een aarde leiding heeft gezeten. Ik heb wel keuken en badkamer geaard maar dan via de waterleiding :eek:. Nu kan ik wel een aarde draad pakken van de airco van de buren, die ook via de waterleiding geaard is. Nu zijn ze trouwens een gehele gebouw van de meter naar de appartementen van nieuwe bedrading voorzien, met wel een aarde leiding van 16 m2. Dus als ik hem bij de buren aansluit is het in iedergeval binnenkort wel goed geaard. Mijn verdere bedrading is wel goed indertijd alles vervangen door 2,5 m2. Dus kan ik voor deze oplossing kiezen ? Ik heb natuurlijk wel een aardlek schakelaar. Een hele nieuwe aarde draad maken naar met schakelkast kan niet via breek en hakwerk omdat ik dan de betonnen construktie van het gebouw tegenkom.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat van aansluiten bij de buren is sterk af te raden, je zou wel eens ver_ast kunnen worden.

In geval van een lek voert de aardingsdraad altijd spanning naar de aarde met een bepaalde weerstand, als die weerstand toch niet helemaal volgens de regels is, onder andere bij foefelaré via waterleiding of een te lange bedrading.

Dan kan men daar een aardige opdoffer van krijgen.

LET DAAR MEE OP !!

 

Dat is de reden waarom men nu naar dubbel geïsoleerde toestellen grijpt als het kan, d.w.z. zonder aarding

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt niet echt iets uit... hier in de kamer en slaapkamer staan ook airco's zonder aarding... in die kamers is gewoon geen aarding aanwezig, die zit alleen in de 'natte ruimtes'. De boel gewoon aansluiten, en klaar...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draden toevoegen wil nooit. Je zult de huidige twee draden uit de buis moeten trekken, en er dan drie nieuwe door moeten trekken. Je kunt dan die twee contactdozen vervangen door geaarde exemplaren. En zorg voor een goede aardpin, halfbakken aarding is levensgevaarlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

in ieder geval mag je NOOIT de waterleiding gebruiken als aarde , dit kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden , er is gewoonlijk een potentiaal verschil tussen een waterleiding en een goede aarde waardoor bij een lekstroom al je toestellen die aan de waterleiding zijn aangesloten onder spanning zouden kunnen komen staan , vb je zit in bad en komt aan de kraan ? dus afkoppelen die draad en werk liever ( tijdelijk ) zonder aarde , ps elektriciteit kan je vriend zijn maar bij verkeerd gebruik neemt hij je leven

aangepast door katwezel

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel mij hierbij de vraag of de aardingsdraad IN een buis moet? Voor het aarden van een bad en de CV boiler is dit toch geen vereiste dacht ik?

 

In hoeverre kan er gebruik maken van meerdere aardes, en moeten die doorverbonden worden?

Aarding dicht bij het stopcontact leggen en dan verbinden met het stopcontact?

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eddy , voor nederland weet ik het niet maar in belgië mag de aarde apart onbeschermd in de muur indien deze dik genoeg is ik dacht 6# , verder heb je eerst de aankomst van de aarde dewelke voorzien wordt van een sleutelklem waarop de diverse vertrekken naar de leidingen en metalen delen gaan en naar de elektraborden of stoppenkast zoals jullie het noemen , op deze manier vermijd je een potentiaal verschil van de diverse metalen en koperen delen en kan de aardlekschakelaar zijn werk doen zoals het moet , natuurlijk dient de aardpen op de juiste manier gezet zijn en gecontroleerd door een vakman ( de weerstand dient zo klein mogelijk te zijn ) dit volgens de geldende voorschriften

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit hier in Spanje in een appartement, waarvan het gebouw 45 jaar oud is, toen hadden ze nog nooit van aarding gehoord denk ik zo. Met de verbouwing heb ik indertijd een aardklem aangesloten op de waterleiding. Volgens mij in Nederland deed men vroeger niets anders. Ik zal morgen eens vragen aan de electriciens die hier bezig zijn met de nieuwe bedrading van het gebouw, hoe ze de aarding maken, dus of ze ook een aardpen slaan.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...