Ga naar inhoud

Schotel plaatsing

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb kort geleden schotel geplaatst ,en nog wat signaal problemen. Vraag is of dit misschen komt door plaatsing. hij staat op balkon vlak naast muurtje (loodrecht op 10cm)Muutje loopt nog 50 cm verder door naar voren ern schotel dus min of meer aan 1 kant ingebouwd. Balkon staat pal op 160gr Dus schotel (astra/hotbird)staat loodrecht op muur. Kan dit wandje ongewenste reflectie etc geven, en zo signaal verstoren? Signaal rond 60%, op humax 5400 alleen kwaliteit blijft 0%.Schotel staat nu lekker beschut en praktisch onzichtbaaar vanaf beneden

Geplaatst:

Als je signal quality 0% is ga ik er van uit dat je dus geen beeld hebt....?<BR>Als je nu je schotel even tijdelijk ergens anders opsteld, weg van het muurtje, wordt je signal quality dan beter...? Indien ja, dan staat het muurtje in de weg.<BR>Reflecties van het muurtje kan ik me niet voorstellen.<BR>Er geld maar één vuistregel: vrij zicht op de satelliet.<BR>Signal quality is belangrijker dan signal strength. SQ ligt normal gesproken tussen de 50% en 100%. Bij mij liggen praktisch alle Hotbird en Astra transponders tussen 80% en 100% SQ. Maar er is wel verschil van transponder tot transponder. ORF brengt bij mij maar 80% (Humax F1-VACI) en 92% (Humax 5k4) met een 1,20 mtr. schotel.<BR>Ik vermoed dat het probleem al in de uplink weg ontstaat. Het beeld is trouwens perfekt.<P>Succes wink.gif" border="0

Geplaatst:

nou we gaan nog maar eens verder met uitrichten.<BR>Moet volgens mij wel een vrij zicht op satelliet hebben gezien de plaatsing. Bij ong. 30gr up moet je al redelijk snel boven andere bebouwing uitkomen als mijn wiskunde nog klopt. dichtsbijzijnde obstakel staat op mtr of 15 en daar moet ik dan al zeker op een hoogte van een mtr of 7 overheen gaan.<BR>ga nog maar eens even klussen straks

Geplaatst:

Hallo een handige tip is als volgt als je problemen hebt bij het vinden van de astra en je heb geen uitslag op je meter dan pak je je schotel gewoon in je hand en gaat zo op zoek naar astra dit kun je het besten doen op BVN dus langzaam heen en weer dan krijgje van zelf beeld, en weet je ook waar je moet zoeken ga nooit overhaast te werk en ook niet met de schotel lopen zwaaien gewoon langzaam op en neer en voor over en achter over <BR>Suk6 <BR>G.R Pecari

Geplaatst:

Staat niet voor niets bij beginners.<P>Wat mag een universele LNC zijn ?<P>Of bedoel je LNB, want ja die zijn beide<BR>universeel.<BR>ik heb er op dit moment nog geen kaart in zitten, kan dat nog van invloed zijn ?<P>Zal voor alle zekerheid nog eens de receiver van een kennis uit de buurt lenen en kijken of het dan wel werkt, weten we tenminste waaar het probleem zit. Als ik een aantal posts hier lees zou het uitlijnen toch wat minder problematisch meten gaan.<P>Heb met een goed compas gewerkt , en richting meting klopt ook met kaart, plattegrond dus daar kan ik niet ver naast zitten. (Rond 160 graden) (Oost20) en zo rond de 29 graden up. signaal is bnu vaak behoorlijk goed (Tot 100% gezien) Alleen kwaliteit blijft 0,0 en heb nog helemaal geen beeld gehad tot nu toe<p>[ 23-09-2001: Message edited by: jheerink ]

Geplaatst:

LNB = Low Noise Block<BR>LNC = Low Noise Converter<BR>Beide zijn in feite hetzelfde. maak je daar maar geen zorgen om.<BR>Als je een hele oude LNC/LNB gebruikt, ontvang je niet de digitale frequenties. Of maar een gedeelte ervan. Misschien ligt daar de oorzaak van het probleem wel.<BR>Heb je je ontvanger wel op het juiste type LNB/LNC ingesteld..? Meestal is "Universal" de juiste instelling. Dan moet in je ontvanger nog 22kHz aan/uit op aan zetten. Maar als je op "universal" schakelt, staat dit automatisch op aan.<BR>Laat eens weten wat voor een LNC/LNB je gebruikt. En welke ontvanger..? wink.gif" border="0<p>[ 23-09-2001: Message edited by: svetik ]

Geplaatst:

De ontvanger is een Humax 5400.<BR>Dat staat in het eerste verhaal <BR>van jheerink shocked.gif" border="0shocked.gif" border="0shocked.gif" border="0

Geplaatst:

Ontvanger Humax5400.<P>LNB ALPS universal in duo houder voor Astra/Hotbird, dus dat zit wel goed 78cm Triax schotel. En dan via schakel blokje naar humax toe. Kabellengte is 20mtr,moet ook goed zijn. Instelling in humax, astra1,Hotbird 2.<BR>Maar ook direct op 1lb maakt het niet uit want heb na tijdje ook de single houder geprobeert met 1 LNB erin.<BR>Zal eerst nog eens kijken met andere receiver van kennis en als het dan nog niet werkt wacht ik op de delaer die komt dan ergens begin volgende week voor afstelling. Kost mij dan helaas voorrijdt kosten etc, maar dan moet het werkend te krijgen zijn lijkt mij

Geplaatst:

@jheerink,<P>Bij een offset schotel, en ik neem aan <BR>dat jij die gebruikt, is de hoek t.o.v. <BR>de (loodrechte) mast geen 29 graden.<P>De 29 graden is de hoek waaronder de<BR>signalen van de satelliet Nederlandse <BR>bodem bereiken.<P>Door de speciale constructie is de hoek <BR>een stuk minder en lijkt de schotel <BR>bijna loodrecht te staan.<BR>Hij helt maar een heel klein beetje achterover.<P>Bij een prime focus schotel is de hoek<BR>wel zo'n 29 graden en kijkt die schotel<BR>dan ook meer "omhoog" dan een offset schotel.<P>Wellicht is dit de reden van jouw<BR>slechte tot geen ontvangst.<P>Groeten,<P>Sattaz

Geplaatst:

Ja dat klopt, staat zo te zien goed.<BR>zit graden verdeling aan de voet van sachotel en daarmee kan je redelijk goed de hoekinstellen.<BR>die staat rond 29 en geeft op satfinder ook hier beste signaal. Visueel staat de schotel inderdaad bijna horizontaal dus dat lijkt te kloppen.<BR>Zal ook nog eens checken of het geen kabelfout is door de receiver vlak achter de schotel te plaatsen maar aangezien ik wel sterkte van signaal op mijn humax krijg zal de kabel verder volgens mij het probleem niet zijn.<BR>ga nu toch echt richting een hardware fout (Humax) kijken, of een probleem daar met de instellingen. <BR>Inieder geval bedankt voor de tip, alle suggesties welkom. <BR>Baal een beetje dat ik niet zelf in staat ben om het voor elkaar te krijgen, maar met alle hulp en desnoods de service monteur moet het uiteindelijk wel lukken.

Geplaatst:

let wel op de diseqc instelling voor dat duo block.<BR>Astra: diseqc A<BR>Hotbird: diseqc B<BR>22kHz is dan niet van belang. Gaat automatisch.<BR>Bij sommige duoblocks met ingebouwde diseqc schakelaar is Astra diseqc B en Hotbird diseqc A<BR>En proberen maar weer wink.gif" border="0

Geplaatst:

Nog een tip: Sluit eerst eens een analoge ontvanger aan. (Eventueel van iemand lenen).<BR>Daar vind je Astra veel gemakelijker mee.<BR>Is het analoge beeld goed en vrij van "spijkers" (witte en zwarte puntjes), dan is de digitale ontvangst ook goed.<BR>Je gebruikt toch wel een universele LNC, dwz geschikt voor de digitale ontvangst frequenties...?<P>Groet, wink.gif" border="0

Geplaatst:

Het lijkt mij een fout in de receiver, aangezien je wel signal strength heb maar 0% quality. Of een slechte LNB. Ku je geen andere receiver lenen?

Geplaatst:

het kanaal opnieuw zoeken werkt ook niet,<BR>ok bij een kennis kijken of hij daar wel<BR>de kanalen pakt.<P>groeten j

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.