Ga naar inhoud


Windows "probleem"?


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb windows XP home edition

Ik had het probleem dat ik mijn c:\ een paar files had staan b.v. pagefile.sys en deze was dan 768 mb en zo stonden er nog een paar van dit soort files die allemaal boven de 300 mb waren, hierdoor liep de pc op alles vast. te weinig ruimte op de c: schijf.

Na heel lang stunten heb ik deze files eraf kunnen krijgen, maar daarna wou de pc niet meer opstarten. Dus na weer lang knoeien met opstarten met de cd-rom e.d hielp niks meer.

Ik heb toen de keuze gemaakt om de hd leeg te halen, en alles er opnieuw op te zetten.

Toen ik alleen windows xp erop had staan... had ik weer de pagefile.sys en ntldr.sys en nog een paar erinstaan, en deze files waren weer zo groot.

Wie kan mij vertellen wat de functie van deze files zijn, en hoe ik deze kwijt kan raken of verkleinen?

 

Groeten Passie99

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het bestandje pagefile.sys is een soort uitbreiding op je geheugen. Een soort virtueel geheugen plaatsje op je harde schijf. Windows maakt dit bestand standaard ongeveer 1.5 zo groot als de totale capaciteit van het geheugen. Heb je 512MB in je PC zitten krijg je een pagefile van ongeveer 768MB. Het bestandje ntldr.sys is een bestand waar opstart gegevens in staan. Als je dit bestand verwijderd kun je niet meer opstarten. Het bestan pagefile.sys kun je verkleinen maar ik zou dat persoonlijk niet doen. Het gaat ten kosten van de performance. Ga via het configuratiescherm naar Systeem, tabblad geavanceerd, klik op instellingen voor prestaties. Daar kun je het virtuele geheugen aanpassen. Ik zou de grote van dit bestand niet wijzigen maar, in jouw geval als je kleinere harde schijven hebt, de pagefile op een andere partitie zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...