hendrikbos Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Hallo luitjes, Hier mijn eerste vraag op dit forum. Ik heb jaren lang m.b.v. de Triax schotel TDA 64 en de Sharp Twin LNB (BS1R5EL200A) het satellietsignaal redelijk goed kunnen ontvangen. Echter met de steeds heftiger wordende regenbuien valt het signaal af en toe weg. Om het wegvallen van het signaal tegen te gaan, heb ik een Triax TDA 110 schotel aangeschaft. Ik ben ik het bezit van een Kathrein digitaal meetinstrument Type MSK 115/S2. Hiermee heb ik o.a. de schotel piekfijn kunnen afstellen. Echter in de praktijk blijkt nu, dat ik nu tijdens regen meer signaal uitval heb, dan met de kleinere schotel. Nu weet ik, dat niet elke LNB geschikt is voor een grote schotel. Is hier mogelijk sprake van? Want een andere verklaring zou ik niet weten voor het slechtere resultaat. Ik ben benieuwd naar jullie reactie op mijn schotel/LNB situatie. Bij voorbaat mijn dank. Met vriendelijke groet. Hendrik Bos Tiel
Sprietje Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Beste Hendrik Om eerlijk te vergelijken, moet je natuurlijk wel met dezelfde lnb’s werken. Zijn de lnb’s die je nu op de Triax 110 gebruikt dezelfde als voorheen op de Triax 64? Heb je de lnb-arm wel in de juiste positie staan zodat de lnb’s in het brandpunt van de schotel staan, d.w.z. is de schroef voor het vastzetten van de arm wel helemaal aangedraaid? Welke zenders vallen bij flinke regen weg? Zijn dat zenders van de Astra 23,5 of van de 19,2? Op welke satelliet heb je de schotel afgesteld?
hendrikbos Geplaatst: 5 juni 2012 Auteur Geplaatst: 5 juni 2012 Beste Sat4all Freak, Allereerst mijn dank voor je reactie. Ik heb dezelfde LNB en LNB-houder gebruikt. Ik kon het geheel zo over zetten. De LNB-arm is correct en vast gemonteerd. Wanneer ik de LNB-arm naar boven of naar beneden druk, worden de meetwaarden slechter. M.a.w.: de LNB-arm is in de juiste positie gemonteerd. Soms vallen de Duitse zenders het eerst weg, en daarna de Nederlandse zenders. Maar heeft met het weer in Duitsland te maken. Wanneer het boven Tiel hoost, dan zijn alle zenders weg. Op Astra 19,2 staat de schotel gericht. Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven. Groet, Hendrik
Tonskidutch Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 (aangepast) uh, hendrikbos waar staat de schotel -schuindak -platdak -tuin -schoorsteen -balkon hekwerk of borstwering met beugel en of tegelvoet ...> dat met 64 vaker het beeld / signaal bij de regenbuien wegvalt / afneemt is toch wel een indikatie het kan bij een grotere schotel 110 nog eerder optreden indien we weten dat er een potentiaalverschil kan zijn en dat de die grotere schotel een nog hogere waarde daarmede oplevert die de correcte werking van de LNC / LNB of diseqc switch en receiver beinvloeden maar zo ook de instraling van stoorzenders die daarmee nog meer storing ontvangt Tja ik kan wel uren schrijven, maar er is een ellen - ELLENlange berichtgeving op een duits Forum inzake aarding van de schotel en die potentiaalverschillen. hetgeen we hier niet allemaal gaan herhalen. kun je de schotel verplaatsen? 5 juni 2012 aangepast door Tonskidutch Compulsion Röyksopp
Sprietje Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Zou je eens een foto willen plaatsen van je schotel waar met name de lnb’s goed zichtbaar zijn vanuit verschillende gezichtspunten, dus de lnb’s vanaf de achterzijde, bovenzijde en voorzijde?
hendrikbos Geplaatst: 5 juni 2012 Auteur Geplaatst: 5 juni 2012 (aangepast) Tonskidutch, Ik heb de mast geaard, en via de mast is de schotel geaard. Sprietje (Sorri dat ik het eerder verkeerd had met Sat4all Freak), Ik heb vanuit de tuin een opname gemaakt. Je ziet wel 2 Sharp LNB's zitten, maar de tweede (rechter) zit er momenteel voor spek en bonen. Sorry sprietje, maar ik kan geen foto uit mijn fotobestand naar hier uploaden. Er wordt een URL(?) gevraagd. 5 juni 2012 aangepast door hendrikbos
satencom Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Om een foto te plaatsen, daar voor klik je op , gebruik volledige editor ,en dan klik je op bladeren zoek de foto op die je op de harde schijf hebt staan of ergens anders ,en dan klik je op , voeg dit bestand toe Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
hendrikbos Geplaatst: 5 juni 2012 Auteur Geplaatst: 5 juni 2012 Om een foto te plaatsen, daar voor klik je op , gebruik volledige editor ,en dan klik je op bladeren zoek de foto op die je op de harde schijf hebt staan of ergens anders ,en dan klik je op , voeg dit bestand toe Bedankt voor deze tip. Hierbij dan enige foto's van de Satellietontvangstinrichting.
Sprietje Geplaatst: 5 juni 2012 Geplaatst: 5 juni 2012 Beste Hendrik Als ik het zo bekijk, dan staan de koppen van de twee lnb's tegen elkaar. Dat is natuurlijk niet goed. Heb jij deze minirail misschien zo van je Triax 64 overgezet op de Triax 110 zonder verdere afstelling? De hart op hart-afstand tussen de twee lnb's aan de voorzijde gemeten moet 70mm zijn. Dit kun je meten van pukkeltje naar pukkeltje op de voorzijde van de lnb. Ook moet de rechter lnb 13,5mm lager staan dan de linker als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
hendrikbos Geplaatst: 6 juni 2012 Auteur Geplaatst: 6 juni 2012 (aangepast) Goedemorgen Sprietje, Allereerst mijn dank voor je opmerkingen. Na de plaatsing van de Triax minirail op de Triax 110, heb ik de LNB's gepositioneerd voor Astra 1 en 3. Voorheen was dit Astra 1 (19,2) en 2 (28,2). De koppen van de Sharp LNB's staan tegen elkaar, omdat de diameter van de LNB's te groot is voor de ontvangst van Astra 1 (19,2) en 3 (23,5). Ik denk er daarom over andere (Venton Rocket) LNB's te kopen. Wanneer ik één LNB op Astra 1 afstel en de tweede op Astra 3 wil afstellen, dan komen de koppen niet alleen tegen elkaar, maar zijn ook te groot om verder naar elkaar toe schuiven mogelijk te maken en daardoor Astra 3 goed te kunnen ontvangen. Hierdoor zit de tweede LNB er op dit moment voor zoete koek op. Zou ik de LNB's 70mm (hartafstand) van elkaar zetten, dan wordt de ontvangst van Astra 3 principieel onmogelijk. Mijnsinziens kan het geen kwaad wanneer de LNB-trechterkoppen elkaar raken. Het zijn toch onafhankelijke systemen, die er voor gemaakt zijn dichtbij elkaar geplaatst te worden? Of zie ik nu iets over het hoofd? "Ook moet de rechter lnb 13,5mm lager staan dan de linker..." Ga je hierbij uit van Astra 1 en 3? Ja, ik weet dat Astra 1 en 3 niet op dezelfde horizonhoogte zitten, en dat de LNB voor Astra 3 daarom hoger moet dan de LNB voor Astra 1. Ik heb dit nog niet gedaan, omdat ik Astra 3 toch nog niet kan afstellen. M.b.t. het kunnen instellen van de juiste hoogte van een LNB, vindt ik dit Triax minirailsysteem niet praktisch, omdat het hiermee niet mogelijk is elke LNB afzonderlijk op de juiste hoogte in te stellen. Ik ben nog steeds geïnteresseerd in de beantwoording van mijn vraag: Zijn mijn Sharp LNB's wel geschikt voor de Triax 110? En waar is het van afhankelijk of een LNB geschikt is voor een grote(re) schotel? Bovenstaande is namelijk belangrijk bij aanschaf van nieuwe LNB's. Mvg, Hendrik 6 juni 2012 aangepast door hendrikbos
Sprietje Geplaatst: 6 juni 2012 Geplaatst: 6 juni 2012 Beste hendrikbos Het maakt in principe helemaal niets uit welke lnb’s je op een schotel zet of die schotel nu groot of klein is. Bij kleine schotels kom je echter al wel snel met het probleem dat ze niet dicht genoeg bij elkaar kunnen staan. Daarom moet je bij kleine schotels vaak smalle lnb’s nemen. Op grote schotels moet je altijd lnb’s nemen met een volwaardige feedhorn (trechter) om de signalen zo goed mogelijk op te vangen. De Sharp lnb’s die je hebt voldoen daar aan. Wil je nu toch andere lnb’s nemen, neem dan de Inverto Black Ultra. Dit is topkwaliteit en kost bijna niets meer. En als jij denkt dat de lnb’s op een Triax 110 niet dicht genoeg tegen elkaar kunnen, dan heb je het toch echt mis. De hart op hartafstand moet 70mm zijn en niet anders. Ik zou voor een andere lnb-klem gaan namelijk de Multi 2 LNB houder, zie bijlage. Zet de lnb van de Astra 23,5 in de klem van de arm en laat de Astra 19,2-lnb er rechts naast hangen op 70mm afstand en 13,5mm lager dan de Astra 23,5-lnb. Zie ook de bijgevoegde foto van deze houder met twee Inverto Black Ultra’s quad.
hendrikbos Geplaatst: 6 juni 2012 Auteur Geplaatst: 6 juni 2012 Beste Spriet, Ik dank je voor de informatie betreffende de geschiktheid van mijn LNB's voor de Triax 110 schotel. Dat is dan ook weer duidelijk. Dan kan ik nu met een berust hart verder werken aan een oplossing met de bestaande LNB's. Wanneer het weer het toelaat zal ik vandaag de LNB's op de Triax minirail zo instellen als jij hebt aangegeven. Uiteraard zal ik het resultaat terugmelden. Bedankt voor de tip betreffende de Inverto Black Ultra LNB. Iets om te onthouden. Mvg, Hendrik Tiel
hendrikbos Geplaatst: 6 juni 2012 Auteur Geplaatst: 6 juni 2012 Nadat vanmiddag de zon is doorgebroken, heb ik de Astra 1 LNB eerst op de Katrein MK115 aangesloten en geconstateerd, dat de afstelling van de schotel niet meer optimaal was (???). De LNB-arm van de Triax minirail eerst maximaal schuin gezet. Opmerking: Beste Spriet. Het door jou opgegeven hoogteverschil van 13,5 mm bij een LNB-hartafstand van 70mm, kan op de Triax minirail niet ingesteld worden. Gelukkig bleek dat ook niet nodig te zijn, want bij een hoogteverschil van 9mm en een LNB-hartafstand van 65mm, heb ik maximale Astra 3 (en Astra 1) waarden. Niet alleen horizontaal, maar vertikaal was een kleine correctie van de schotelstand nodig. Opmerking: Ik weet toch zeker, dat bij de installatie van de Triax 110, de afstelling van de schotel en LNB maximaal was. Voor alle zekerheid op de standaard bijgeleverd vleugelmoeren,ook nog eens vliegtuigmoeren gemonteerd. Nu kan het zeker niet meer los gaan, of met de hand los gedraaid worden door een grapjas. De meetwaarden volgens de Sat-finder in de Kathrein UFS 922 en UFS 923 Satellietontvangers geven nu betere waarden aan, t.w.: Kathrein UFS 922: 54/95 (Signaalsterkte/Signaalkwaliteit) vooraf, en nadien 61/95 voor Astra 1. Kathrein UFS 923: 46/51 (Signaalsterkte/Signaalkwaliteit) vooraf, en nadien 51/96 voor Astra 1. Het blijkt nu dat beide DiSEqC-switches (Axing - SPU 21-02) niet meer omschakelen. Toen de Triax 64 schotel op Astra1 en Astra 2 gericht stond, ontving ik keurig de BBC zenders. Waarom ik nu geen Astra 3 signaal door krijg, is mij onduidelijk. Volgens de Specificaties schakelt de Axing-switch volgens het DiSEqC 2.0 protocol. De Kathrein 922 en 923 Satelietontvangers kunnen DiSEqC 1.0 / 1.1 / 1.2 / 1.3 aan, en geen 2.0. Ik snap alleen niet, hoe het dan mogelijk is geweest dat ik met de Kathrein 922 ontvanger jaren naar de BBC-zenders heb kunnen kijken. De Kathrein 923 ontvanger heb ik sinds kort. Maar goed, de schotel en LNB-afstelling is in iedergeval verbeterd. Met dank aan Spriet(je). Het wachten is nu op een stevige regenbui voor de praktijktest. Uiteraard zal ik het resultaat medelen. Opmerking: De signaalsterkte moet met de Triax 110 toch groter zijn dan met de Triax 64. Valt het signaal nog steeds snel weg, dan moet er iets wezenlijks verkeerd zijn. Maar zover is het nog niet. Hierbij dank ik allen die gereageerd hebben op mijn probleem. Met vriendelijke groet, Hendrik
hendrikbos Geplaatst: 6 juni 2012 Auteur Geplaatst: 6 juni 2012 Hierbij enige meetwaarden van de Kathrein MK 115.
Sprietje Geplaatst: 6 juni 2012 Geplaatst: 6 juni 2012 Beste hendrikbos Een diseqc-2.0 switch is een diseqc-1.0-switch met terugmelding naar de satelliettuner. Staat er dus op de switch 2.0, dan kan hij gewoon gebruikt worden op een tuner die met diseqc 1.0 overweg kan. Wat betreft de schuinstelling het volgende: Ik bereken altijd eerst hoe schuin de rail moet staan en stel die dan eerst in. Dan plaats ik de lnb van de Astra 23,5 en stel dan de elevatie van de schotel in op maximale ontvangstwaardes. Dan staat de lnb van de Astra 19,2 automatisch goed. Als jij de minirail gaat verstellen nadat je de elevatie van de schotel al op maximale signaalkwaliteit hebt afgesteld van de Astra 23,5, wordt deze natuurlijk alleen maar slechter als je de minirail in een andere schuinstand gaat zetten.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen