Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Spriet,

Ik heb voordat ik de schotel heb afgesteld eerst gekeken hoever de Triax minirail kon worden schuingezet. Dat viel tegen. Het door jou opgegeven hoogteverschil van 13,5mm tussen de LNB's, kon niet worden ingesteld bij een hartafstand van 70mm (65mm).

Daarna heb ik de Astra 3 LNB op 70mm hartafstand gezet bij het maximaal instelbate hoogteverschil van 9mm.

Ik heb daarna de schotel m.b.v. de LNB voor Astra 1 afgesteld, en daarna de positie van de LNB voor Astra 3 geoptimaliseerd (65mm).

Bedankt voor de DiSEqC verklaring.

Kennelijk staat er toch iets verkeerd ingesteld in de LNB-configuratie van beide Kathrein ontvangers. Ik heb op beide ontvangers het DiSEqC 1.0 protocol ingesteld.

Kan het misschien zijn dat de verkeerde transponder is ingesteld voor Astra 3?

Geplaatst:

Beste Hendrik

Jou probleem is dat de Triax minirail niet schuin genoeg ingesteld kan worden. Hoe dichter dat de lnb’s bij elkaar staan, dus op een kleine schotel, des te minder effect dat heeft op de onjuiste hoogteafstelling van de lnb’s. Nu bij een grote schotel, geeft een afwijking van de correcte schuinstand meer afwijking van de juiste positie van de vrijhangende lnb waardoor signaalverlies. Ik zou me eerst maar eens concentreren op de juiste schuinstand die je dus niet met de Triax minirail kunt bereiken.

Wat betreft de problemen met de diseqc-switch het volgende:

Er zijn best veel merken diseqc-switches die niet altijd naar behoren schakelen. Daarom gebruik ik nooit anders dan Spaun-diseqc-switches. Niet goedkoop maar nooit geen problemen.

Geplaatst:

Hendrikbos,

neem mij niet kwalijk dat ik het vraag

maar de zon staat rechts achter de schotel (op welk tijdstip is de foto gemaakt )

niet slaan maar anders heb je de schotel 180 graden verkeerd om :D

Compulsion

Röyksopp

Geplaatst: (aangepast)

Hendrikbos,

neem mij niet kwalijk dat ik het vraag

maar de zon staat rechts achter de schotel (op welk tijdstip is de foto gemaakt )

niet slaan maar anders heb je de schotel 180 graden verkeerd om :D

Goed opgemerkt, en fantastisch dat je meedenkt!

Maar om alle ongerustheid geheel bij je weg te nemen, heb ik de bijgevoegde foto zojuist voor je gemaakt. Daarnaast kan ik je verzekeren, met de hand op mijn hart, dat ik met de huidige schotelstand al geruime tijd Astra 1 ontvang. :D

post-61297-0-70967100-1339065714_thumb.jpg

aangepast door hendrikbos
Geplaatst:

als ik zou uitrichten met een nieuwe schotel 110 <> 64 zou ik ook een gloednieuw LNB multifeed houdertje nemen

die onbevuild lekker schuift en schroeven goed bedienbaar is

of die klemmen die sprietje liet zien (een oud bekende oplossing die heel erg flexibel is overigens) op de standaard die je 110 al heeft

waar woont uw huis?

voor eventuele lokale hulp!

Compulsion

Röyksopp

Geplaatst:

Het (veronderstelde) DiSEqC probleem, i.v.m. het niet zichtbaar worden van het Astra 3 signaal, is opgelost. :)

Ik heb met de Kathrein MK 115 de DiSEqC-switches gecontroleerd, en bleken normaal te functioneren. Daarom heb ik verder alleen doorgezocht bij de Kathrein 922 en 923 Satellietontvangers. Het moest wel aan de instelling van beide ontvangers liggen.

Het bleek toch een verkeerd ingestelde Astra 3 transponderfrequentie te zijn in beide ontvangers.

Bij Astra 3 liggen de actieve transponders hoger in frequentie dan bij Astra 1. Door te snel doorschakelen naar een volgende transponderfrequentie, heb ik ten onrechte verondersteld dat de betreffende transponderferquentie niet actief is. :unsure:

De Kathrein recievers hebben even tijd nodig om zich in te stellen nadat een andere transponder is geselecteerd.

Vanmorgen ook een pittige regenbui gehad, waarbij de ontvangst niet is weggevallen. Het ziet er dus goed uit. Maar de ultieme regentest moet nog komen. :rolleyes:

Ik dank allen hartelijk voor de suggesties, adviezen en zinvolle informatie. Het is altijd fijn wanneer je bepaalde zaken kunt overleggen met anderen.

Met een vriendelijke groet vanuit Tiel.

Hendrik

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen