Ga naar inhoud


Triax Flexi Block of Multi 2 LNB houder op Triax TDS78 in Spanje


Jürgen

Aanbevolen berichten

Tot nu toe gebruikte ik voor de ontvangst van ASTRA 19,2 en 23,5 op de camping in Benicasim - Spanje (ter hoogte van Valencia) een Triax TDS64 i.c.m. een Single Inverto Black Ultra en ALPS LNB.

Als LNB houder gebruikte ik de Triax Flexiblock.

De afstelling ging net en er was m.b.t. de ontvangst van ASTRA 3 geen al te grote regenreserve maar gelukkig regent het in de periode dat we daar verbleven nauwelijks.

Nu willen we daar overwinteren en dan is de kans op regen groter en om die reden wil ik een Triax TDS78 meenemen.

Volgens de gegevens van Satlex is op de locatie in Spanje het verschil van de hartafstand tussen de 2 LNB's t.o.v. hier in Arnhem te verwaarlozen.

Het verschil in elevatie is wel iets groter maar eigenlijk ook te verwaarlozen.

 

Mijn vraag is nu of voor optimaal gebruik van de Triax TDS78 de Triax Flexiblock voldoet of is een Multi 2 LNB houder een betere optie?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou beste Jürgen, er zit wel degelijk verschil in de ontvangsthoek tussen de Astra 1 en 3 in Nederland en in Valencia. In Nederland is die 5,2 graden, in Valencia 5,6 graden. Dit resulteert er in dat in Valencia de hart op hart afstand tussen de twee lnb’s op een Triax 78 , 51mm moet zijn.

De rail moet 19 graden schuin staan. Dat is niet in te stellen met een Triax flexiblock.

Met een Multi 2 LNB houder kunnen de lnb’s niet dichter op elkaar afgesteld worden dan 59mm, dat is dus ook niet goed.

Je kunt het beste een GK2 A024 lnb-houder nemen. Daarmee kunnen de lnb’s hart op hart tot op 45mm ingesteld worden, zie de bijlage.

De metalen strip een beetje buigen zodat de naasthangende lnb ook naar het midden van de schotel gericht is.

Dus de Inverto Black Ultra in de klem van de schotel en de Alps-lnb ernaast voor de Astra 19,2. De schotel natuurlijk op de Astra 23,5 uitrichten.

post-60869-0-45075900-1339003062_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....De rail moet 19 graden schuin staan. Dat is niet in te stellen met een Triax flexiblock....

Ik veronderstel dat je bedoeld dat de rail van de Traix Flexiblock geen 19 graden schuin kan staan want ik kan de rail wel enigszins kantelen maar zoals gezegd geen 19 graden.

 

Verder vraag ik me af hoe je aan de 19 graden (schuin) komt.

De elevatie voor A1 respectievelijk A3 is in Valencia 40,07 resp. 38,13 graden dus waarvandaan de 19 graden?

 

In feite heb ik deze Traix Flexiblock daar al succesvol toegepast dus het functioneert wel maar zoals ik al zei ik heb dan onvoldoende regenreserve.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

Nee, een Triax flexiblock kan ongeveer 5 graden schuin ingesteld worden denk ik.

De schuinstand van de rail vindt je op deze site als je de gegevens goed invult, dus Spanje, Valencia, de meest oostelijke satelliet is de Astra 23,5, de meest westelijke satelliet is de Astra 19,2. Bij berekenen zie je dan staan 19,01 graden.

http://www.satlex.de/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=23.5&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=19.2&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=39.46%2C-0.36&la=39.46&lo=-0.36&country_code=es

De schuinstand van de rail heeft niets te maken met de elevatieïnstelling van de schotel maar is om het verschil in elevatie tussen de twee satellieten in te stellen.

post-60869-0-25654200-1339008997_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

..... Dit resulteert er in dat in Valencia de hart op hart afstand tussen de twee lnb’s op een Triax 78 , 51mm moet zijn.

....Je kunt het beste een GK2 A024 lnb-houder nemen. Daarmee kunnen de lnb’s hart op hart tot op 45mm ingesteld worden, zie de bijlage.

Beste Sprietje,

 

Intussen heb ik de GK2 A024 LNB houder besteld en ontvangen dus dat is het probleem niet meer.

Wat ik me nu nog wel afvraag is hoe je aan de hartafstand van 51 mm tussen de 2 LNB's komt.

Ik heb gepoogd om daarachter te komen maar zonder resultaat dus zou jij mij willen uitleggen hoe je dit berekend / bepaald?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

 

Het uitrekenen van lnb-afstanden is mijn specialiteit. Ik heb deze methode zelf ontwikkeld en wil je wel de formule geven maar niet de achtergrond van de berekeningsmethode.

De hart op hart-afstand tussen twee lnb’s moet zijn:

De ontvangsthoek tussen de twee satellieten x de afstand van de voorzijde van de lnb tot midden schotel in millimeters x het getal 0,01745. Dit laatste getal is een constantefactor uitgedrukt in radialen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm, de ontvangsthoek, dat snap ik nog wel en het getal dat zal ook wel maar hoe kom je dan aan de afstand van de voorzijde van de LNB tot midden schotel?

Die afstand is naar mijn mening variabel al naar gelang het type LNB en hoe ik de LNB in de houder plaats.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

 

De afstand van de voorzijde van de lnb tot het midden van de van de schotel wordt bepaald door:

- de f/D verhouding van de schotel.

- de breedte-maat van de schotel.

- de offsethoek van de schotel.

Van de meest gangbare schotels ken ik deze maten.

Iemand die ze niet kent kan ze eventueel opmeten.

De voorzijde van de lnb ligt normaal gesproken 50mm voor het midden dan de lnb-klem. Alleen een aantal punt-lnb’s hebben een iets grotere maat dan 50mm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...