Ga naar inhoud


Serieel console board


Jürgen

Aanbevolen berichten

Heeft iemand een idee waar ik al dan niet tijdelijk een zogenaamd serieel console board kan vinden (zie bijlage), ik heb dit voor circa 1 uurtje nodig.

De 4-pins aansluiting moet conform de bijlage GPIO zijn.

Als iemand een dergelijk board tijdelijk wil uitlenen of verkopen is ook prima.

post-37183-0-79093700-1339054254_thumb.gif

post-37183-0-56001600-1339054262_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben inmiddels erin geslaagd om een console board te bemachtigen.

Om deze nu op mijn seriële COM-poort van mijn laptop aan te sluiten en d.m.v. TFTP server het board naar OpenWRT te upgraden heb ik een DB9 female - DB9 female console kabel nodig.

Ik kan nu alleen niet zo 1-2-3 erachter komen of dit een straight of cross kabel moet zijn.

Heeft iemand een idee welke voor de hand ligt?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn openingsbericht staat in de bijlage de pin positie TX.

Is mijn aanname n.a.v. jouw reactie dan correct dat als ik alles heb aangesloten op de pin TX dan tussen -5V en -12V moet staan?

 

Kan er eventueel iets fout gaan als ik i.p.v. een straight kabel een cross kabel gebruik?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de TX pin van jouw console board zou volgens mij inderdaad iets van tussen de -5 en -12 moeten staan.

Wanneer je even op de RS232 poort van je laptop meet, moet op pootje 2 of pootje 3 ook zoiets staan.

De verbinding is dan: de TX van je console baord aansluiten op het pootje van de laptop poort waar geen spanning op staat.

Andersom gaat het pootje van de de laptop poort waar wel spanning op staat naar de RX poot van je console baord aansluiting.

René.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt voor de uitleg.

Ongetwijfeld leg je het helder en duidelijk uit maar ik ben toch nog enigszins onzeker of ik het wel goed begrijp.

 

Zoals ik het nu begrijp betekent dit concreet het volgende:

 

Ik meet op mijn laptop de RS232 poort en als daar b.v. op pin 2 een spanning staat dan moet ik zorgen dat de spanningsloze pin 3 verbonden wordt met de TX pin van mijn console.

Als dit voor pin 3 van toepassing is dan moet ik zorgen dat de spanningsloze pin 2 met TX verbonden wordt.

 

Afhankelijk welke pin spanning voert moet ik een straight of cross seriële D9 kabel gebruiken.

 

Is dit correct?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarom zo moeilijk doen. Je moet een rs232 naar TTL interface hebben want het boardje heeft 5 volt data. Dus niet direct op je laptop aansluiten!! Want die seriele poort geeft + en min 12 volt.

 

Dan start je hyperterminal op en raak je 1 draadje van de interface aan. zie je in hyperterminal rommel verschijnen dan is dit de rx . dan sluit je die even aan op het boardje en dan zal je iets van data moeten zien. Of onleesbare troep. In dat geval klopt de baudrate niet van hyperterminal.

 

Als je de router(?) opstart en je hebt alles goed ingesteld dan krijg je de boot voortgang v.d router te zien.

 

Maar als het een router is waarom flash je hem niet met een jtag? is een stuk makkelijker.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo moeilijk doen. Je moet een rs232 naar TTL interface hebben .....

Volgens mij pas ik dat ook in dit geval al toe maar misschien komt mijn vraag niet helemaal goed over.

 

Ik heb een router printplaat gekocht en wel een ALFA Hornet UB, zie deze link http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptdetail.phtml?Part=Hornet_UB&Category=107225.

Deze router printplaat werd met een niet goed functionerende ALFA Beta FW geleverd.

Omdat deze router van oorsprong voor gebruik van OpenWRT is gemaakt ben ik voornemens om OpenWRT ook daarop te installeren.

Hiervoor heeft ALFA een serieel console board beschikbaar, zie afbeelding in mijn openingsbericht welke ik inmiddels ook al in mijn bezit heb.

 

Volgens mij is dit console board de door jouw aangehaalde JTAG maar misschien heb ik het helemaal mis.

Dit console board fungeert dus als interface tussen mijn laptop en de router printplaat en sluit ik dus het console board direct via RS232 aan op mijn laptop.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat printje is idd een seriele interface wat ik zie.

 

Je sluit dat interfaceje aan op je laptop met straight of cross. Maakt nu nog even niks uit.

 

Dan open je toch weer hyperterminal en je meet waar de plus en min zit op de connector die naar de router gaat.

Omdat je weet waar die op de connector v.d router zit kan je de interface verbinden en zet je stroom op de router. Heb je data in hyperterminal?

Ja, dan heb je de goede seriele kabel.

Nee, dan pak je een andere seriele kabel.

 

 

Kan er eventueel iets fout gaan als ik i.p.v. een straight kabel een cross kabel gebruik?

 

Er kan niks kapot gaan , bij een verkeerde seriele kabel heb je alleen geen dataverkeer.

 

Je moet altijd in hyperterminal de bootloader zien. Zie je dat niet of je ziet rommel even met de baudrate spelen.

Krijg je met zowel cross of straight geen data dan is je bootloader beschadigd en dan zal een firmware uploaden via tftp ook niet werken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, helder maar in feite blijft mijn 2e vraag (zie 2e bericht) nog steeds open welke kabel (straight of cross) ik moet gebruiken.

Uiteraard kom ik daar achter als ik de hiervoor beschreven procedure volg maar ik heb jaren geleden alle kabels waaronder diversen seriële kabels weggedaan.

Dus ik moet nu een seriële kabel bestellen en daarom mijn vraag welke ik moet bestellen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

je hebt nog geen kabel?

 

Koop dan een straight kabel die geen gegoten stekkers heeft. Zou je dan toch de verkeerde hebben kan je die alsnog omsolderen. het zijn maar 2 draden die je moet omgooien.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...