Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier ligt een Dell UltraSharp 2007FPb monitor. Zodra die aan de stroom gaat springt ie aan, maar binnen een minuut gaat ie weer helemaal uit. Soms ontstaat er een opstartlus waarbij die zichzelf inschakelt en weer uitschakelt. Bij het uitschakelen gaat ie helemaal weer uit dus ook de powerled is dan uit en welke knop ik dan ook indruk er gebeurt dan niets. Tijdens de minuut dat ie aanstaat gedraagt de monitor zich keurig zoals ik gewend ben van een werkend exemplaar.

Al doorbladerend in dit subforum en Googlend lees ik dat de "usual suspects"

1) Bolle condensatoren

2) Voeding

3) Inverterbord

zijn (ook in die volgorde). Ik heb de monitor geopend en vind op geen van de prints bolle elco's. Op het oog zijn die goed (ik heb geen meter om ze na te meten op capaciteit). Op de prints zie ik geen sporen van oververhitting, vocht, zuur of andere beschadigingen. De voeding en inverterbord heb ik al doorgesoldeerd, maar helaas neemt dat de symptomen niet weg.

De volgende stap zou kunnen zijn om de elco's dan maar preventief te vervangen. Om er niet meteen een paar tientjes aan te spenderen, is er nog een volgorde van vervanging? Bijvoorbeeld eerst die van de voeding, dan het inverterbord etc. op basis van wat er statistisch stuk gaat? Of zijn er nog andere componenten waar ik eerst naar zou moeten kijken? Of zijn er andere tests om vast te stellen wat er stuk is?

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt Iemand voor het meedenken. Voor zover ik na kan gaan licht alles goed op. Helaas brandt het niet zo heel lang, maar als de monitor aan is dan lijkt alles normaal te werken.

aangepast door clark-kent
  • Moderator
Geplaatst:
Voor zover ik na kan gaan licht alles goed op.

Heb je ze afzonderlijk gezien? En hoe zien de uiteinden van die buisjes uit?Zwart?

Hoe oud en hoe vaak werd die monitor gebruikt?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Die monitor heeft denk ik al aardig wat branduren gemaakt. Die buisjes zijn nog mooi ingepakt rondom het TFT paneel. Om beschadiging te voorkomen laat ik die nog even ingepakt zitten als het kan. Het is in ieder geval niet zo dat de backlight uitvalt en dat de rest doorwerkt. De monitor gaat plots helemaal uit (powerled is dan ook uit) en de PC is het scherm "kwijt".

• Moderator
Geplaatst:

Kijk eens of er ergens op de print een zekering zit voor de backlight en haal die er eens uit.

Blijft hij dan wel aan?

Geplaatst:

Dank Matchless voor het meedenken. Ik ga eens kijken of ik een zekering kan vinden op het inverterbord. Waarschijnlijk wordt dat pas dit weekend, maar ik laat dan wel weer van me horen.

Geplaatst:

Vandaag heb ik voor de zekerheid alle elco's van de voedingsprint en het inverterbord vervangen. Helaas heeft dat niet geholpen. Het gedrag blijft hetzelfde.

Op het inverterbord zit een 5A zekering meteen naast de stekker welke van de voedingsprint komt. Deze heb ik losgesoldeerd en toen de monitor getest. Het gedrag is dan hetzelfde als met de zekering erin. Het enige verschil is dan dat het scherm op zwart blijft (vanwege de missende zekering neem ik aan), maar de powerled vertoont hetzelfde patroon (kort even aan en dan weer helemaal uit, soms in en soort lus).

Wat zou dit kunnen betekenen? Als het gedrag hetzelfde is zonder zekering?

• Moderator
Geplaatst:
Op het inverterbord zit een 5A zekering

5A ??? Voor een monitor?

Dat lijkt mij nogal veel voor een invertor in een monitor.

Het enige verschil is dan dat het scherm op zwart blijft (vanwege de missende zekering neem ik aan),

Mijn conclusie is dat de invertor dan goed is maar dat je een probleem op de hoofdprint of voeding hebt.

Want je zegt dat het beeld dan zwart blijft wat logisch is zonder spanning op de invertor. Met zekering licht het scherm wel op wat betekend dat de lampen wel branden. Ook heb je in de invertor geen sluiting want dan zou de monitor wel gestart zijn (of er moet een terugmelding zijn van de invertor).

Heb je de voedings spanningen al eens gemeten? op de 5 volt spanningsregelaar moet 5 volt staan en op de 3,3 volt uiteraard 3,3 volt. Dat kan je maar even meten omdat de monitor uitschakelt. Enkele spanningen zullen wel blijven.Er moet altijd een stabiele spanning te meten zijn voor het standby gedeelte (meestal de 5 volt).

daarna kan je het volgende eens proberen.

Aanzetten zonder aangesloten tft scherm. Geen resultaat? flatcable terug zetten en dan de volgende stap.

Meet eens op het hoofdprintje de smd condensatoren op sluitingen. Deze zitten om de chips heen. Zijn daar meerdere "kortgesloten"?

Je hoeft ze er niet uit te halen wat ook een onbegonnen werk zou zijn. Meet je sluiting over meerdere condensatoren dan kan je als laatste poging nog de spanningsregelaren er uit kunnen halen. dan de C's nog eens meten. blijft de sluiting dan zit de sluiting ws in een chip en dat is zo goed als niet te maken.

Dat wordt dan kliko.

Of iemand anders moet nog een tip hebben.

Geplaatst:

Vandaag weer eens wat dingen geprobeerd op basis van het advies van Matchless. Zonder de flatcable aangesloten is het gedrag ook weer vergelijkbaar. De monitor en backlights springen kort aan (lastiger te zien nu omdat er geen OSD te zien is zonder flatcable). De voeding geeft constante spanningen af op de connectoren naar de inverterprint en de hoofdprint. Het lijkt erop dat de voeding geen 5V geeft. Ik meet 19, 17.7, 15 en 13.5 V. Op de hoofdprint lijken de smd condensatoren zo op het eerste gezicht niet kortgesloten. Ik heb ze niet allemaal gemeten, maar een stuk of 10 geprobeerd.

Volgens mij nadert het moment om afscheid te nemen van deze monitor. Niet zo heel erg, maar als er nog een kansje is om hem te maken, dan zou dat wel mooi zijn.

• Moderator
Geplaatst:
Het lijkt erop dat de voeding geen 5V geeft

Haal de uitgang v.d spanningsregelaar eens los en meet dan de spanning. Dat kan een korte periode zijn omdat de monitor weer uit gaat.

5Volt moet hij hebben want dat is de "levensader" want alle chips krijgen 5 volt of een 3,3 volt die vaak door de 5 volt gevoed wordt.

Je moet toch zoveel mogelijk smd condensatoren meten. Meet je op meerdere C's een sluiting dan weet je welke chip kapot is. Je kan dan de printbaan v.d C's volgen en dan kom je uit bij een halfgeleider. En als daar om heen ook nog C's kort gesloten zijn dan is die chip (meestal) kapot.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...