theBig6 Geplaatst: 12 juni 2012 Geplaatst: 12 juni 2012 Ik volg dit forum al een tijdje en ik heb nu zelf een probleem waar ik zo niet uit kom. Ik heb dit weekend een diseqc motor geinstalleerd om mijn schotel draaibaar te maken. Het afstemmen lukte eerst niet, maar dankzij de handleiding die ik hier vond is het gelukt om de satellieten die ik wou allemaal goed te krijgen. Mooi dacht ik, kan ik weer voetbal kijken. Ik was echter het beschermrubbertje vergeten terug te drukken op motor (de aansluiting van de decoder) en toen ik dat deed waren alles satellieten ineens weg in mijn Openbox. Toen heb ik de motor handmatig gereset op het nulpunt, alle sattelieten gedelete in de openbox en weer ingevoerd (13.0, 19.2, 23.5 en 28.2). Toen ik een nieuwe satscan deed pakte de hij waar ik 13.0 had staan de sirius (5.0E), bij 19.2 pakte hij de hotbird (13.0E), bij 23.2 pakte hij 19.2 en bij 28.2 pakte hij 23.5. De motor draait dan ook naar deze graden toe, dus bij 13.0 staat hij op 5.0 etc. Iemand enig idee hoe dit kan?
Eduard07 Geplaatst: 12 juni 2012 Geplaatst: 12 juni 2012 Je hebt kennelijk het nulpunt van de schotel niet goed ingesteld. Jouw nulpunt lijkt eurobird 9 graden te zijn. Dat klopt niet. Ik heb altijd geleerd dat - als je de schotel zuiver hebt staan - Sirius (1 graad West) het nulpunt moet zijn. Dit is het gevolg van de geografische ligging van Nederland. Nou krijg ik uit jouw gradenverslag per satelliet wel de indruk, dat je even helemaal opnieuw door de procedure moet. Immers, bij de ene satelliet zit je er veel meer naast dan bij de andere. Dit kan het gevolg zijn van het feit, dat je de kanteling van de schotel vanuit een verkeerd nulpunt hebt ingesteld. uit eigen ervaring kan ik je trouwens vertellen, dat het instellen van draaibaar en secuur werkje is. Hoe verder je uit het nulpunt draait, des te meer afwijking boven, respectievelijk onder de clarke-belt krijg je, als de schotel niet goed waterpas staat en vanuit het juiste nulpunt is ingesteld. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
theBig6 Geplaatst: 12 juni 2012 Auteur Geplaatst: 12 juni 2012 Dank je voor je antwoord. Dan is dat waarschijnlijk door de reset gekomen, want hij stond eerst wel goed... Heb ik dit weekend weer wat te doen iig
trust Geplaatst: 12 juni 2012 Geplaatst: 12 juni 2012 Je hebt kennelijk het nulpunt van de schotel niet goed ingesteld. Jouw nulpunt lijkt eurobird 9 graden te zijn. Dat klopt niet. Ik heb altijd geleerd dat - als je de schotel zuiver hebt staan - Sirius (1 graad West) het nulpunt moet zijn. Dit is het gevolg van de geografische ligging van Nederland. Ik gebruik ook nog vaak de naam Sirius , maar nu heet die positie ( 4.8º oost ) Astra 4 Op 1º west (eigenlijk 0.8º ) zit Thor Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
theBig6 Geplaatst: 13 juni 2012 Auteur Geplaatst: 13 juni 2012 Nog even een vraagje hierover, moet ik het nulpunt dan opnieuw instellen met als 1e de astra 4 (4.8 E)? Deze had ik namelijk niet als 1e ingegeven, maar pakte hij dus wel als 1e satelliet.
Tisnix Geplaatst: 14 juni 2012 Geplaatst: 14 juni 2012 Nog even een vraagje hierover, moet ik het nulpunt dan opnieuw instellen met als 1e de astra 4 (4.8 E)? Deze had ik namelijk niet als 1e ingegeven, maar pakte hij dus wel als 1e satelliet. Zet met de ontvanger in het menu de schotel op het nulpunt. Controleer dan op de schaalindeling op de as van de motor of hij inderdaad op nul staat, in jouw geval dus niet. Corrigeer de nulstand van de schotel door de knop op de schotel te gebruiken; 1x drukken en vasthouden is de ene kant op, 2x drukken en vasthouden is de andere kant op. Contoleer of de schotel op de schaalverdeling nu wel op nul staat. Dan pas resetten en je ontvanger zal deze nul positie vast houden. VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /
Eduard07 Geplaatst: 15 juni 2012 Geplaatst: 15 juni 2012 Stel ook even je usalls in... Mijn ervaring mer usals is, is dat wanneer de schotel niet 100% correct staat ingesteld op het nulpunt, alle andere satellieten ook niet zuiver in het brandpunt staan. Vandaar dat ik usals wel gebruik bij het vinden van de satellieten, maar vervolgens definitef op diseqc 1.2 overstap om fine te tunen. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Eduard07 Geplaatst: 15 juni 2012 Geplaatst: 15 juni 2012 Ik gebruik ook nog vaak de naam Sirius , maar nu heet die positie ( 4.8º oost ) Astra 4 Op 1º west (eigenlijk 0.8º ) zit Thor Sorry, je hebt helemaal gelijk! Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
trust Geplaatst: 16 juni 2012 Geplaatst: 16 juni 2012 Mijn ervaring mer usals is, is dat wanneer de schotel niet 100% correct staat ingesteld op het nulpunt, alle andere satellieten ook niet zuiver in het brandpunt staan. Vandaar dat ik usals wel gebruik bij het vinden van de satellieten, maar vervolgens definitef op diseqc 1.2 overstap om fine te tunen. Afstellen op dat nul graden punt op de motor is zelden juist . Zet in de lijst de satellieten op Usals , vul in het usals motor menu jouw positie in (lat / lon) Kies vervolgens een Astra 4 kanaal en de motor zal in de meeste gevallen iets draaien , tenzij jouw locatie zich precies op 4.8º oost bevind .(Lon) Nu is het zaak de motor op de paal te verdraaien en de schotel elevatie in te stellen totdat je max signaal hebt waarbij de motor elevatie uiteraard op jouw Latitude moet staan . http://www.moteck.com/product.asp?idproduct=91 hier kun jouw locatie invullen en een sat positie kiezen en dan laat het programma zien op welk punt van de schaalverdeling op motor , deze moet stoppen. Ook de schotel elevatie word door het programma aangegeven . Let wel op dat je de juiste Motor Tube Angle aanvinkt , er zijn n.l. 2 soorten ellebogen in de handel . 30º en 40º Ik zit op Lon 5.5 E en voor Astra 4 moet de motor bij mij op +0.8 staan dat is 0.8 west , voor Astra 19.2º moet hij precies op - 15 staan , 15º oost dus . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen