Ga naar inhoud


verplaatsen act. antenne: gevolg ontvangstprobleem


hansputters

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wat begonnen is als gimmick om met een DVB-T stick in mijn Dreambox 7020HD ook de regionale tv zender binnen te halen, baart me steeds meer kopzorgen.....

 

Na vele actieve binnenantennes uitgeprobeerd te hebben (de meeste zijn in mijn beleving prullen) eindelijk de goede gevonden: Technisat Digitenne TT1.

Hiermee lukt het zelfs in het slecht verzorgde DVB-T gebied in Purmerend Nrd alle ongeceerde zenders zonder storing te ontvangen.

 

Prima dus tot het moment dat de antenne, die naast de tv staat opgesteld, van zijn plaats moet omdat bij voorbeeld het parket schoon gemaakt moet worden.

Wanneer ik na die schoonmaakklus de antenne op EXACT dezelfde plaats terugzet dan is het met de goede ontvangst gedaan.

Vervolgens moet ik het ding weer opnieuw afstellen waarbij het kennelijk op de milimeter aankomt.

 

Ik snap hier werkelijk helemaal niets van.

Iemand van jullie misschien wél?

 

Bedankt voor een eventuele reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Niemand een idee?

Want ik ben het regelmatig opnieuw afstellen van de antenne een beetje beu aan het worden.

Voor alle duidelijkheid: bij herplaatsing komt de antenne op precies dezelfde plek te staan en ook aan de antennestand werd niets veranderd.

 

Overigens heb ik inmiddels, als laatste poging de One for all SV 9390 besteld; een antenne waaraan niets versteld kan worden.

Zal ook wel niets zijn maar daarvoor is immers de zichttermijn in het leven geroepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hansputters,

 

De ontvangst (sterkte) op de plaats waar jou antenne staat met soms wel / soms niet ontvangst (een Lock !) is fout / op het randje - Probeer evt. met een coax verlengkabel een andere locatie en ook dicht bij een raam (richting zendmast) - Een buitenopstelling is nog een betere optie.

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem in de aan sluiting van jou DVB-T stick zit ,wand als de

Technisat Digitenne TT1. niet werkt, dat is wel vreemd ,het lijkt een goede

antenne te zijn ,ik vermoed dat de nieuwe antenne die je nu hebt bestelt ook niet werk

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt...misschien ligt het ook wel aan de DMM.

Want als ik lang aan het rommelen geweest ben met de antenne dan verschijnt de pop-up: geen zender beschikbaar en moet ik de ontvanger aan/uitzetten.

 

Ik wacht van de week die nieuw antenne af en als dat ook niets is dan haal ik de boorhamer tevoorschijn

 

Fijn weekeinde

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk eens naar de SN waarde ,en de BER,deze moet 0 zijn,zie de status balk van de ontvanger.

een LOCK = geen fout ,maar een bevestiging dat de ontvanger ontvangst heeft,.

je zult toch wel iets verkeerd hebben gedaan,want normaal komt de stand en de plaats van de ant. niet op een mm.

dus vervolg de gedane stappen terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Columbo!

De BER wordt niet getoond in de statusbalk maar die kan ik opzoeken in het menu onder "zender zoeken" toch?

Wel staat in de balk het aantal dB's en dat schommelt grofweg tussen 15 en een dikke 18 wanneer de positie van de antenne ideaal is.

 

Misschien ligt het ook aan de stick zelf: Hauppauge Nova Win.

Alhoewel bij mijn andere stick: PCTV 73e solo was de plaats van de antenne net zo kritisch, bedenk ik me nu.

En bovendien stond in de statusbalk steevast 0 dB, zowel bij slechte als ook bij goede ontvangst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je antenne naast je TV zetten is de grootste fout die je kan maken. Je TV is een grote stoorzender. Je hebt dan een richting gevoelige antenne nodig die je met de ongevoelige kant richting TV zet. Zet hem is 2 meter van je TV af ;)

Verder mis ik in je lijstje de DSC-500 antenne van KPN, die ook al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je suggesties Edje!

Tja, de tv is natuurlijk een stoorfactor van jewelste, dat ben ik me bewust.

Mijn vrouw duldt nog net die foeilelijke Technisat, laat staan als die op zo'n 2 mtr. van de tv staat opgesteld.... (een beetje gelijk heeft ze natuurlijk wel)

 

Voor alle duidelijkheid: als ik de Technisat eenmaal juist heb opgesteld dan is de ontvangst op alle ongecodeerde zenders echt puik, een enkele kortstondige (brommer?)storinkje daargelaten.

Nee, het probleem zit e'm in het verplaatsen en het terugplaatsen op exact dezelfde plaats.

Als naïeveling ben ik geneigd te denken dat de laatste (behouden!) positie van de antenne weer garant is voor een prima ontvangst.

Nee dus met als gevolg weer een draaien van het parabooltje en uitrichten van de telescoopantennes.

Uiteindelijk lukt het dan weer, totdat de antenne bij de eerstvolgende poetsbeurt weer van z'n plaats moet.

 

De KPN DSC-500 heb ik jammer genoeg nog niet geprobeerd; wist niet dat die ook los te koop is.

Is dat er een met een losse voeding want de USB-Stick levert niet de benodigde 5 Volt.

 

Welke ik wel heb geprobeerd: twee verschillende Vivanco's met respectieve versterking van 42 en 49 dB, een SV-9365 van One for All, een of ander onbenoemd type van Maximum.

De Technisat steekt er tot nu toe letterlijk boven uit, jammer alleen dat ie zo groot en lelijk is.

 

Van de week krijg ik nog, de eerder genoemde, One for All SV-9390 binnen en als dat ook niets is dan ga ik "jouw" KPN kopen.

 

Nogmaals bedankt!

 

 

n.b.: @Columbo: de BNR wordt helaas niet vermeld in de statusbalk en spijtig genoeg evenmin in het menu van OpenPLi 2.1.

Weliswaar is de Hauppauge te vinden onder de tunerconfiguratie (bij mij tuner C) maar bij "zenders zoeken" kunnen alleen de waardes van de vaste tuners opgeroepen worden

aangepast door hansputters
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans,om te beginnen gooi die versterkte binnen ant. de deur uit,en neem een gewone passive ant ,een hark of raster ,en plaats deze buiten, met goede Coax,en je zult zien dat alle problemen zijn opgelost ,inkl die brommer storing.

een binnen ant gaat alleen goed als hij op de 1e etage staat ,,,onder voorbehoud",want dit is per locatie verschillend,het hangt er maar net van af hoe sterk het signaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het meedenken en de gedane suggesties!

Ik ben in afwachting van de laatst bestelde actieve binnenantenne dus dat wacht ik nog even af.

Bij een slecht resultaat (zit er dik in) dan gaan we het i.d.d. maar buiten proberen.

 

Het blijft jammer dat Purmerend sinds de invoering van DVB-T qua signaalniveau zo karig bedeeld is.

Van kennissen en bekenden hoor ik altijd van die (sterke?) verhalen dat het opsteken van een pink bij wijze van spreken al genoeg zou zijn om een storingsbrij plaatje te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is de ontvangst in Purmerend-Nrd. (ik woon vlakbij Kwadijk) zeer matig en de KPN geeft op haar site het advies een buitenantenne te gebruiken.

Wat dat betreft grenst het aan een wonder dat we überhaupt ontvangst hebben met een binnenantenne!

 

@EdjeKroketje: ik kan je helaas niet helpen aan de kwaliteitswaarden.

Wordt namekijk niet getoond in de statusbalk noch in het menu van OpenPli 2.1. (image van medio mei jl.)

 

Wel wordt in de statusbalk de SNR getoond: die schommelt tussen 15 en 18. (met name RTV NH)

Lijkt me niet slecht...?!?

aangepast door hansputters
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is de ontvangst in Purmerend-Nrd. (ik woon vlakbij Kwadijk) zeer matig en de KPN geeft op haar site het advies een buitenantenne te gebruiken.

Wat dat betreft grenst het aan een wonder dat we überhaupt ontvangst hebben met een binnenantenne!

 

@EdjeKroketje: ik kan je helaas niet helpen aan de kwaliteitswaarden.

Wordt namekijk niet getoond in de statusbalk noch in het menu van OpenPli 2.1. (image van medio mei jl.)

 

Wel wordt in de statusbalk de SNR getoond: die schommelt tussen 15 en 18. (met name RTV NH)

Lijkt me niet slecht...?!?

Nee is niet slecht maar als de ontvangst wegvalt dan is de kwaliteit 0. De sterkte zal niet wegvallen. Ik vertrouw al die tuners ook niet. Kan je niet ergens een Topfield of Rebox op de kop tikken om te kijken of daarmee de ontvangst beter is? Als je Digitenne abo bent heb je recht op 1 gratis huurtuner bij het abo.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...