De hardloper Geplaatst: 18 juni 2012 Geplaatst: 18 juni 2012 Ik maak al jaren gebruik van de dreambox 8000 met open PLi. Eigenlijk weet ik niet beter maar het geluid op de tv moet bijna op max staan om alles te horen. De dreambox volume staat dan op ongeveer meer dan de helft. Sinds kort heb ik ook Apple tv deze zit ook verbonden met een HDMI op de tv. Maar als ik de juiste poort kies op de tv om de Apple tv te gebruiken moet ik gelijk het volume op de tv terugzetten naar normaal geluidsnivo anders knallen de boxen eruit. Ik heb in de loop van de tijd verschillende images geprobeerd maar altijd moet ik het geluid op de tv op max zetten. Is hiervoor een oplossing of moet ik hier mee "leven"
guppje29 Geplaatst: 18 juni 2012 Geplaatst: 18 juni 2012 Waarom zet je het volume op de dreambox dan niet harder? Hier staat het volume van de TV standaard op 25 en regel het geluid verder op de dreambox enof andere apparatuur. Behalve bij Dolby Digital op de dreambox. want daar kan je het volume niet van regelen. DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C
Gast Jeroensky Geplaatst: 18 juni 2012 Geplaatst: 18 juni 2012 (aangepast) Leren volume in te stellen. (volumeknop 101) Je schrijft dm8k volume halverwege. TV volume dan bijna voluit als noodzaak. Als je dan 2e apparaat op tv aansluit (appletv) dan moet je plots tv volume zachter zetten.. Uhum.... Is het nooit in je opgekomen om geluid op weergaveapparaat voluit te zetten, en geluid volume te regelen vanuit tv of versterker, zoals gebruikelijk is. Overigens hoort pli het wel zo te regelen dat digitaal signaal niet gekoppelt zit aan volume instelling, deze is normaliter alleen voor analoge audio output. Als je dm8k en apple tv op zelfde niveau geluidsuitvoer hebben, hoef je op je tv niet zo snel in te grijpen bij het wisselen van input. Vrij logisch als je er over nadenkt. 18 juni 2012 aangepast door Jeroensky
De hardloper Geplaatst: 19 juni 2012 Auteur Geplaatst: 19 juni 2012 Het geluid van de dreambox staat al op 75% en op de tv op 95%. Lijkt mij erg overdreven. Dreambox op 90% en dan kan de tv op 80% geen probleem maar dan nog bij overschakelen naar mijn Apple TV moet is elke keer het geluid lager zetten op de tv. Is allemaal geen probleem maar ik hoopte dat iemand een oplossing had. Toch bedankt voor het meedenken.
Loui (K) Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 (aangepast) Ja hier heb je echt een punt. Ik zit hier al lang tegen aan te hikken maar ik dacht dat dit aan de uitzending lag.Maar ook hier moet ik vooral de nederlandse zenders bijna de volume volluit zetten. En ik regel het geluid via de Dreambox omdat daar de geluidsboxen via een versterker op aangesloten zitten. 19 juni 2012 aangepast door Loui (K)
Beobuddy Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 TS heeft wel een punt. Hier een DM8000 en een DM800. De 800 geeft een hoger volume geluid af dan de 8000. Ook een eerdere VU+Duo logé gaf een veel hoger volume dan de 8000 af. Kennelijk een hardware issue. De grootste irritatie mijnerzijds is het verschil bij het schakelen tussen de DD (HD)-kanalen en de SD kanalen. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Loui (K) Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 TS heeft wel een punt. Hier een DM8000 en een DM800. De 800 geeft een hoger volume geluid af dan de 8000. Ook een eerdere VU+Duo logé gaf een veel hoger volume dan de 8000 af. Kennelijk een hardware issue. De grootste irritatie mijnerzijds is het verschil bij het schakelen tussen de DD (HD)-kanalen en de SD kanalen. Ja daar zit al een groot verschil tussen Hd zijn wel voor een kwart zachter.
Gast Jeroensky Geplaatst: 19 juni 2012 Geplaatst: 19 juni 2012 (aangepast) Geluid van dreambox gewoon 100% open zetten indien je digitale geluidsoverdracht gebruikt. Verder wat jullie in dit topic ervaren: Verschillen in digitale audio compressie (dus niet zozeer type codec-alhoewel dit wel meespeelt-, maar hoeveelheid compressie). Ik kan bv vertellen dat als je bv commerciele nederlandse omroep neemt, dat deze minder verschillen heeft met Apple tv, dan wanneer je BBC ervaart. Een digitale audiobron hoort niet gecompressed te zijn(zo min mogelijk om dynamiek te behouden). Dit houd in de geluidspieken zijn gelijk aan de bron van de opname. Dit is wat de BBC nastreeft. Maar omdat veel consumenten herrie inzien alszijnde goed, en omdat de reclamebureaus schreeuwend harde reclame wilt is met audio gaan compressen (verschil tussen zacht en hard afvlakken) en vervolgens het volume (gain) opkrikken tot maximaal. Ikzelf vind dit het verneuken van de geluidskwaliteit. Als je systeem veel dynamiek aankan (wat bij digitale geluidsoverdracht vaak het geval is, al zwijg ik maar over versterker en luidspreker vermogen/dynamiek), dan wil je ook dat de audio deze dynamiek volledig benut. En niet bv de 120Decibel dynamiek afvlakken tot 30 Decibel, en vervolgens die 30Decibel opkrikken tot maximaal geluidsvolume. Dat doet bv Apple Tv en publieke omroepen, omdat de consument denk dat harder = betere kwaliteit, terwijl dit dus onzin is. Hardheid zit in je eindversterker, en niet zozeer in het signaal. het signaal wil je zo dynamisch mogelijk houden, en niet comprimeren en opkrikken. Helaas is dit ook het verschil wat je hoort in de eerste jaren dat er compact disc was, en dat geschreeuw wat je nu hoort(mede om DVD-A/SACD te verkopen) Dat is wat jullie ervaren, verschil in digitale geluidskwaliteit. Daar is weinig aan te doen. Wat je kan doen is geluid over een versterker laten gaan met digitale ingangen (hdmi danwel s/p-dif). Meeste versterkers daarvan kan je volume in -DB aanpassen, en zodoende bv AppleTv zachter zetten (die < 128Kbps audio schreeuwbak z'n muil laten houden, omdat de versterker hoort te schreeuwen). 19 juni 2012 aangepast door Jeroensky
Loui (K) Geplaatst: 20 juni 2012 Geplaatst: 20 juni 2012 (aangepast) Geluid van dreambox gewoon 100% open zetten indien je digitale geluidsoverdracht gebruikt. Verder wat jullie in dit topic ervaren: Verschillen in digitale audio compressie (dus niet zozeer type codec-alhoewel dit wel meespeelt-, maar hoeveelheid compressie). Ik kan bv vertellen dat als je bv commerciele nederlandse omroep neemt, dat deze minder verschillen heeft met Apple tv, dan wanneer je BBC ervaart. Een digitale audiobron hoort niet gecompressed te zijn(zo min mogelijk om dynamiek te behouden). Dit houd in de geluidspieken zijn gelijk aan de bron van de opname. Dit is wat de BBC nastreeft. Maar omdat veel consumenten herrie inzien alszijnde goed, en omdat de reclamebureaus schreeuwend harde reclame wilt is met audio gaan compressen (verschil tussen zacht en hard afvlakken) en vervolgens het volume (gain) opkrikken tot maximaal. Ikzelf vind dit het verneuken van de geluidskwaliteit. Als je systeem veel dynamiek aankan (wat bij digitale geluidsoverdracht vaak het geval is, al zwijg ik maar over versterker en luidspreker vermogen/dynamiek), dan wil je ook dat de audio deze dynamiek volledig benut. En niet bv de 120Decibel dynamiek afvlakken tot 30 Decibel, en vervolgens die 30Decibel opkrikken tot maximaal geluidsvolume. Dat doet bv Apple Tv en publieke omroepen, omdat de consument denk dat harder = betere kwaliteit, terwijl dit dus onzin is. Hardheid zit in je eindversterker, en niet zozeer in het signaal. het signaal wil je zo dynamisch mogelijk houden, en niet comprimeren en opkrikken. Helaas is dit ook het verschil wat je hoort in de eerste jaren dat er compact disc was, en dat geschreeuw wat je nu hoort(mede om DVD-A/SACD te verkopen) Dat is wat jullie ervaren, verschil in digitale geluidskwaliteit. Daar is weinig aan te doen. Wat je kan doen is geluid over een versterker laten gaan met digitale ingangen (hdmi danwel s/p-dif). Meeste versterkers daarvan kan je volume in -DB aanpassen, en zodoende bv AppleTv zachter zetten (die < 128Kbps audio schreeuwbak z'n muil laten houden, omdat de versterker hoort te schreeuwen). Oke helemaal helder,maar bij mij is het probleem dat mijn versterker met DTS (2 kleine boxen en een subwoofer) alleen harder en zachter gaan door de volumeregeling van mijn DM8000.en dat kan ik niet aanpassen. En daar zit het probleem.Soms ga je van RTL4 naar b.v.b een buitenlandse FTA zender nou dan knalt het eruit dan moet je de volume wel voor de helft zachter zetten om het zelfde geluidsnivau te halen. 20 juni 2012 aangepast door Loui (K)
Meega1 Geplaatst: 20 juni 2012 Geplaatst: 20 juni 2012 Oke helemaal helder,maar bij mij is het probleem dat mijn versterker met DTS (2 kleine boxen en een subwoofer) alleen harder en zachter gaan door de volumeregeling van mijn DM8000.en dat kan ik niet aanpassen. En daar zit het probleem.Soms ga je van RTL4 naar b.v.b een buitenlandse FTA zender nou dan knalt het eruit dan moet je de volume wel voor de helft zachter zetten om het zelfde geluidsnivau te halen. Dan is de automatic volume adjustment plugin misschien wel iets voor je. Die onthoud het volume per zender. Al is de waarheid nog zo hard , achter een kinderwagen moet je toch duwen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen