Ga naar inhoud

hulp gevraagd : kathrein ufs 913 en multytenne single tuner

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Ik heb een kathrein ufs 913 sw hdtv aangekocht en heb reeds een technisat multytenne single tuner.

In de doos zit ook een doorluskabel.

De ontvanger heeft 2x lnb in en 2x lnb out.

Bij het inpluggen van de satellietantenne op lnb 1 heb ik gemerkt dat de tuner slechts 2 satellietposities toelaat.

Zou ik de 2 lnb ingangen kunnen doorlussen om 4 satellieten te kunnen ontvangen en zo ja hoe moet dat gebeuren en wat zijn de beperkingen of moet ik of mijn ontvanger of mijn schotel terug verkopen?

Ik had er geen flauw benul van dat zo'n twin tuner niet is uitgerust om een multytenne single schotel in te pluggen... :-(

Geplaatst:

Moet ik nog ergens op letten?

Ik moet toegeven dat ik een leek ben op het gebied van satellietontvangst (ik was al héél blij dat ik mijn schotel - blijkbaar vrij goed - heb uitgericht)

Vantage hd 7100 s was wel iets eenvoudiger om in te stellen...

Geplaatst:

@multykat schrijft:

“Ik heb een kathrein ufs 913 sw hdtv aangekocht en heb reeds een technisat multytenne single tuner.

Ik snap er niets van.

Een Technisat multytenne is een kleine schotelantenne voor de ontvangst van 4 satellieten.

Ik weet ook dat technisat satelliettuners heeft.

Maar wat is nu een “technisat multytenne single tuner”.

Bedoel je misschien dat je een Multytenneschotel hebt met één uitgang?

Maar je schrijft ook: De ontvanger heeft 2x lnb in en 2x lnb out.

Heeft dit dan misschien betrekking op de satelliettuner in je kathrein ufs 913 sw hdtv.

Het zou wel handig zijn al je wat duidelijker bent.

Geplaatst:

een technisat multytenne heeft 4 satellietposities (3X astra en 1x hotbird) single tuner : één antennekabel

Ik ben een beetje bang dat er helemaal niets gaat werken. In de (Duitse) handleiding staat : (bij Infos zum Antennenanschluss und Durchschleifbetrieb : Dies funktioniert nur bei Empfang eines Satelliten, nicht bei Multifeed-Empfang! (Multifeed-Empfang : Gleichzeitiger Empfang von mehrere Satelliten ) :-(

Geplaatst:

Beste multykat

Een tuner is een ontvanger die de signalen van de lnb gebruikt om daar daar bruikbaar signaal voor te maken om televisiebeelden mee te kunnen kijken via een HDMI of scart-aansluiting.

Een Multytenne is gewoon een schotel met vier ingebouwde lnb’s die op een diseqc-switch zijn aangesloten. Dus niks geen single tuner, gewoon een schotel voor de ontvangst van vier satelieten met één uitgang voor slechts één satellietontvanger.

Maar je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoordt dus heb ik geen idee waar de coaxkabel nu op aangesloten is.

Geplaatst:

Ik heb alles aangesloten zoals het moest : stroom af, stekker uit, connector aangesloten (helemaal volgens het boekje)

Het blijkt echter niet te werken.. (op 4 sat posities)

Kathrein gemaild (maar die konden pas over enkele weken antwoorden volgens hun mailtje)...

Aangezien ik geen zin heb om een nieuwe antenne te plaatsen (deze staat nu mooi uit het zicht, 97% ontvangst op Vantage HD) heb ik het toestel teruggestuurd.

Geplaatst:

Dat is natuurlijk jammer van die nieuwe tuner (twin tuner).

Vooraf informeren wat nodig is en wat kan lijkt dus wel de betere optie.

Ondanks dat er nog steeds mensen doorlussen, is het toch een erg onkomfortabel en inefficient gedoe.

Dus bij aanschaf twin tuners of meerdere receivers ook de schotel desbetreffend kiezen, er is ook een multytenne twin uitvoering.

per tuner ingang is dus een 1op1 coax zeer wenselijk

dat technisat nog steeds geen multytenne unicable heeft uitgebracht...?

(retorisch)

ciao

Compulsion

Röyksopp

Geplaatst:

Ik denk dat multykat geen idee heeft van de beperkingen van doorlussen, daarom nog maar even een uitleg hiervan:

De satellietontvangst bestaat uit een lage en een hoge band.

De lage band loopt van 10,70 tot 11,70 GHz.

De hoge band loopt van 11,70 tot 12,75 GHz.

Om een lnb op deze twee banden te schakelen wordt gebruik gemaakt van een 22KHz frequentie.

De lage band is ingeschakeld als de 22KHz frequentie uit staat.

De hoge band is ingeschakeld als de 22KHz frequentie is ingeschakeld.

Bovendien heb je te maken met horizontale en verticale polarisatie.

De horizontale polarisatie wordt verkregen door vanuit de tuner 13V naar de lnb te versturen, de verticale polarisatie wordt verkregen door over de coaxkabel 18Volt naar de lnb te versturen.

Een lnb moet natuurlijk altijd gevoed worden om zijn werkt te kunnen doen. Zonder voeding werkt hij niet. Door gebruik te maken van 13 of 18 Volt, kan dus meteen de polarisatie van de ontvangst bepaald worden.

Met deze vier situaties hebben we dus:

Het eerste quadrant lage band horizontaal wordt verkregen met 22KHz uit en 13 volt voeding.

Het tweede quadrant lage band verticaal wordt dus verkregen met 22KHz uit en 18 volt.

Het derde quadrant wordt verkregen met 22KHz aan en 13 Volt voeding.

Het vierde quadrant wordt verkregen met 22Khz aan en 18 Volt voeding.

Het is hierbij duidelijk dat je met twee verschillende tuners die doorgelust zijn niet gelijkktijdig 13 Volt en 18Volt kunt aansturen, en ook niet gelijktijdig wel 22KHz en geen 22 KHz kunt aansturen.

Staat je eerste tuner op een transponder afgesteld die zich in het derde quadrant bevindt, dan kan de doorgeluste tuner ook alleen maar afgesteld worden op een transponder die zich in het derde quadrant bevindt en dit natuurlijk ook op dezelfde satelliet waarbij de eerste tuner staat afgesteld.

Als voorbeeld bij CanalDigitaal op de Astra 1

De volgende zenders zitten allemaal in het derde quadrant dus boven de 11,7 GHz en Horizontaal:

Ned 1, Ned 2, Ned 3, RTL4, RTL5, SBS6, RTL7, Veronica, Net5, RTL8, BVN, Eén, Ketnet/Canvas, Discovery Channel, Animal Planet, NGL, Nicklodeon, Comedy Central, Eurosport en ESPN America.

Heb je dus de eerste tuner op één van deze zenders staan, dan kun je met de tweede doorgeluste tuner ook kijken of opnemen naar één van deze zenders in de lijst.

Bij de HD-zenders zijn er veel meer beperkingen Als je op de eerste tuner naar bijv. Ned 1 of 2 kijkt, kun je op de tweede tuner niet naar Ned.3 kijken want deze is horizontaal gepolariseerd terwijl Ned 1 en 2 verticaal gepolariseerd zijn. Zowiso kun je met het doorlussen van de twee tuners al niet naar twee verschillende satellieten kijken.

@multykat had er beter aan gedaan de Multytenne single terug te sturen en deze om te ruilen voor een Multytenne twin. Dan had je alleen de kop maar om hoeven te ruilen want de rest is natuurlijk precies hetzelfde.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen