Ga naar inhoud


wie sluit zijn ontvangers,tv af bij onweer?nut?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

hi,

er zijn al een paar stevige onweders gepasseerd de laatste weken,en vanavond,verwachten ze weer hevige onweders.

als het erg onweerd,dan trek ik alle stekkers uit,van mijn ontvangers tv e.d. ik koppel soms ook de kabel van lnb naar ontvanger los.

maar nu mijn vraag,wie doet dit,en heeft het zin?

of doen de meesten het niet?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Ik laat ze er gewoon aan vast zitten. Als de bliksem vlakbij inslaat is door de inductie toch alles naar de vaantjes.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als je de ontvanger helemaal los haalt, dus alle kabels er uit, zal er geen schade ontstaan en is het dus zeker zinvol.

 

Als je echter bijvoorbeeld de scart kabel laat zitten en de bliksem zijn weg vindt via de TV of versterker, heb je alsnog schade.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik niet ,mijn schotel staat op dak van de schuur ca 4m boven de grond vlak naast een gevel.de kans dat je de lotto wind is groter dan bliksem in slag.

heef normaal geen enkele zin als hij niet op het dak staat.

Het is natuurlijk nooit 100% uit te sluiten,want er kan ook een inslag op het lichnet komen ,en dan helpt het afkoppelen ook niet.

Alleen als je alle kabels af koppels inkl. de net spanning dan heb 99,99% veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik woon kan het goed tekeer gaan.

Toch laat ik alles voor wat het is want ik heb vertrouwen in mijn aarding.

Waar nodig heb ik Überspannungsschütz aangelegd en binnen een Potential-Ausgleichschiene.

Buiten is ook alles inkl. antenne ge-aard en met de bliksemafleider verbonden.

In de vele jaren onweer is er nog nooit iets kapot gegaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder huis heeft tegenoordig een diff. schakelaar ,bij de geringste stroom die extern binnn komt (bliksem) wordt

het lichtnet volledig afgekoppeld van de straat dus staan de spullen vrij.

Het kan wel zijn als in de buurt inslag is dat overspanning komt op de 220/240 dan is wel

schade maar niet via antenne/schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ook altijd alles zitten... er is nog nooit wat kapot gegaan aan de schotel/LNB/receiver.

Ooit wel een keer een gesmolten fax gehad doordat de bliksem in de wijk ingeslagen was... maar dat werd netjes vergoed door de verzekering... niets aan de hand dus.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat de bliksen op je huis slaat is in het algemeen klein tenzij je huis in de polder staat.

Maar ook blikseninslag in de buurt tot op honderden meters afstand van je huis, kan flinke schade aan apparatuur aanrichten. De apparatuur die daar als eerste bij getroffen wordt, is apparatuur die aan meerdere leidingsystemen verbonden is. Een aantal voorbeelden:

Een TV die zowel op het stopkontakt als aan het centrale antennesysteem is aangesloten.

Een dect telefoon-basisstation dat zowel op het stopkontakt als met de telefoonlijn verbonden is.

Een computer die zowel op het stopkontakt als op het modem is aangesloten.

Het modem dat zowel op het stopkontakt als op de telefoonlijn of kabel-TV is aangesloten.

Een satelliettuner valt dus niet in deze catagorie. Maar hier speelt de plaats van de schotel een grote rol.

Is deze tegen de muur van je huis gemonteerd 3 meter onder de dakrand, dan is de schotel niet blikseminslag gevoelig. Dit geldt tevens voor een schotel op een paal in de grond vlak bij het huis. Een schotel die echter boven op het dak staat is natuurlijk wel gevaarlijk zonder dat die geaard is met een koperen leiding van 25mm2.

In dit geval is het verstandig de coaxkabel uit de satelliettuner te halen en ver genoeg daar vandaan te leggen.

Het is natuurlijk altijd aan te bevelen je electronische apparatuur aan te sluiten op een verdeeldoos met overspanningsbeveiliging. Die worden de laatste jaren regelmatig verkocht bij de twee Duitse supermarktketens in ons land voor een bescheiden prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik trek alle stekkers uit , dreambox tv pc enz router ook in het geval er toch een inslag zou kunnen zijn je weet maar nooit he

dat bespaart je achteraf wel wat leed

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De apparatuur die daar als eerste bij getroffen wordt, is apparatuur die aan meerdere leidingsystemen verbonden is

 

 

Dan heb ik geluk, want ik kijk TV via de satelliet, internet via glasvezel en bel via gsm.

 

 

Maar hoe zit het dan met het elektrictieitsnet? Of wordt dit via de transformator huisjes afgeschermd?

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

The Iron Maiden vraagt:

“Maar hoe zit het dan met het elektrictieitsnet? Of wordt dit via de transformator huisjes afgeschermd?”

Uiteraard hebben de transformatorhuisjes een zeer goede aarding volgens de gestelde normen. Dat de blikseninslag rechtstreeks op de elektriciteitskabel inslaat, komt niet zo vaak voor. Meestal gaat het om blikseminslag in de grond waar op tientallen meters afstand ook elektriciteitskabels kunnen liggen. Dan gaat het dus om een inductiespanning op het elektriciteitsnet die wel degelijk flinke schade aan electronische apparatuur kan aanbrengen. Vandaar dat het altijd verstandig is deze apparatuur via een TUV-goedgekeurde overspanningsbeveiligingsverdeeldoos aan te sluiten. Ook aardlekschakelaars zullen in dit geval zeker uit slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Een satelliettuner valt dus niet in deze catagorie. .

 

Ik ben bang dat er toch een hoop ontvangers ook via router of switch , ook aan dat modem gekoppeld zijn .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noemen we het inductie of EMP

Niet-nucleaire elektromagnetische puls (NNEMP)
die kan voorkomen bij BliksemInslag

 

overigens er is ook aangetoond dat er een BliksemUITSLAG is.

 

indien kort in de buurt ingeslagen, gaat daar (gemeten in een proefopstellingen in USA) zo maar even 48Amperes door een printplaatje...

die brandt natuurlijk / die hitte smelt natuurlijk het koper op de printplaat in no time tot verdampen

 

geen kruid tegen gewassen

ook geen aarding (Bliksemuitslag)

ook geen uittrekken van kabels (dat is toch echt wel gebleken uit menig onderzoek)

 

echte bliksemafleidingen die volgens de DIN (deutsche Industrie Norm) gemaakt worden zijn eigenlijk een kooi van faraday en heeft niets met enkel stroom afleiden te maken.

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

meer nog, het ouderwets principe van een hoge toren die met een bliksemafleiding voorzien werd (vette koperaders naar aardpennen) is een achterhaalde technologie

 

daar het destijds enkel om het voorkomen van brand in de steden ging en helemaal geen EMP invloedt kon nemen in de nagenoeg a-technologische maatschappij waar één radio per straat al een uitzondering was.

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...