Ga naar inhoud


wie sluit zijn ontvangers,tv af bij onweer?nut?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Jullie vergeten wel even om al het zilverwerk en bestek in de kast te leggen :)

 

Maar als je tegenwoordig alle elektronische apparaten van het net af moet halen dan ben je wel effe bezig. Want wie denkt aan de magnetron, combi-ketel, bubbelbad, elektrisch fornuis en nog een paar van die dingen.

Vooral de combi-ketel heeft meer risiko want die zit ook aan het waterleidingsnet.

 

Dan maakt een decodertje ook niet veel meer uit.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste trust

Je hebt gelijk dat satelliettuners die ook aan een router of switch gekoppeld zitten een verhoogd risico lopen. Tja, ik neem pas maatregelen als het onweer erg dicht bij begint te komen, dus het tijdsverschil tussen de flits en de knal erg klein wordt. Maar het kan natuurlijk ook gebeuren als je niet thuis bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dat is dus die hele grote vraag, die sattv4iedereen stelde

 

is het aangesloten minder veilig dan niet aangesloten

(zoals je refereerde aan het waterleidingsnet)

 

neen, want het blijkt uit proefopstellingen zonder enige aansluitingen of aarding naar geleidende materialen of netwerken, er vloeit ook dan een enorme stroom van laag naar hoog IN HET APPARAAT zelf, als die Bliksem met Miljoenen volts via een geioniseerd gaskanaal < sorry plasma> in de buurt inslaat en die puls dus tot inductie leidt.

 

en wie heeft er nog zilver bestek ;):D

een goed punt Matchless

aangepast door Tonskidutch

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

Als de bliksem binnen 20 meter van je huis inslaat, kun je er wel van uit gaan dat alle electronische apparatuur kapot is. Daar valt vrijwel niets tegen te ondernemen uitgeschakeld of ingeschakeld. Het gaat mij er om dat als de bliksem op bijv. 100 of 200 meter inslaat (en die kans is natuurlijk veel groter), welke apparatuur dan de meeste risico’s lopen en dat zijn alle apparaten die met meerdere leidingnetwerken of een goede aarde (bijv. waterleiding) verbonden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben één van de gelukkigen die veel in de waalse ardennen verblijft , de bliksem slaat hier regelmatig en hard in soms op enkele meters van de camping , de eerste maal trok ik ook alles uit maar sinds enkele jaren laat ik alles gewoon inzitten , het gebeurt wel eens dat de hoogspanning hier een trekje krijgt maar steeds zonder gevolg , moet wel bekennen dat er een overspanningsbeveiliging op mijn installatie staat maar die is nog nooit doorgeslagen , en reken maar een onweer is hier soms een hele beleving , regelmatig wordt er een boompje gekliefd door de bliksem

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

 

Als de bliksem binnen 20 meter van je huis inslaat, kun je er wel van uit gaan dat alle electronische apparatuur kapot is. Daar valt vrijwel niets tegen te ondernemen uitgeschakeld of ingeschakeld. Het gaat mij er om dat als de bliksem op bijv. 100 of 200 meter inslaat (en die kans is natuurlijk veel groter), welke apparatuur dan de meeste risico’s lopen en dat zijn alle apparaten die met meerdere leidingnetwerken of een goede aarde (bijv. waterleiding) verbonden zijn.

 

dus toch 20 meter of 200 meter

kansberekening en geluk hebben dus.

dergelijke gebruikt ook je verzekering Maatschappij om zo'n polis met winst te kunnen blijven aanbieden tegen de premies die men betaald.

 

ciao

 

ciao

What's The Time

Blancmange

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier twee keer een blikseminslag gehad.

 

Eenmaal, volgens de buren, een bolbliksem achter het huis. Gevolg van eerste evenement: alle electronica zoals computers routers in een klap defect met in het kantoor de geur van verbrande fenol.

 

Alle spullen waren aangekoppeld. Het was dan ook eenmalige donderslag bij heldere hemel.

 

Vervolgens ben ik alles gaan loskoppelen bij naderend onweer. Inclusief telefoonkabels en netwerk kabels.

 

De inductie schade ontstaat volgens mij juist in de bekabeling en niet in het apparaat zelf. Veel apparaten en computers zitten in een metalen behuizing. Dus wat kan er dan nog gebeuren?

 

Een goede beveiliging van een polyester zeilboot bestaat uit aarding van de mast en de verstaging naar de (metalen) kiel. En je moet dan al kabels gebruiken van het formaat van accukabels. Er tussen heb ik overslag patronen toegepast. Dus in principe is er geen permanente verbinding met de kiel om galvanische problemen te voorkomen.

 

Er ontstaat dan een veilige zone in een kegel van 60o gerekend vanuit de masttop.

 

Er zijn gevallen bekend dat de bliksem dwars door het polyester heen sloeg. Of via de kabel van het echolood de zender wegsmolt met als gevolg zinken van de boot.

 

De tweede maal in mijn vlaggenmast. Er was toen geen schade. Alles was losgekoppeld. Alleen de knop op de vlaggenmast zag zwart.

 

Ik verbaas mij wel over de suggesties, dat je met eenvoudig apparaatjes de schade van blikmseminslag en inductieklap kan voorkomen. Een geringe overspanning is wel wat anders dan een inductieklap.

 

Ik heb geen idee wat je daar nu mee tegen kunt houden ?

 

De schade praktijk is, dat pogingen om de electronica en electra te repareren, na bliksemschade, veelal zinloos zijn. De problemen zitten overal in de diverse componenten.

 

En is het ene gerepareerd, dan begeeft een andere component het na enige tijd.

 

En heb je een extra USB HD in gebruik om een back-up te houden van je belangrijke bestanden. Dan zou ik deze zeker loskoppelen en gewoon tijdelijk in de keuken in de oven plaatsen. Wel uiteraard deze er weer tijdig uithalen, voordat je een appeltaart gaat bakken.

 

De verzekering dekt dergelijke schades. Maar je bestanden zijn foetsie en het kost veel tijd om alles weer te laten werken, zoals het voorheen was.

 

 

Groet,

 

 

Bram

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ene inslag is de andere niet, maar bij een zware inslag dichtbij smelten stekkers vast in hun contactdoos en smelten telefoonleidingen door op 400 meter.

Vergeet dus niet de telefoonkabel ook uit modem/router te halen want daarlangs kan veel kapot gaan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een paar jaar geleden bliksem ingeslagen aan de overkant in een huis, de bliksem was al meerdere malen in datzelfde huis ingeslagen.

Er was zelfs een gat in het dak geslagen, nu is dat huis volledig omringd met bliksem beveiliging.

Is overigens gewoon in een woonwijk.

 

Wij zitten op dezelfde fase als dat huis dus, In ieder geval alle apparatuur bij ons in huis was defect, of zeer onbetrouwbaar.

Verzekering heeft alles netjes vergoed, ze vonden wel dat ik erg veel apparatuur geclaimd had, maar ja....... : :P :P

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze discussie is al vaker langs geweest.

 

Loskoppelen van apparatuur is het beste wat je doen kan. Vergeet die overspanningsbeveiliging doosjes maar. Die gaan echt nietwerken. En bliksemafleiding op de kerk is misschien wel een oude methode maar zeker niet achterhaald. Door de plaatsing van de afleiders vorm je in feite ook een kooi van faraday. Het gevolg is in ieder geval dat de bliksem eerder geneigd is op de geleiders in te slaan en langs een gecontroleerde weg afgevoerd kan worden. Gevolg is minder schade aan het pand zelf.

 

Heb het zelf in het dorp meegemaakt. Letterlijk een blikseminslag bij heldere hemel. Hij sloeg in in een hoge boom. Het vlak ernaast staande schuurtje was volledig geexplodeerd. De hele buurt zat zonder stroom en de schade was groter dan alleen dat schuurtje.

 

We zullen zien hoe het afloopt in Nieuwegein.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet die overspanningsbeveiliging doosjes maar. Die gaan echt nietwerken.

 

Dat is een zeer kwalijk advies.

 

Ik woon in een streek met zeer veel en zeer zwaar onweer en elke paar jaar hebben we wel wat schade. Maar het tot nu toe altijd apparatuur die niet beschermt was. De hardware die achter een beveiliging zat was nooit beschadigd. Ook voor de verzekering maakt het veel uit. Als de leverancier een overspanning beveiliging standaard bijlevert (internet routers etc) en je gebruikt hem niet betalen ze niet uit. Voor mijn server en PC's heeft de verzekering het zelfs verplicht.

 

Ze werken zeker wel (tot bepaalde spanningen natuurlijk) en zijn de eerste en gemakkelijkste bescherming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ja, en heeft die verzekering van jou niet toevallig ook een winkel waar je die producten kunt kopen?

 

Hier wat leesvoer: http://www.mainpress.com/nederlands/dossier_maintenance/overspanningsbeveiliging.htm

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ja, en heeft die verzekering van jou niet toevallig ook een winkel waar je die producten kunt kopen?

 

Hier wat leesvoer: http://www.mainpress...beveiliging.htm

 

Zolang ze maar Europese norm EN 61643-11 zijn is het goed. En die dingen werken gewoon. Het artikel dat je aangeeft bestrijd dat niet en zegt alleen dat ze bij een directe inslag niet voldoen. Maar dat lag voor de hand, nietwaar?

 

Zeggen dat die dingen niet werken is gewoon incorrect, ze beschermen tot een bepaalde spanning. En de kans dat je die spanning krijgt is tientallen malen groter dan de kans op een directe inslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...