Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Als 2e PC hebben we boven een afgedankte kantoor-HP d330d die het nog prima doet maar er natuurlijk al de nodige tropenjaren op heeft zitten.

Om de gevolgen van een hd-crash voor te blijven, denk ik dus aan het maken van een image van de huidige inhoud en die dan ooit op een nieuwe schijf te plaatsen.

Na wat zoekwerk blijkt het gratis programma: Macrium Reflect" bij uitstek geschikt te zijn.

Zo gezegd, zo gedaan dus.

Het programma installeerde als een van de onderdelen ook "Microsoft Window AIK.

Na voltooiing moest ik ook nog een (reddings?) schijfje branden.

Eerlijk gezegd snap ik de diverse uit te voeren handelingen (nog) niet.

Mijn vragen zijn op dit moment de volgende:

a. wat doet dat Windows AIK eigenlijk?

b. wat is feitelijk de functie van de gebrande reddingsschijf?

c. Macrium biedt me de mogelijkheid de huidige inhoud van de schijf te klonen of er een image van te maken, wat is het verschil?

d. Als ik t.z.t. middels punt d een image of kloon op een USB-stick heb gezet: is het invoeren van die stick voldoende om op een nieuwe schijf de complete inhoud van de huidige te kopiëren?

Is er misschien iemand die me dit zou willen uitleggen?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

a. wat doet dat Windows AIK eigenlijk?

b. wat is feitelijk de functie van de gebrande reddingsschijf?

c. Macrium biedt me de mogelijkheid de huidige inhoud van de schijf te klonen of er een image van te maken, wat is het verschil?

d. Als ik t.z.t. middels punt d een image of kloon op een USB-stick heb gezet: is het invoeren van die stick voldoende om op een nieuwe schijf de complete inhoud van de huidige te kopiëren?

a- Windows AIK (Automated Installation Kit]) is een set tools en programma om een cd te maken/branden waarmee een computer kan worden opgestart.

b - De reddings cd heb je nodig om de computer te starten als je een backup wil terug zetten omdat windows niet meer werkt. Of backup naar lege harddisk.

c - Als je een backup maakt met de inhoud van de harddisk, kun je die gebruiken om een beschadigde Windows installatie weer terug te zetten. Gaat je hardisk kapot dan heb je hier weinig aan.

Als je een image maakt kan je die ook naar een lege schijf schrijven en je hebt dan weer een werkende computer.

d - Om op een lege harrdisk de image te zetten moet je de computer opstarten met een de rescue CD (Windows PE of Linux). Je kunt ook een opstartbare USB stick maken, maar niet alle computers (vooral oudere) kunnen vanaf een USB stick starten.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen