Ga naar inhoud


Welke Dual band Router?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Als we 6 maanden met de caravan in Spanje staan dan kijken we uiteraard TV d.m.v. een satelliet receiver.

Omdat ik veel naar sport kijk en mijn vrouw een bloedhekel aan voetbal heeft kijk ik regelmatig sport via WLAN op de laptop of tablet en dat meestal in de voortent of zelf daarbuiten.

In 1e instantie had ik op mijn satelliet receiver een WLAN stick in gebruik maar dat had veel schokkende beelden tot gevolg.

Later heb ik de satelliet receiver via een UTB kabel rechtstreeks op mijn Linksys WRT54G router (met Tomato FW) aangesloten.

Hierbij heb ik regelmatig een storingsvrij beeld maar vaak ook niet.

Soms helpt het als ik een ander WLAN kanaal kies maar vaak ook niet omdat b.v. in de winterperiode de camping vol staat en dan de beschikbare 2.4GHz kanalen vol zitten.

Nu kan ik ook wel een vaste UTP verbinding van de router naar mijn laptop leggen waarmee het probleem definitief is opgelost maar dan kan ik de tablet niet gebruiken en ben ik aan een vaste kabel gebonden.

 

Ik ben nu op zoek naar een oplossing om in elk geval de TV beelden naar de laptop via een 5GHz wireless router te streamen.

Hiervoor wil ik het volgende toepassen.

 

Ik koop een Dual Band WLAN router en een WLAN USB adapter voor mijn laptop.

De satellietreceiver sluit ik via een UTP kabel rechtstreeks aan op een van de beschikbare UTP porten van de nieuwe router.

 

Als ik dan de laptop wireless d.m.v. de 5GHz adapter met de satelliet receiver verbindt zou ik toch een storingsvrije ontvangst moeten hebben.

 

Is dit correct of maak ik nog een denkfout?

 

Als deze oplossing functioneert welk merk / type Dual band Router en USB adapter zou ik dan het beste kunnen kiezen?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


In ieder geval wat leesvoer.

 

http://nl.hardware.i...rgelijkingstest

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, die had ik echter al gezien.

Nu is Hardware.info niet de eerste de beste tester maar gelet op de daaronder staande reacties ben ik nu toch wel wat terughoudend.

 

Daarnaast hoop ik dat forumleden reageren die al ervaring hebben met het draadloos streamen van SD en HD content en dan hoor je de praktijk.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens naar de nieuwe Apple Airport Express. Die is heel klein (kijk maar onder aan de pagina), is dual band, en heeft nog veel meer leuke functionaliteit. De WiFi kwaliteit van Apple routers is prima weet ik uit ervaring.

 

Als je laptop geen 5GHz ondersteunt dan kun je nagaan of het mogelijk is om het 2,4GHz WiFi kaartje te vervangen door een dual band exemplaar, dat is de meest nette oplossing.

 

Anders kun je kijken naar de Netgear WNDA3100 RangeMax Dual Band Wireless-N USB 2.0 Adapter (2,4 - 5 GHz), of de Engenius EUB-9801 Dual-band USB wifi-ontvanger. Beide claimen specifiek geschikt te zijn voor video streaming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een lange avond bekijken van reviews en gebruikerservaringen heb ik uiteindelijk gekozen voor de ASUS RT-N66U i.c.m. met een ASUS N600 USB-N53 WLAN stick.

 

De keuze hierop is hoofdzakelijk bepaald door de grote doorvoersnelheid op zowel 2.4 als 5GHz en het grote ontvangstbereik welke door o.a. de 3 demonteerbare antennes wordt bereikt.

De eerst door mij gemaakt keuze voor de Engenius Senaeo ESR-750H is uiteindelijk afgevallen door de hoge prijs maar eigenlijk meer omdat er in Nederland nauwelijks gebruikerservaringen te vinden zijn.

 

Als ik in september deze router op de Spaanse camping installeer en gebruik zal ik de bevindingen hier plaatsen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima keuze, een van de beste op dit moment.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar wil ik deze nieuwe ASUS router RT-N66U pas in het najaar op de camping in Spanje testen want daar zitten de 2.4GHz kanalen potdicht maar toch ook maar vooraf even thuis getest en ik ben niet teleurgesteld.

 

De router staat op de 1e verdieping en de laptop met de ASUS N53 WLAN USB stick op de begane grond en daartussen een betonnen vloer en een wand.

De statistiek van de USB stick geeft aan dat de Speed bij een verbinding met 2.4GHz en 5GHz 144 Mbps respectievelijk 300 Mbps is.

 

Om de datatransfer snelheden te meten heb ik via FTP (FileZilla) een 2,1Gb videobestand (.m2ts) v.v. gekopieerd van mijn laptop naar een WD 2Tb MyBookLive (NAS).

Dit netwerkdrive is via 100Mbit/s met een UTP kabel op een van de 100/1000Mbit/s poorten van de router aangesloten omdat de netwerkdrive maar 100Mbits/s ondersteunt.

 

...en toch was ik verrast van de snelheden gelet op het feit dat ik onder dezelfde omstandigheden met mijn Linksys WRT54G maar nauwelijks transfersnelheden van 2 - 3 Mbits/s behaalde.

 

Hierbij mijn bescheiden bevindingen m.b.t. het kopiëren van het eerder genoemde bestand:

 

Met een verbinding van 2.4GHz

 

 

van laptop naar netwerkdrive 10,4MB/s in 3.24 min

van netwerkdrive naar laptop 9,6MB/s in 3.41 min

 

 

Met een verbinding van 5GHz

 

van laptop naar netwerkdrive 11,8MB/s in 3.03 min

van netwerkdrive naar laptop 11,2MB/s in 3.08 min

 

Voor mij betekend dit in elk geval een behoorlijke toename van de datatransmissie waarbij ik nu ook grotere bestanden naar mijn netwerkdrive via WLAN kan kopiëren en dus niet steeds hiervoor de laptop op op een UTP poort moet aansluiten.

 

Het streamen van HD content van mijn VU+ naar de laptop ging uitstekend maar daar had ik thuis toch al nauwelijks problemen mee.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De hardware ontbreekt het niet aan. Ik heb er hier nu ook een tijdje een staan. Maar als je de software die in de router draait bekijkt, dan hebben de asus developers nog een beetje achterstallig werk liggen :). Wireless range van het ding is echt fenomenaal, en het ding is echt supersnel.

 

Voordat je naar spanje gaat nog wel even checken of er een nieuwere firmware is, de mijne kwam met 112, en daarvan doet de parental control het vaker niet dan wel (en da's lastig als je kids hebt :) ), ik heb er nu de 151 versie in gezet.

 

Mooie van deze router is dat je er ook Tomato of dd-wrt op zou kunnen draaien.

 

Ik had voorheen een draytek staan op dezelfde plek, en op zolder was niet voldoende signaal, dus stond er op de 1e etage een wireless extender om toch wireless het netwerk te kunnen gebruiken. Die extender is nu niet meer nodig :)

 

Oh ja, voor ik het vergeet, in het tabje professional onder wireless kan je de transmit power van de wireless per frequentie (2.4 / 5) van 80 mw standaard naar 100 mw verzetten (wel 3x klikken op ok), da's het maximale wat je mag verstoken in europa. Het ding kan tot 500 mw, maar da's alleen toegestaan in amerika meen ik.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen de router op woensdag 27 juni binnenkwam zat er FW v110 op en na automatische update controle werd er op die dag inderdaad 112 geïnstalleerd.

Nu schrijf jij dat er nu 151 opstaat maar waarschijnlijk bedoel jij v115 want toen ik zo net naar n.a.v. jouw bericht de automatische FW controle aanzette kreeg ik inderdaad ook v115 binnen.

Ze zijn daar dus duidelijk mee bezig.

 

Ik had de optie voor het wijzigen van de Transmit Power ook al gezien maar volgens mij heeft verhoging naar welke waarde dan ook alleen nut als zowel de ontvangende als de zendende partij de hogere Transmit Power ondersteund maar misschien heb ik het mis.

 

Op zich ben ik met deze interface van ASUS tevreden en zie op dit moment voor mijn toepassingen geen aanleiding om b.v. Tomato te installeren terwijl ik al mijn vorige routers wel daarop heb laten draaien.

 

De algemene indruk is meer dan uitstekend en zeker zoals jezelf ook al aanhaalt de Wireless Range en de snelheid is bovenmatig te noemen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhogen van het zendvermogen heeft niets van doen met de ontvanger. Maar volgens mij moet je daar niet teveel van vervwachten. Om 2x zo ver te komen heb je 4x zo veel vermogen nodig. Met richtantennes kan je meer doen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg, op een of andere wijze was deze veronderstelling ooit bij mij aangekomen.

Nu gebruik ik deze router alleen binnenshuis of in de caravan dus een verhoging van het zendvermogen was bij mij sowieso niet aan de orde.

 

Ik gebruik wel een Ubiquiti NanoStation2 richtantenne maar dan om ver afgelegen AP's te ontvangen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...