Ga naar inhoud


Transponder 12129


Erudiet

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een probleem met de transponder 12129der Astra 23.5 waar verschillende posten (vier,vijf,vitaya,jim etc) worden bekeken.

Ik woon aan de Costa Blanca (actuele temperaturen in de zon tot 40°) en heb een triax 88cm, met een duo lnb van tvvlaanderen-cd.

 

Ik heb 'savonds blokvorming op deze transporder en dit op allebei mijn ontvangers ( Rebox 9000 en Sab Titan 1 en 2).

 

Als ik smorgens de beide installaties aanzet, dan heb ik op deze transponder perfect beeld. In de loop van de dag verandert dit dan tot superblokvorming.

Vermits het smorgens geen probleem geeft, denk ik dat er niets mis is met de afstelling. Indien de afstelling slecht is, dan zou dit op ieder moment moeten zichtbaar zijn.

Ik denk dus eerder aan een 'temperatuursfout'.

Maar waar zit deze dan? Hoe deze opsporen? Kan de lnb minder goed presteren omwille van de warmte? En waarom alleen maar deze transponder?

Alle andere zenders ontvang ik 100% goed. Beeldkwaliteit van de 12129 staat dan op 4-10%, de andere op 70-75%. Lnb is uitgericht op 23.5°, gedaan door een technieker die Spanje kent en ook Tvvlaanderen, Canaal Digitaal.

 

Iemand die mij advies kan geven?

Hartelijk bedankt bij voorbaat.

Erudiet

Link naar reactie
Delen op andere sites


je bent niet de eerste , de fout zit hem in de lnb van tvv , deze is geschikt tot een wok van max 64cm , dus voor je 88 wokje moet je op zoek naar een ander model , laat je niet vangen en kijk zeker op de verpakking dat je er ééntje koopt die werkelijk geschikt is voor jouw schoteldiameter , op verschillende tvv topic's hier is dit reeds bevestigd , ps tvv verkoopt(nog) geen duo lnb's voor schotels groter dan 64cm

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Erudiet

Ik zit nog een flink stuk zuidelijker in Spanje en had precies hetzelfde probleem. Na veel schotels en lnb’s uitgeprobeerd te hebben heb ik het probleem pas op kunnen lossen met een Triax 110 en twee Inverto Black Ultra-lnb’s.

Omdat jij aan de Costa Blanca zit, is een Triax 88 voldoende. Als je aangeeft waar je ongeveer aan de Costa Blanca zit, zal ik precies voor je uitrekenen hoe je de lnb’s moet afstellen. Ik heb er zelf Black Ultra’s op zitten met 4 aansluitingen maar er zijn er ook met 1 of 2 aansluitingen.

Het flexiblock van Triax kun je niet gebruiken om de tweede lnb te bevestigen. Die is bij lange na niet schuin genoeg te zetten. Het beste kun je een Multi 2 LNB houder nemen, zie bijlage. Tevens heb ik een foto toegevoegd van mijn schotel.

post-60869-0-97676700-1340788720_thumb.jpg

post-60869-0-89357100-1340788788_thumb.jpg

post-60869-0-79077900-1340788949_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reaktie.

Ik zit tussen Torevieja en Alicante ( la Marina Urbanizatie, voor de kenners)

Gezien ik een nul ben in deze zaken, heb ik maar de technieker erbij geroepen.

Volgens hem gaat het nog met de 88 wok, en met de duo lnb van tvvlaanderen.

Laat wel via deze weg weten hoe het vervolgt.

In Torrevieja, 30km zuidelijker) gaat het zelfs nog met een 80cm wok en de tvvl-lnb.

Erudiet.

aangepast door Erudiet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Erudiet

Ik ben blij dat je veel vertrouwen hebt in de technieker maar ik weet bijna wel zeker dat jij zenders als Eurosport HD, History HD, Planeta HD en Sport 1 Golf niet wekenlang ongestoord kunt ontvangen. Er komen momenten, vooral bij heel goed en warm weer, dat deze zenders tijdelijk wegvallen of blokken, soms een half uur of een aantal uren.

Als je dat niet erg vindt, is er natuurlijk geen probleem. Wil je deze zenders ook onberispelijk ontvangen, dan zul je toch echt Inverto Black Ultra lnb/s moeten nemen.

Ik heb bij een aantal Nederlanders op een camping in de buurt van Cartagena ook dezelfde opstelling moeten installeren die ik zelf heb omdat ze regelmatig blokvorming en beelduitval van voornoemde zenders hadden. Maar goed ik hoor de resultaten van het opnieuw afstellen van je schotel nog wel over een maand. In dat geval zal ik je de preciese afstelgegevens geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik goed begrijp raden jullie twee afzonderlijke lnb aan, ipv de duolnb van tvvlaanderen op de 888 cm triax? ( zie schema gestuurd door sprietje)

Zullen dan de storingen (blokvorming) bij perfekte afstelling dan definitief tot het verleden behoren?

Dan zou ik het daarop wagen.

 

Groetjes, Erudiet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal met een 64cm schotel met de TVV Duo LNB een beter signaal hebben dan met een 80cm of 88cm schotel. Zelfs in Spanje.

Schotel en LNB moeten altijd op elkaar afgestemd zijn, ongeacht waar je zit.

 

64 cm TVV: S = 0,64 m x 0,64 m = 0,4096 m²

Triax 88: S = 0,44 m x 0,44 m x 3,14 = 0,6082 m²

 

Dus met een schotel van 0,4 m² van TVV heb je betere ontvangst dan met een schotel triax van 88 cm of 0,6 m² ?

 

Krijgen ze bij TVV Vlaanderen nu ook al speciale condities op de natuurwetten?

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Erudiet

Je hoeft nog niet meteen te beslissen, kijk eerst maar eens de kat uit de boom hoe het nu gaat met de CanalDigitaal duo-lnb maar ik heb je al voorspelt hoe het gaat aflopen, geen constante ontvangst.

Je wilt niet weten wat ik al niet uitgeprobeerd heb om een onberispelijke en ongestoorde ontvangst te krijgen in de Costa Calida voor de moeilijke zenders van de Astra 3.

Natuurlijk past een CanalDigitaal duo-lnb helemaal niet goed op een Triax 88 maar dat wil niet zeggen dat je de meeste zenders meestal niet kunt ontvangen. Als je de kop van de Astra 3 in de klem zet en daar de schotel op uitricht, kun je best wat zenders van de Astra 3 ontvangen. De Astra 1 wordt dan ook nog een heel klein beetje meegepakt maar die zenders zijn veel sterker en zullen alleen met slecht weer wegvallen.

Ik heb al het nodige voor je uitgerekend.

- De schotel moet een elevatie hebben van 39,1 graden

- Je zet de Inverto Black Ultra van de Astra 3 in de klem.

- Je zet de lnb 20 graden schuin t.o.v. verticaal waterpas, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt met de wijzers van de klok mee.

- Je monteerd de lnb-houder aan de lnb zoals ik heb afgebeeld in de bijlage.

- De lnb-houder zet je precies 20 graden schuin omlaag.

- Je monteerd de lnb voor de Astra 1 aan de houder.

- Je stelt de lnb met de slobgaten zo in, dat de afstand tussen de twee koppen 5mm is.

- Stel de lnb voor de Astra 1 nu 16 graden schuin t.o.v. verticaal waterpas.

De uitgangen van de lnb’s sluit je aan op een diseqc 2/1 switch, bijv. een Spaun SAR 212 F. zie bijlage. Heb je een lnb met twee aansluitingen, dan heb je ook twee diseqc-switches nodig.

post-60869-0-56405900-1340821183_thumb.jpg

post-60869-0-62073100-1340821239_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eddy VL

Je maakt een paar rekenfouten.

Ten eerste betreft het offsetschotels. Die staan 26 graden schuin op de ontvangst. Daarom moet je de breedte van de schotel nemen en niet de hoogte, zie de bijlage.

Voor een triax 64 is dat dus 30x30x3,14= 2826cm2

Voor een triax 88 is dat dus 40x40x3,14= 5024cm2

Het verschil in oppervlak is dus veel groter, 77% meer i.p.v. 48%.

post-60869-0-31183600-1340823669_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

door de openningshoek van de TVV LNB ziet die de schotel maar als een 60 cm schotel.

 

Als je met een DUO lnb werkt moet deze echt wel gechikt zijn voor een 90 cm of 1m schotel.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste redneck eyeball

In principe heb je gelijk als je schrijft dat de schotel en duo-lnb altijd op elkaar afgestemd moeten zijn, ongeacht waar je zit

Maar een duo-lnb die in Nederland precies goed is voor een bepaalde schoteldiameter, daar klopt in Zuid-Italië geen fluit van.

Bovendien mag de afstand tussen de twee lnb’s best iets afwijken als het signaal sterk genoeg is en dat is in Spanje het geval als je de lnb van de Astra 3 in de klem zet en daar de schotel op uitricht. De Astra 1 knalt er toch wel door, ook als de kop wat verkeerd staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jeevanhoof

Als je een duo-lnb wilt gebruiken op een schotel van 1 meter, dan moet je een monoblock Astra 19,2 Hotbird nemen. Dan klopt de afstand van de twee lnb’s weer precies. Maar in Zuid-Spanje bereik je daar geen constante ontvangst mee op de moeilijke transponders, dan moet je toch met een betere kwaliteit lnb’s komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Bedankt voor de informatie.

Zoals gezegd heb ik niet veel kaas gegeten van afstellen en monteren lnb's.

Ik heb gisterenavond nog contact gehad met de technieker, die mij een zeer duidelijke uitleg heeft gegeven over de situatie aan de Costa Blanca.

De ideale oplossing is ook volgens hem een ontkoppeling van de lnb met afzonderlijk uitrichten van op astra 1 en op astra 3.

De installatie is een jaar geleden gebeurd door een andere technieker, die toen zei dat het moeilijk uitrichten was. Maar of hij daar echt degelijk werk heeft van gemaakt is mij een vraagteken.

 

Ik heb op de transponder 12187,11856 ontvangst waarden van Signaal 86%, Qualiteit : 73%. Bij de transponder 12129 is dit 86% en van 4 tot 46%.

Volgens technieker zou uitrichten op 12129 de cijfers doen stijgen, de andere zouden een beetje dalen, maar de kwaliteit zou niet sterk verminden.

Ook het in de focus plaatsen van Astra 1 ipv Astra 3 zou volgens zijn ervaring, mogelijks een beter resultaat geven.

En alles samen genomen ook het minst kosten.

 

Erdiet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...