Ga naar inhoud


Met nieuwe triax 110cm geen beeld meer op Badr sat


Humming

Aanbevolen berichten

Hallo satters,

 

Voorheen met 95cm staal schotel had ik beeld in Breda, met de nieuwe triax 110cm niet meer. Hoe kan dit?

Ik kan Badr sat 26 oost maar niet vinden, krijg wel beeld op 23,5 oost en 28 oost maar daartussen niks! Met triax 110cm, diseq motor en marned kop 0,1db. Nulpunt motor is sirius 5,0 oost. Ik zoek op 11919/H/27500.

 

Waar kan het aan liggen?

 

Alvast dank voor de reacties.

aangepast door Michel
onduidelijk onderwerp
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier locaal in Heist-op-den-Berg (België) heb ik met mijn Wavefrontier T 90 alle zenders van de Badr sat ergens tussen 45 en 60 procent.

Mijn triax 110 heb ik in vaste opstelling staan met de triax-beugel. Daarmee ontvang ik vlotjes 0.8 W, 4/5 W, 12 W en bij goede klimatologische omstandigheden de 7W (enkel de vertikale - tussen 35 en 42 procent). Vroeger hing deze triax 110 ook aan een rotor, met helemaal geen ontvangst op de 7W...

Mutant HD 51K  Openpli Wavefrontier 0.8W - 42E

VU+ Ultimo 4K Openpli Wavefrontier  28.2-23.5-19.2 -16-13-10/9-7-4.8-1.9 E -0.8 W; 42 east 80 cm Triax, 30 W 110 cm Triax.

Max Digitaal XP 1000 Openpli 23.5 en 19.2 E

Amiko A3 Androïd 4.2.2v2.0.72 met Kodi 16.1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met een 78 cm schotel wel ontvangst in Leeuwarden. Een 110 cm schotel moet nauwkeuriger afgesteld worden dan een 95 cm, dus waarschijnlijk valt hier winst in te behalen.

Tevens is de skew anders dan bij bijv. 23'5 en 28'2. Mogelijk heb je last van interferentie vanuit 23'5 en dat kun je onderdrukken door de skew aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste plankie

 

Inderdaad kun je met de skew interferentie van de Astra 23,5 onderdrukken maar als je een draaibare schotel goed afstelt op de Sirius 5,0 oost en dan ook de skew op precies nul hebt staan, dan staat de skew voor alle satellieten en dus ook de badr 26 zo goed mogelijk maar niet precies goed. De skew voor de drie Astra’s 1, 2 en 3 staan dan ook ongeveer 7,5 graad verkeerd, dus dit is al een optimale skew om de Astra 23,5 te onderdrukken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties, ik zal het eea nog eens proberen.

@Sprietje Moet de skew bij sirius op nul staan? Als de skew op nul moet staan voor Badr dan betekent het dat ik bijv. astra1 niet kan ontvangen en dus geen NL zenders meer heb, begrijp ik dit goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Himming

 

Normaal gesproken zenden de satellieten de golven altijd precies horizontaal en verticaal uit vanuit de positie vanwaar ze hangen. Dat wil dus zeggen dat als je in Nederland staat wat ongeveer op 5 graden west ligt, de signalen van de Sirius op 5,0 graden oost, ook precies horizontaal en verticaal ontvangen worden.

Uitzondering op deze situatie is de Astra 1, 2 en 3. Bij deze satellieten worden de golven 7,5 graden schuin uitgezonden, zie ook bijlage 2. Dat hebben ze gedaan zodat je de lnb’s in het doelgebied West-Europa niet zo schuin hoeft te zetten.

 

Als een draaibare schotel goed is afgesteld, dan volgt hij de Clarkebelt waar alle satellieten hangen precies. Omdat de schotel (en daarmee dus ook de lnb) daarbij kantelt, wordt de skew van de lnb dus meegedraaid.

Nu zou je denken dat daardoor de skew altijd precies goed komt te staan t.o.v. de signalen van de satelliet maar dat is dus niet zo.

 

Om te beginnen wijkt de skew van de lnb dus voor de Astra 1, 2 en 3 satelliet 7,5 graad af vanwege die afwijkende skew die wordt uitgezonden. Maar dat is niet alles.

 

De skew van de signalen zijn vanuit de satelliet naar het middelpunt van de aarde gericht maar wij zitten niet in het middelpunt van de aarde maar er boven op. Dit betekent dus dat als we de schotel laten draaien, de skew steeds meer verkeert komt te staan naar mate je de schotel naar het oosten of het westen draait. Ik heb hiervoor een tekening gemaakt om dit te kunnen zien, zie bijlage 1.

 

Nu is het zo, dat een afwijking van de skew van 7,5 graad nog wel te doen is maar vooral met DVB-S2 8PSK modulatie wordt het instellen van de juiste skew steeds belangrijker.

De conclusie mag dan ook zijn dat een draaibare schotel ook maar een compromis is en dat een vaste schotel optimaler afgesteld kan worden. Bij de professionele draaibare schotels is het zo, dat de lnb ook door een motor gedraaid kan worden om zo altijd de optimale skew per satelliet te hebben.

post-60869-0-13438100-1341213728_thumb.jpg

post-60869-0-69989200-1341213778_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Beste Himming

 

Normaal gesproken zenden de satellieten de golven altijd precies horizontaal en verticaal uit vanuit de positie vanwaar ze hangen. Dat wil dus zeggen dat als je in Nederland staat wat ongeveer op 5 graden west ligt, de signalen van de Sirius op 5,0 graden oost, ook precies horizontaal en verticaal ontvangen worden.

 

 

Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat Nederland ongeveer op 5 graden oost ligt. :cool:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew moet wel goed staan, maar verwacht geen wonderen. Circa. +/- 5° maakt op Astra 19,2° oost niet het sop van de kolen vet. Ik heb mijn skew op Badr en Nilesat zo goed mogelijk gezet en toch blért de 19,2 oost nog keihard binnen.

Mijn schotel is een 1,20 mtr. primefocus en ontvangt zo´n beetje alles tussen 57° oost en 45° west.

Wil je uit de skew het laatste procentje halen dan zul je met een meter die het spektrum aangeeft moeten werken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dat was een lastige vraag misschien.

Als ik Badr als nulpunt voor de rotor afstel kan ik dan astra en hotbird nog ontvangen?

 

Badr als nulpunt gebruiken voor de rotor gaat alleen maar lukken wanneer je in Boekarest woont, doe je dat hier dan volgt je schotel een compleet verkeerde baan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de beschrijving van Triax moet die op 30 staan (schaalverdeling van 0 tot 45). Sirius Hotbird en Astra zeer goede ontvangst.

Waar moet die op staan voor Badr?

 

Haal je hier niet "elevatie" (vertikale hoek schotel) en "skew" ( verdraaing lnb in de klem) door elkaar ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...