ritslinux Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Beste allen. Allereerst ben ik nieuw alhier en heb geen verstand van schotels e.d. Ik heb wel al jaren een simpel camping-setje met een "free-to-air" DVB ontvanger. Dit is eigenlijk gewoon "spielerei" om zo af en toe eens wat "op te pikken" Ik heb meer dan voldoende aan dit "free-to-air" systeem omdat ik juist in deze (veelal) buitenlandse zenders geïnteresseerd ben en daarnaast gewoon kabel-tv heb. Echter het klungelen met de kleine kunststof schotel gaat mij irriteren. Nu kan ik de beschikking krijgen over een 2e hands set bestaande uit een ovale schotel met 3x een duo-LNB gemonteerd op een mast. Mijn vraag is Is dit voor mij de ideale oplossing voor mijn schotelprobleem in combinatie met de simpele DVB-ontvanger ?? Aan mijn "campingsetje" zit een simpele 10 meter lange coax, maar... Op dit ding zitten 3 duo-LNB's waaruit bij elke LNB 2 coaxen komen... ? Deze 3x2 =6 kabels gaan naar 2 DiSEqC switches ? Uit elk van deze 2 DiSEqC switches komt een coax....dus 2 coaxen aan te sluiten op mijn DVB ??? (wat volgens op mijn DVB niet gaat) Kortom...he is me allemaal niet meer duidelijk....Kan ik e.e.a. niet zo aansluiten dat er gewoon slechts 1 coax naar mijn DVB komt ??? Of is deze schotel "een brug te ver" voor hetgeen ik hem nu wil inzetten ? Richard.
Ventura Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Beste Ritslinux, Welkom op het forum. Ik denk dat u met duo-lnb een twin lnb versie bedoelt. De tweedehandse schotel die u hebt aangeschaft is gebruiksklaar voor twee aansluiten. Dat kan zijn twee afzonderlijke satelliet ontvangers. Of een satelliet ontvanger met twin tuners er in. In uw geval u volstaat het aansluiten van 1 coax vanaf de diseqc naar uw satelliet ontvanger. De over gebleven vrij aansluiting. Kunt u misschien later gebruiken voor een tweede satelliet ontvanger of bij het aanschaffen van een twin satelliet ontvanger.
Sprietje Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 (aangepast) Welkom op dit forum Wil je die schotel ook weer op de camping gebruiken of thuis naast je kabelaansluiting? Wat is het voor een schotel met welke afmetingen. Er zitten dus 3 twin-lnb’s op, geen duo-lnb want dat is een unit met een dubbele kop om bijv. de Astra 1 en 3 samen te kunnen ontvangen. Misschien kun je een foto maken van de set en via de uitgebreide editor versturen. Als je maar één satelliettuner hebt, heb je ook die tweede aansluiting niet nodig. Of je de drie lnb’s aan kan sluiten op de satelliettuner dat is zo niet te zeggen. Welke satelliettuner heb je? Hij moet wel de mogelijkheid hebben om diseqc 1.0 in te stellen anders gaat het niet. 29 juni 2012 aangepast door Sprietje
ritslinux Geplaatst: 29 juni 2012 Auteur Geplaatst: 29 juni 2012 Hierbij enkele foto's van de gedemonteerde schotel. Mijn DVB is een simpel silvercrest-dingetje......of ik er i.c.m. deze schotel nog wat aan heb ?
Sprietje Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Beste ritslinux Het is een Maximum E-85 schotel, een uitstekende schotel met drie mooie Alps-’s lnb’s. Die is voor thuis prima te gebruiken. Voor op de camping misschien iets te onhandig om mee te nemen. Daar zou een Triax 78 misschien iets handiger zijn omdat je daar de lnb-arm zo van in kunt klappen. De vraag is echter of je Silvercrest SL 65/12 om kan gaan met diseqc 1.0. Ik kan zo even niet de technische specificaties op internet vinden maar misschien dan je zelf via het menu kunt kijken of je diseqc 1.0 kunt instellen. Dit is een voorwaarde om met een 4/1 diseqc-switch om te kunnen gaan. Verder moet je er natuurlijk wel van bewust zijn dat het al een oude statelliettuner is die alleen met DVB-S overweg kan en niet met DVB-S2. Dit betekend dat hij alleen de SD-kanalen kan ontvangen en niet de HD-kanalen en de SD-kanalen die in MPEG4 worden uitgezonden. Je kunt vooral op de Astra 3 dus flink wat zenders niet ontvangen omdat je geen moderne tuner hebt.
ritslinux Geplaatst: 29 juni 2012 Auteur Geplaatst: 29 juni 2012 Bedankt voor jullie informatie en adviezen tot nu toe Ik geloof wel dat die Silvercrest beter vervangen kan worden op den duur, maar voorlopig wil ik deze zo lang toch gebruiken (ik zal kijken of die silvrecrest iets met diseqc kan, en volgens mij kan deie dat) ( zie afbeelding, pagina uit manual) Dus voor zo ver ik het begrijp is al dat TWIN-gebeuren bedoelt voor 2 DVB's ? Ik kan dus alles ENKELVOUDIG aansluiten (coax bedraden) en dan met 1 diseqc naar de silvercrest DVB ?
Sprietje Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Beste ritslinux Je tuner ondersteund inderdaad diseqc 1.0 dus je kunt één aansluiting van de schotel met diseqc-switch gebruiken. De tweede diseqc-switch heb je voorlopig niet nodig. Let er wel op dat je eerst kijkt hoe de lnb’s op de diseqc-switch zijn aangesloten. Stel dat Astra 19,2 op aansluiting 1 zit, Astra 23,5 op aansluiting 2 en Astra 28,2 op aansluiting 3, dan moet je in je satelliettuner dezelfde volgorde aanhouden, dus Astra 19,2 op 1 of A, 23,5 op 2 of B en 28,2 op 3 of C.
ritslinux Geplaatst: 29 juni 2012 Auteur Geplaatst: 29 juni 2012 Freak, bedankt. Ik ga in het weekend de bekabeling opnieuw aanbrengen, alles enkelvoudig dus, en ik laat de 2e aansluiting op de LNB's maar hangen met de afgeknipte coax. De huidige coaxstukjes zijn trouwens heel goed afgetaped met zwarte tape en een stukje krimkous eroverheen. Dan is het nog de kunst de schotel aan de mast te bevestigen en e.e.a. goed uitgericht te krijgen. Wie weet trouwens waar je dit soort spullettjes (tape-krimpkous) kunt halen ? De coaxkabel (75 ohm neem ik aan) moet ook van goede kwaliteit zijn lijkt me. WIe weet een goed adres voor dit soort zaken (ik woon in de buurt van Breda) of is een onlineshop te prefereren ?
Sprietje Geplaatst: 29 juni 2012 Geplaatst: 29 juni 2012 Beste ritslinux We gaan hier natuurlijk geen reclame maken voor een zaak maar ik adviseer de Belden H-125 coax te nemen. Die is heel goed en behoorlijk soepel, veel soepeler dan de Koka 799 die slechts een fractie beter is.
ritslinux Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 Beste allemaal, ik wil nog even jullie advies betreffende het uitrichten van de schotel. Zoals je in een vorige post een afbeelding kunt zien van de schotel met de 3 lnb's, heb ik deze aangesloten op de DiSEqC-switch als volgt: meest zuidelijke lnb op sat3 > zou dus voor Astra 1 zijn, want dit is 19.2 graden middelste lnb op sat2 > zou dus voor Astra 2 zijn, want dit is 23.5 graden meest oostelijke lnb op sat1 > zou dus Astra 3 zijn, want dit is 28.2 graden Als ik dus bij het uitrichten mijn DVB-receiver op Astra 1 ((19,2 graden) met DiSEqC = 3 ingesteld) goed callibreer, dan moet automatisch de andere 2 ook juist zijn op: Astra 2 = 23.5 graden met DiSEqC = 2 Astra 3 = 28,2 graden met DiSEqC = 1 Gaarne jullie response.
ritslinux Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 aansluitend op mijn vorige post het volgende: Al googlelend en de bevestiging van de 3 lnb's een goed bekeken hebbend, valt mij op dat er tussen de 3 lnb's duidelijk verschillen zitten in onderlinge afstand van elkaar. Het lijkt me eerder een 13-19.2-28 graden opstelling, wat neerkomt op hotbird, astra1, astra3 Verder is het advies om de middelste lnb te calibreren (astra 1 op in mijn geval DiSEqC nr. 2) waarna de beide anderen ook goed moeten staan ??
Sprietje Geplaatst: 8 juli 2012 Geplaatst: 8 juli 2012 (aangepast) Beste ritslinux Je maakt een denkfout want je schrijft: -meest zuidelijke lnb op sat3 > zou dus voor Astra 1 zijn, want dit is 19.2 graden -middelste lnb op sat2 > zou dus voor Astra 2 zijn, want dit is 23.5 graden -meest oostelijke lnb op sat1 > zou dus Astra 3 zijn, want dit is 28.2 graden Het moet zijn: -meest oostelijke lnb op sat3 > zou dus voor Astra 1 zijn, want dit is 19.2 graden -middelste lnb op sat2 > zou dus voor Astra 3 zijn, want dit is 23.5 graden -meest zuidelijke lnb op sat1 > zou dus Astra 2 zijn, want dit is 28.2 graden Via de weerkaatsing van de signalen op de schotel, moeten de lnb’s precies anderom in volgorde staan van de satellieten, zie ook bijlage. 8 juli 2012 aangepast door Sprietje
satencom Geplaatst: 8 juli 2012 Geplaatst: 8 juli 2012 Zo zou je het aan kunnen sluiten Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
ritslinux Geplaatst: 8 juli 2012 Auteur Geplaatst: 8 juli 2012 Freak, je hebt gelijk Als ik achter de schotel sta, dan zit de linkse lnb op sat1 en is deze het meeste naar het zuiden gericht, dwz de kleinste afwijking vanaf 180 graden, dus 19.2 graden Hoe dan ook is het advies elders gevonden de schotel op de middelste lnb uit te richten,
Sprietje Geplaatst: 8 juli 2012 Geplaatst: 8 juli 2012 Beste ritslinux Ik begrijp het even niet. Je denkt dat de lnb’s staan afgesteld op de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 graden maar het zou ook kunnen zijn dat de lnb’s staan afgesteld op de Hotbird 13, de Astra 19,2 en de Astra 28,2 graden. Maar wat is dit voor een weifelende houding? Wat wil je nu eigenlijk ontvangen? Wil je nu de Hotbird ontvangen met de Astra 19,2 en 28,2 of de Astra 1, 2 en 3? Ik neem aan dat je ook de Astra 3 wilt ontvangen anders kun je geen Nederlandse HD-zenders ontvangen. Dan is het toch heel simpel. De kop van de Astra 3 op 23,5 graden oost komt in het midden te staan en daar richt je de schotel op uit. Je moet ook de schotel-skew nog instellen maar dat is afhankelijk van waar de schotel staat. In welke omgeving staat je schotel? Bovendien heb je een zeer eenvoudige satelliettuner, een Silvercrest van een Duitse grootgrutter. Ik zou daar in ieder geval de diseqc-volgorde van aanhouden waar elke satelliettuner mee overweg kan en dat is: Astra 19,2 op 1 of A Astra 23,5 op 2 of B Astra 28,2 op 3 of C Horbird 13,0 op 4 of D Werkt dit niet, dan de Duitse volgorde aanhouden en dat is: Astra 19,2 op 1 of A Hotbird 13,0 op 2 of B De rest mag je zelf bepalen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen