Ga naar inhoud


Satelliet advies voor de boot


xxjanxx

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn vader heeft mij gevraagd om eens uit te zoeken wat de beste manier is om satteliet tv op de boot te krijgen.

 

Hij heeft nu digitenne maar dat houdt natuurlijk op bij nederland. Hij hoeft alleen de nederlandse zenders 1,2,3,rtl 4,5,7 net 5 sbs6 veronica en SD is goed genoeg, maar hij wil dit wel in NL, BE, Dui, en Frankrijk kunnen ontvangen. Hij wil wel automatisch richten, dus dat hij niet zelf met zijn waterpas en hoogtemeter de mast in hoeft :-). Hij hoeft geen tv te kijken tijdens het varen, maar alleen als hij stil ligt. Zijn budget is max. 1000 euro.

 

Ik zag bijvoorbeeld deze set:

[verboden commerciele link]

 

Zo'n ding met een recreatie abonnement van canaal digitaal lijkt mij op zich wel te voldoen aan zijn eisen toch? Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie of zijn er betere opties. Dit is ook een echt losstaand apparaat en ik denk niet geschikt voor vaste montage of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste xxjanxx

 

Welkom op dit forum

 

Als je boot aan de kant ligt, dan beweegt deze natuurlijk nog steeds een beetje door de wind en de golfslag van het water. Dat betekent dat de schotel toch steeds de satelliet moet volgen. Dat zal hoofdzakelijk wel de elevatie zijn tijdens het deinen van de boot, een en ander natuurlijk afhankelijk in welke richting de boot ligt.

Je hebt dus niets aan een schotel die zichzelf uitricht want dat doet hij eenmalig en die zijn inderdaad voor onder de duizend euro te koop.

Staat de schotel op de boot, dan zul je een schotel moeten hebben die zich continu blijft uitrichten en dat kan dus ook bijv. tijdens het varen. Daarvoor moet je dan de Megasat Shipman hebben en die kost ongeveer 1650 euro.

Als dat te veel geld is, heb je natuurlijk wel de mogelijkheid om Megasat Campingman Portable te nemen voor omstreeks 850 euro maar die moet je dan wel op de wal op of een vaste steiger zetten met het risico dat hij meegenomen wordt of in het water terecht komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste xxjanxx

 

Hierbij nog even de technische gegevens van de shipman. Bij al deze systemen betreft het natuurlijk maar een klein schoteltje wat gebruikt wordt. De ontvangst van de Astra 1 levert natuurlijk helemaal geen problemen op. Hoe dat zit met de moeilijke transponders op de Astra 3 zoals bijv. Eurosport HD en Discovery HD met hun DVB-S2 8PSK FEC 3/4 modulatie en correctie, dat weet ik niet maar ik verwacht dat dat normaal gesproken geen problemen zal opleveren ook niet met een klein buitje.

post-60869-0-68142900-1341226883_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat gisteren in de Infosat van afgelopen Mei te lezen, daarin staat een artikeltje over de "Megasat Caravanman 85"

 

Hier even de "Fazit"

 

Megasat bietet mit der Caravanman 85 Professional eine überzeugende Lösung zum Satempfang auf Reisen, die sich durch guten Empfang auch in entfernteren Regionen oder bei schlechterem Wetter auszeichnet. Die Ausrichtung auf den Wunschsatelliten erfolgt automatisch und einfach. Es können bus zu 2 Receiver freier Wahl genutzt werden.

 

Hier de website, die mag wel want het is een merkensite waarop je niet rechtstreeks een product kan kopen...

http://www.megasat.tv/de/camping-tv/sat-systems/caravanman-85

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar als het budget onder de 1000 euro is, zal dit wel zo ongeveer de enige oplossing zijn... Automatisch bijsturende installaties zijn een stuk duurder, helaas.

Ik vraag me af hoe erg een boot vou echt beweegt als hij bij rustig weer stilligt...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sverige

Natuurlijk is het deinen van een stilliggend schip afhankelijk van de grootte van de boot. Als je een rijnaak hebt, zul je er weinig last van hebben, bij een kleine boot beweegt een boot al als je gaat verzitten van de bank aan bakboord naar de bank aan stuurboord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inderdaad meer om het type rijnaak, want het is een oud vrachtscheepje dat ook nog eens zwaar geballast is, dus je merkt het niet als er iemand aan boord stapt. Het blijft uiteindelijk denk ik toch een beetje een gok wat nou wijsheid is, de vraag is inderdaad of het schip zoveel beweegt dat het een probleem geeft. Ik ga het in ieder geval aan hem voorleggen en dan moet hij zelf maar bedenken wat hij wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste xxjanxx

Tja, dat is dus heel wat anders dan een boot die aan de steiger ligt in de jachthaven.

Met zo’n kleine schotel zoals bij deze zelfzoekende satellietsystemen, mag je er ongeveer van uit gaan dat er een maximale beweging mag zijn van 1 graad.

Als je signalen toevallig precies over de lengterichting over het schip komen, dan zul je met dat oude vrachtscheepje geen problemen hebben. Eventuele deining heb je natuurlijk het meeste over de breedte van het schip.

Misschien is het verstandig eens een goede waterpas in de breedterichting op het schip te leggen (gewoon op tafel) als het aan wal ligt en hou de bel dan eens in de gaten hoeveel die maximaal beweegt. Dan kun je op een rustig moment diezelfe beweging van die bel nabootsen door de waterpas aan één zijde op te tillen en dan opmeten hoeveel je de waterpas moet optillen naar weerszijde om hetzelfde resultaat te hebben. Dan kun je met de tangens even uitrekenen hoeveel graden het schip bewogen is. Valt dat binnen 1 graad, dan kun je de camping-uitvoering nemen, anders moet je de duurdere scheepsuitvoering nemen.

Tja, het meten van het deinen van het schip kan natuurlijk helemaal fantastisch met een electronische waterpas, die geeft het tot in tienden van graden aan maar niet veel mensen hebben zo’n ding die toch wel prijzig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denken jullie van langsvarende schepen? Die veroorzaken ook aardige deining!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon op de wal met een tegelvoet. En iedere keer even uitrichten. Vrachtwagen chauffeurs doen niets anders als ik ze zo op de parkeerplaatsen bij de Duitse autobanen zie staan. je krijgt er snel routine in.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs.IJzerbout, dat is allemaal leuk en aardig maar als je avonds tv zit te kijken, heb je geen zin meer om dat ding nog weg te halen voordat je gaat slapen en dan kun je wel eens voor de verrassing komen te staan dat die er morgens niet meer staat. Nee, het lijkt me beter zo’n ding toch op je eigen schip te hebben staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt me een leuke uitdaging voor gek of geniaal:

een schotel ontwerp voor een deinend schip dat passief toch waterpas blijft waarmee de elevatie altijd gelijk is

een plastic kom met watergevuld drijvend in het water en in de kom een tweede drijvend object met de wok erop...

de plastic kom deint mee maar de wok staat waterpas.

:P

 

kan natuurlijk ook met het steadycam principe dus middels gewichten op een statief (handstatief in geval van de steadycam)

aangepast door Tonskidutch

Rocket

Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...