Ga naar inhoud


Hoe weet ik richting van Nilesat?


Hassanova

Aanbevolen berichten

Hi beste mensen,

 

Ik heb een 110 cm schotel en inverto ultra black kop. Ik heb mijn schotel gericht op hotbird, astra's en badr 4. Dat is dus allemaal prima. Nu wil ik mijn volgende uitdaging gaan. ik wil een ander schotel richten naar Nilesat. Alleen weet ik niet welk kant dat is. Hoe kan ik zoiets weten?

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kijk eens naar www.dishpointer.com. Vul in uw adres gegevens en kies dan de gewenste satelliet. Dan kunt u zien hoe u de schotel moet worden uitrichten.Ik heb mijn grote vraagtekens of men nilesat goed kan otvangen in Nederland.

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hassanova

Ik geef je hierbij even wat uitleg over hoe je Dishpointer kunt gebruiken om je schotel uit te richten.

Ik heb een willekeurig huis genomen in Utrecht en Nilesat als satelliet ingevuld. De schotel is tegen de achtergevel gemonteerd. Je krijgt dan de groenelijn te zien vanuit welke richting het signaal komt. Je ziet dat in deze situatie de lijn precies over een schoorsteen loopt van het andere huizenblok. Kijk in jou situatie dus altijd of er iets is waar je op uit kunt richten. Heb je zoiets toevalling niet, bijv. als je op het platte land woont, dan maak je gebruik van de hoek tussen de groene lijn en de gevel. Ik heb dit hier aangegeven met hoek “X”.

Leg een stuk papier op je scherm en neem de hoek over tussen de groene lijn en de achtergevel van de rij huizen. Teken deze hoek uit tot een volledig A4-formaat.

Nu ga je deze hoek overnemen op een flink stuk karton en knipt deze hoek uit.

Leg nu het stuk karton op de grond tegen de gevel en je ziet tot op de graad nauwkeurig in welke richting je de schotel moet instellen. Hierbij is het gemakkelijk

om van boven de schotel precies langs de lnb-arm naar beneden te kijken.

post-60869-0-25426700-1341394539_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste lieve mensjess!

 

Het is me vandaag gelukt om nilesat te ontvangen. Zoals vermeld heb ik een 110cmtriax. Ik heb jullie suggesties nodig. Het betreft 2 dingen.

 

Helaas ontvang ik slechts 40 procent (MBC) en meesten slechts 18 - 30 tot helemaal niks. Ik heb een foto gemaakt van mijn kop en dan zie je dat er een schuur voor staat. Ik wil weten wat jullie ervan vinden, Moet ik mijn schotel hoger plaatsen? Als ik hem hoger plaats, moet ik dan ook weer van positie veranderen?

 

foto1oo.jpg

 

Het 2de punt is dat ik alleen vertikaal ontvang en horizontaal pakt het helemaal niks. wat ik hier aan doen?

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

het klopt dat ja alleen de verticale signalen binnenkrijgt ,voor horizontale transponders is je schotel te klein

tevens zijn onlangs diverse verticale transponders over gegaan naar de nilesat 201 welke een veel grotere schotel verlangd

in (noord-)nederland zijn niet veel transponders van de nilesat op 7,0 west meer te ontvangen.

via de eutelsat op 7,2 west vind je veel arabische kanalen fta en veel beter te ontvangen in nederland

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

het klopt dat ja alleen de verticale signalen binnenkrijgt ,voor horizontale transponders is je schotel te klein

tevens zijn onlangs diverse verticale transponders over gegaan naar de nilesat 201 welke een veel grotere schotel verlangd

in (noord-)nederland zijn niet veel transponders van de nilesat op 7,0 west meer te ontvangen.

via de eutelsat op 7,2 west vind je veel arabische kanalen fta en veel beter te ontvangen in nederland

 

Hoi , ik kom uit veenendaal. dat ligt tussen utrecht en arnhem. Weet jij wat voor schotel ik dan moet halen om ook horizontaal te kunnen ontvangen?

En denk je dat ik indd mijn schotel wat hoger moet plaatsen vanwege de schuur die er voor staat? en zijn de horizontale daarvan ook gewoon te bereiken?

aangepast door Hassanova
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke kop gebruik je? Rechts op de foto?

Zo ja, bij deze zie ik beneden in beeld de F-connector.

Volgens mij moet je de kop iets draaien (skew of tilt aanpassen). Hij staat nu lijkt het naar rechts gedraaid (lijkt 9graden).

Draai de kop eens zodat de F-connector +/-9,6 graden t.o.v. de loodlijn naar links staat.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sat87

@Hassanova geeft in zijn eerste bericht toch al aan dat het een om een Inverto Black Ultra gaat. Dat is niet de linkse lnb maar de rechtse.

Wat ik niet begrijp is dat de rail 26 graden schuin staat. Is de houder van de rail aangepast om dit te bereiken want normaal kan hij maximaal 11-12 graden schuin ingesteld worden. Misschien is de foto een klein beetje schuin genomen.

De skew van de Inverto Black Ultra staat op ongeveer 25 graden linksom terwijl hij voor de Nilesat op 7 graden west op 9 graden rechtsom moet staan, een afwijking van maar liefst 34 graden. Dat verklaart waarschijnlijk waarom er moeilijkheden zijn met de ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, klopt had ik overheen gelezen.

Maar hoe zie je dat dat de skew op ongeveer 25 graden staat of ga je er van uit dat de LNB loodrecht op de rail staat?

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach sat87, het is zo simpel om dit te bepalen. Sla de foto op in je computer en open de afbeelding met Microsof Office Picture Manager. Klik op “afbeelding bewerken”, kies dan voor “draaien en spiegelen” en draai hem dan zoveel dat of de lnb verticaal of de rail horizontaal staat. Dan kun je precies zien hoe alles staat afgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je gaat ervan uit dat de LNB loodrecht op de rail staat, echt duidelijk is de achterblok van de LNB niet te zien vandaar mijn opmerking.

Die hoekbepaling snap ik wel. Daar gebruik ik Microsoft Visio voor.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje, Sorry maar die 9 graden was trouwens een heel slechte schatting van mij. (20 graden is het als ik naar de F-connector kijk)

aangepast door sat87

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sat87

 

@Hassanova geeft in zijn eerste bericht toch al aan dat het een om een Inverto Black Ultra gaat. Dat is niet de linkse lnb maar de rechtse.

 

Wat ik niet begrijp is dat de rail 26 graden schuin staat. Is de houder van de rail aangepast om dit te bereiken want normaal kan hij maximaal 11-12 graden schuin ingesteld worden. Misschien is de foto een klein beetje schuin genomen.

De skew van de Inverto Black Ultra staat op ongeveer 25 graden linksom terwijl hij voor de Nilesat op 7 graden west op 9 graden rechtsom moet staan, een afwijking van maar liefst 34 graden. Dat verklaart waarschijnlijk waarom er moeilijkheden zijn met de ontvangst.

 

 

Hoi sprietje en bedankt voor je reactie,

 

Het klopt indd dat de rail 26 graden schuin staat. Ik had daar badr (26e) staan en heb toen gezocht naar nilesat. Ik dacht van, tjah de kop staat ongeveer in het midden van de schotel, dus even zoeken of het lukt en toen had ik het indd ook gevonden, maar max 40 procent mbc en de rest heel erg slecht tot niets. Ook de skew staat ongeveer op 25 graden.

 

Sorry dat ik het zeg sprietje, maar je bent gewoon meesterlijk. Om dat allemaal te kunnen weten. Werk je niet toevallig voor NASA? Ik heb een vermoeden dat je via een satteliet eventjes mee kijkt hoe mijn schotel ervoor staat :P

 

 

Als ik het dus goed begrijp is het eigenlijk een wonder dat ik ook maar iets had kunnen bereiken met hoe ik heb staan. Toch knap om toch nog wat te kunnen pakken, laat staan als ik het in de juiste houding heb gezet. Ik ben benieuwd. Ik ga er vandaag in de avond, mocht het niet regenen er weer achter aan en maak een foto van.

 

spreekze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...