Ga naar inhoud


Hoe weet ik richting van Nilesat?


Hassanova

Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bij een parabolische reflector zijn de eigenschappen zo, dat de signalen er altijd precies even lang over doen om in het brandpunt te komen van de schotel waar de lnb zich bevindt. Of die signalen nu in het midden van de schotel gereflecteerd worden, aan de bovenkant of de zijkant. Door de verkeerde rail staat je lnb 19mm boven het brandpunt. Dit geeft een afstandsverschil in de signaalweg en dus faseverschil tussen signalen die boven en onder op de schotel vallen. Hierdoor krijg je een mindere versterking maar vooral ook een slechtere signaalkwaliteit.

 

Sorry Sprietje,

 

Juist bij een offsetschotel is de afstand van reflectie naar de LNC geheel ongelijk. Golven die boven in de schotel treffen en reflecteren, hebben een langere weg dan golven die onderin de schotel naar de LNC reflecteren.

Je verhaal over faseverschil gaat niet op. Zeker niet als de golven al pak ´m beet 40.000 km hebben afgelegd, maken die paar laatste cm in de schotel geen bal uit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zo heren. ik ben er weer. Het duurde even. Ging niet zo best met mijn gezondheid maar heb het gister weer geprobeerd.

Ik heb het alweer te pakken gekregen en kreeg nu wel rond de 43 procent gemiddeld en dit was in de middag en het waaide wel wat, best netjes denk ik dan. Maar nog steeds wel het zelfde probleem betreft dat ik maar geen horizontaal kan ontvangen.

 

Ik denk dat ik een veel grotere schotel moet hebben om het signaal beter te ontvangen en verticaal misschien hierdoor ook kan ontvangen. Wie weet wat het beste schotel is om gegarandeerd te zijn verticaal te ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heren. ik ben er weer. Het duurde even. Ging niet zo best met mijn gezondheid maar heb het gister weer geprobeerd.

Ik heb het alweer te pakken gekregen en kreeg nu wel rond de 43 procent gemiddeld en dit was in de middag en het waaide wel wat, best netjes denk ik dan. Maar nog steeds wel het zelfde probleem betreft dat ik maar geen horizontaal kan ontvangen.

 

Ik denk dat ik een veel grotere schotel moet hebben om het signaal beter te ontvangen en verticaal misschien hierdoor ook kan ontvangen. Wie weet wat het beste schotel is om gegarandeerd te zijn verticaal te ontvangen?

 

ik bedoel gegarandeerd te zijn horizontaal te ontvangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

Het stelt me zeer teleur dat U met de opmerking komt dat bij een offsetschotel het verhaal over faseverschillen niet op gaat. Ik had toch wel verwacht dat U wist dat een offsetschotel eigenlijk een uitsnede was van een primefocusschotel, zie bijlage 1.

Ik ga er van uit dat U er mee in kunt gaan dat bij een primefocusschotel er geen fase verschillen zijn, anders moet U nog veel leren over parabolische schotels, zie bijlage 2.

De afgelegde weg van de signalen naar het brandpunt F is overal gelijk.

Q1-P1-F = Q2-P2-F = Q3-P3-F

En waarom zouden er bij een offsetschotel dan wel faseverschillen zijn als deze schotel slechte een uitsnede van een primefocusschotel is?

Het zou trouwens een mooie boel worden als de signalen in het brandpunt in bijv. tegengestelde fase aankomen. Dan krijg je een lekker rendement.

post-60869-0-53590100-1345281883_thumb.jpg

post-60869-0-21275100-1345281922_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

 

Het stelt me zeer teleur dat U met de opmerking komt dat bij een offsetschotel het verhaal over faseverschillen niet op gaat. Ik had toch wel verwacht dat U wist dat een offsetschotel eigenlijk een uitsnede was van een primefocusschotel, zie bijlage 1.

Ik ga er van uit dat U er mee in kunt gaan dat bij een primefocusschotel er geen fase verschillen zijn, anders moet U nog veel leren over parabolische schotels, zie bijlage 2.

De afgelegde weg van de signalen naar het brandpunt F is overal gelijk.

Q1-P1-F = Q2-P2-F = Q3-P3-F

En waarom zouden er bij een offsetschotel dan wel faseverschillen zijn als deze schotel slechte een uitsnede van een primefocusschotel is?

Het zou trouwens een mooie boel worden als de signalen in het brandpunt in bijv. tegengestelde fase aankomen. Dan krijg je een lekker rendement.

 

Hoi sprietje, hoe is het met je?

 

kun je me helpen met mijn vraag.

 

Zo heren. ik ben er weer. Het duurde even. Ging niet zo best met mijn gezondheid maar heb het gister weer geprobeerd.

Ik heb het alweer te pakken gekregen en kreeg nu wel rond de 43 procent gemiddeld en dit was in de middag en het waaide wel wat, best netjes denk ik dan. Maar nog steeds wel het zelfde probleem betreft dat ik maar geen horizontaal kan ontvangen.

 

Ik denk dat ik een veel grotere schotel moet hebben om het signaal beter te ontvangen en horizontaal misschien hierdoor ook kan ontvangen. Wie weet wat het beste schotel is om gegarandeerd te zijn horizontaal te ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout

 

Het stelt me zeer teleur dat U met de opmerking komt dat bij een offsetschotel het verhaal over faseverschillen niet op gaat. Ik had toch wel verwacht dat U wist dat een offsetschotel eigenlijk een uitsnede was van een primefocusschotel, zie bijlage 1.

Ik ga er van uit dat U er mee in kunt gaan dat bij een primefocusschotel er geen fase verschillen zijn, anders moet U nog veel leren over parabolische schotels, zie bijlage 2.

De afgelegde weg van de signalen naar het brandpunt F is overal gelijk.

Q1-P1-F = Q2-P2-F = Q3-P3-F

 

Sprietje.........ik begon even aan mezelf te twijfelen. Je hebt het zelf over PARABOLISCHE SCHOTELS.

Die hebben geen lineaire kroming maar de vorm van een parabool. Ze hebben wel een brandpunt.

natuurlijk weet ik dat een offsetschotel een deel is van een primefocus schotel met zijn voor en nadelen.

Neemt niet weg dat de vorm een parabool is en niet circelvormig.

 

Feed systems

 

A parabolic antenna is designed around its feed system The design of the feed system is central to the design of the overall parabolic reflector antenna system. There are two basic forms of feed system that can be used for a parabolic reflector antenna:

  1. Focal point feed system: Using a focal point feed system the source of the radiation is placed at the focal point of the parabola and this is used to illuminate the reflector.
     
    parabolic_reflector.gif
     

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Sprietje heeft toch gelijk. Ik zat ernaast. Soms bijt je je wel eens vast op een fout denkbeeld.

Neemt niet weg dat de golven of beam op het trajekt van de satelliet naar de schotel wel degelijk fase-ongelijkheid kunnen krijgen op het moment dat ze door de atmosfeer reizen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld bij een regenbui met een bepaalde druppelvorm/afmeting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...