Ga naar inhoud


Centrale verwarming – waterstroomschakelaar.


Gast catw

Aanbevolen berichten

Wat mag ik verwachten van de levensduur voor een waterstroomschakelaar, schakelt gasklep aan-uit indien de kraan open-dicht gaat, van intergas welke voor dik 30 euro verkocht word.

 

IMG_4086.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik schat iets tussen de 10.000 en 100.000 schakelingen.

 

Zal afhangen van de water kwaliteit, stroomsnelheid, temperatuur, te schakelen vermogen, inductief/capacitieve belasting etc.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schat zo tussen de 100 en 1000000000 keer.

 

Meestal worden op serieuze vragen normale en serieuze antwoorden verwacht en gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had jaren geleden in de warm water voorziening, een combiketel, plotseling geen warm tapwater meer.

Na onderzoek bleek de paddel van de flow switch los te zitten.

Ik heb die toen met 2-componentenlijm geplakt waarna die flowswitch nog jaren gewerkt heeft.

De mtbf, de mean time between failure zal doorgaans ergens tussen de 10.000 en 100.000 schakelingen liggen, maar de uitzondering bevestigt de regel, zodat het antwoord van bersat ook plausibel is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werkt de paddel prima, het lepeltje zelfs kleiner gemaakt (dacht zo de klap van de druk te kunnen opvangen), alleen heb ik nu in 3,5 jaar al een vierde schakelaar moeten kopen wat mij overkomt als ondeugdelijk materiaal.

De schakelaar zelf werkt niet meer en blijft op AAN staan, dus slaat het gas pas uit als de kooktemperatuur bereikt is (intergas materiaal).

Wie weet komt er iemand die een andere oplossing heeft die beter werkt dan deze schakelaar dat zal een uitkomst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is misschien een elektrisch probleem?

Brandt het schakelcontact misschien in en blijft daardoor de schakelaar kleven?

In dat geval een serie weerstand opnemen om de inschakel stroom te begrenzen, een diode anti-parallel over de spoel en een vonkenblusser over het schakelcontact.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kunt overwegen, als je de reden niet kan achterhalen, een drukschakelaar toe

te passen op de warmwateruittrede van het toestel als het een schakelend orgaan is

die vaanschakelaar die je nu hebt.

 

Niet de goedkoopste oplossing maar geen last van eventuele kalkaanslag.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is misschien een elektrisch probleem?

Brandt het schakelcontact misschien in en blijft daardoor de schakelaar kleven?

In dat geval een serie weerstand opnemen om de inschakel stroom te begrenzen, een diode anti-parallel over de spoel en een vonkenblusser over het schakelcontact.

Je kunt geen diode over de spoel schakelen bij wisselstroom. En al helemaal niet 2 diode´s antiparallel. Zulke diode´s dienen ervoor dat de stuurschakeling niet defekt raakt door opslingering. Dit wordt alleen bij gelijkspanning gedaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ging er gemakshalve van uit dat het gelijkspanning was, op de foto is een rode en zwarte draad te zien, en wisselspanning zou het contact minder belasten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gesloopte schakelaar.

 

Deze schakelaar is dus wel gelijkstroom.

 

Ook gebruik ik hem i.s.m. een verbeterd rendament ketel om de bioler uit te sluiten, is maar 2 L en ik wacht wel even op warm water dan dat er 24u/pd beetje water warm gehouden zal worden.

 

Bij de bovenste 1 twee losse magneetjes op elkaar deze komen links boven uit het huis vooe en onder waar de bedrading zit.

Bij 2 het tuimel punt van de paddle of het lepeltje, totaal geen kalk of andere aanslag (ook niet bij de voorgaande schakelaars).

Bij 3 het schakel gedeelte, vanaf het onderste deel kon ik er nog een stukje glasbuis van af halen, dus dat is de schakelaar op zich geweest.

 

Hoe het gedeelte bij punt 3 geschakeld heeft zou ik mij niet kunnen voorstellen omdat ik die techniek niet voldoende ken.

En aangezien de ketel nog in prima staat is ga ik nog niet over tot de aanschaf van een nieuwe.

 

bew_4149.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ziet eruit als een magneet bediend Reed-Relais.

 

Die hebben eigenlijk het eeuwige leven, tenzij het schakel contact wordt overbelast.

 

Wanneer dit onderdeel regelmatig defect gaat, zou ik er een hulp relais tussen schakelen.

Dus de flow schakelaar een klein (solid-state hulprelais laten schakelen, wat op zijn beurt de originele schakel contacten bedient.

 

Dit onderwerp is ondertussen meer iets voor de rokende soldeerbout.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit onderwerp is ondertussen meer iets voor de rokende soldeerbout.

 

Dat idee had ik ook toen ik het laatste stukje plaatste, maar ik kan het niet verplaatsen.

Van mij mag je het op de juiste plek zetten indien dat mogelijk is (had ik zelf dus eerder moeten bedenken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb voor een relais bij con... gekeken maar ja daar hebben ze 30 pagina's met 20 artikelen per pagina van die dingen met een prijs van enkele tot enkele honderden euro's, dus voor mij geen doen om daar iets tussen te vinden.

 

Zal maandag ook even naar de installateur gaan en vragen of ze daar enig idee hebben maar ik betwijfel het aangezien ze het tot op heden ook niet begrepen en er volgens mij net zoveel verstand van hebben als ik dat zelf heb, vandaar dat ik de vraag hier maar neergelegd had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...