Charly Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 beste lezers, Het onderwerp moet zijn Nieuwe Coaxkabels (ook typen gaat niet zo best) alles nieuw gekocht, zowel Vu+ Ultimo en schotel visiosat G4. Oude installatie verhuisd naar mijn dochter. Na wil ik ook gelijk nieuwe coax bekabeling aanleggen. Na aanleiding van diverse positieve berichten op deze site heb ik 40 meter Belden H125 gekocht. Nu ben ik aan het oefenen om de f-connectoren netjes op de draad te schroeven, maar ik stuit op een klein probleem. De metalen afschermings draadjes zijn erg fijn plus dat de folie goed gelijmd (?) om de isolatie zit. Is er iemand die een goede tip heeft. Tevens heb ik een lichaamlijk probleem: ik heb mijn rechterpols gebroken en met links kan ik heel veel maar dit klusje vraagt om goedr raad.. bij voorbaat dank en vriendelijke groeten Charly
Ronsworld Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 http://youtu.be/dRmK-93tT3w Heb je hier iets aan?HCO. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Charly Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 (aangepast) hi waterstofcyanide, bedankt, ik had al diverse filmpjes gezien, maar deze nog niet. Ik heb jarenlang de gevlochten draadjes omgevouwen en de folie zo goed als het ging ook eroverheen gevouwen. Maar volgens deze info is iets afsnijden en dan het restjes tegen de bodem van de F-connector schoeven veel eenvoudiger. Ik zal kijken of ik vandaag nog ergens zo,n tool om te schroeven kan kopen. Ik kan geen krachten zetten met mijn rechter hand. De med. situatie was al twijfelachtig. Maar ja, je hebt nu spullen en die moeten hangen. Had voorheen ook een Visiosat met 3 lnb's. Maar dat ding zit er niet meer uit. Elders kan niemand, behalve de satellieten hem zien. gr. Charly nogmaals dank. NB nu ik toch bezig ben, nog een vragje: bij het erop schroeven vallen er uiteraard van de dunne draadjes eraf, wordt ook duidelijk in de demo besproken. Is het niet handiger om andere connectoren te kopen die erop geknepen worden. Je doet zo,n nieuwe installatie voor vele jaren, dan mag je ook iets meer investeren. 7 juli 2012 aangepast door Charly
Ronsworld Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Je kunt ook iemand even vragen om je te helpen met het erop draaien van de connector, is denk ik "iets" goedkoper dan de aanschaf van die geknepen connectoren met bijbehorende tang. Misschien zit er zelfs wel iemand hier op het forum die bij jou in de buurt woont en dit voor een bakkie koffie wel wil doen. Als je bij mij in de buurt woonde had ik er geen probleem om dit even voor je op te lossen. HCO. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Charly Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 bedankt, ik ga eeeeeeerst even tobben, dan ga ik om hulp vragen. En uiteraard voor niets gaat zelfs de zon niet meer op.
Sprietje Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 (aangepast) Beste Charly De verlijmde folie hoef je helemaal niet los te maken. Zie de bijlage hoe je de coaxkabel aansnijdt om een F-connector te monteren. De binnenisolatie (A) moet in lijn liggen met de flens van de F-connector. 7 juli 2012 aangepast door Sprietje
Tonskidutch Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 dus er zijn nog betere instructies? HA hoe kan het ook anders. Is het niet handiger om andere connectoren te kopen die erop geknepen worden. Je doet zo,n nieuwe installatie voor vele jaren, dan mag je ook iets meer investeren. tja, hangt al 6 jaar perfekt handmatig geschroefd < dus > de goedkoopste oplossing. True North Rebekka Bakken
Sprietje Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 Ja Tonskidutch, laat ik er nog twee opmerkingen over maken. 1e- Die 9mm is erg belangrijk. Snij je hem op 10mm af, dan zullen de omgevouven draadjes onder de F-connector uit blijven steken. Dat is ten eerste slordig maar dan kan er ook gemakkelijker water inlopen. Snij je hem af op 8mm, dan is de middenader te kort als de F-connector er op is geschroefd. 2e- Als je de F-connector te ver op de coaxkabel schroeft, dan kan de flens van de F-connector niet meer tegen het chassisdeel van de F-connector van de satelliettuner contakt maken. Het kontakt loopt dan alleen via de losse wartel. Dat kan wel maar beter is rechtstreks kontakt en niet via een omweg. Vandaar dat de middenisolatie precies gelijk met de flens moet liggen. Gebruik je daar een speciale F-connector-sleutel voor, dan zorgt die sleutel er voor dat je de F-connector niet te ver op de coax kunt schroeven, zie bijlages.
Sprietje Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 In het filmpje wordt gezegd dat een deel van de gevlochten afscherming bij het erop schroeven van de F-connector zal afbreken. Nou dit is zeer betrekkelijk. Als er in de F-connector echte schroefdraad zou zitten zoals die ook bij bouten en moeren wordt gebruikt wel maar de schroefdraad die in een F-connector zit heeft meer de vorm van Edison-schroefdraad zoals die ook op de lampfittingen gebruikt worden, dus afgeronde schroefdraad. Hier gaat dan ook de kwaliteit van de F-connector een rol spelen want er zijn natuurlijk tientallen leveranciers. Doe maar eens een test, schroef de F-connector er op en er weer af en kijk hoeveel draadjes zijn afgebroken. Bij een goede F-connector behoort dat er niet één te zijn tenzij je natuurlijk met het stanleymes te diep gesneden hebt en de draadjes al half hebt doorgesneden.
Charly Geplaatst: 7 juli 2012 Auteur Geplaatst: 7 juli 2012 Hallo beste adviseurs, heel hartelijk dank voor al jullie tips. Ik ga e.a. uiteraard eerst met een stukje coax proberen. Mijn huidige schotel hangt al ca 10 jaar en ook alles geschroefd, en werkte/werkt goed. Het was maar een idee om het evt eenvoudiger te maken. Maar wat ik nu lees, daar het ik verder nooit bij stilgestaan omdat het gewoonweg werkte. Maar aangezien ik alles nieuw hebt gekocht, dacht ik :laat je eens door kenners adviseren. Dat is goed gelukt! Hartelijk dank Wat betreft de F-connectoren deze zijn bij een Sat speciaalzaak gekocht, mag toch aannemen dat deze goede kwaliteit leveren. beetje vertrouwen in de mensheid. De schroefdraad van de connectoren is inderdaad afwijkend, ik dacht even snel zo'n handige tool fixen, maar dat gaat even niet, weet wel iemand die dat kan, maar dan is in de winkel kopen voordeliger. Ik dacht al een slechte aankoop gedaan te hebben met die Coax H125 van Berden omdat er een dunnere gevlochten mantel erin zit dan bij eerder gekochte kabels. Maar daar lees ik geen negatieve berichten over. Het is inderdaad logisch indien de schroefdraad van de F- connector goed is neemt deze bij het schroeven de metalen draadjes mee. Mooi klusje bij de regen. Ik zal het morgen via internet bestellen, want zoals eerder geschreven met een gebroken rechter pols is het lastig. Ik ben nog niet zover om aktieve hulp te vragen NB zou kunnen kijken en proberen of ik geen koppelstuk kan openboren en met een juiste pijpsleutel heb je het BIJNA zelfde effect ????? Allen hartelijk dank en een prettig weekend Charly
Ronsworld Geplaatst: 7 juli 2012 Geplaatst: 7 juli 2012 (aangepast) Is dit misschien een manier voor jou om de F connectors te monteren? Gewoon in de bankschroef vastzetten, dan heb je nog maar 1 hand nodig om de connector erop te schroeven. Ben even vlug nog het hobbyhok ingedoken voor het maken van een foto.. Niet zeuren dat de kabel verkeerd is aangesneden, heb hem namelijk nog net uit de vuilnisbak gehaald voor de foto. HCO. 7 juli 2012 aangepast door waterstofcyanide It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Sprietje Geplaatst: 8 juli 2012 Geplaatst: 8 juli 2012 Beste Charly Hierbij nog een handig stukje hulpgereedschap om de gemonteerde F-connectors aan te draaien. Met een steeksleutel gaat dit meestal niet gemakkelijk omdat op een lnb met meerdere aansluitingen en op de diseqc-switches de aansluitingen zo dicht op elkaar zitten. Bovendien kun je de F-connectors met dit hulpgereedschap nooit te vast zetten wat met een steeksleutel wel kan gebeuren. De blauwe is van Spaun en is van kunststof, de andere is merkloos en is van metaal.
dutchandrew Geplaatst: 8 juli 2012 Geplaatst: 8 juli 2012 http://www.sat4all.com/forums/topic/269078-ik-durf-het-bijna-niet-te-vragen-f-connector-monteren/
Gast Pedro Newbie Geplaatst: 8 juli 2012 Geplaatst: 8 juli 2012 (aangepast) .. de andere is merkloos en is van metaal. Alleen moet je de connector niet zo plaatsen als op dat fotootje, hier zie je de gevlochten manteldraden een eind uit de connector steken, niet echt bevorderlijk voor een juist contact en het tegen gaan van water insijpeling 8 juli 2012 aangepast door Pedro Newbie
Sprietje Geplaatst: 8 juli 2012 Geplaatst: 8 juli 2012 (aangepast) Ja en dan weer die discussie over of je de afschermfolie nu wel of niet me om moet vouwen. Mijn antwoord is nee! Ten eerste is bij een goede coaxkabel de afschermfolie bijna niet los te krijgen omdat die zeer goed verlijmd op de binnenisolatie zit. Maar het allerbelangrijkste is wel dat de afschermfolie nagenoeg altijd van kunststof is en dus geen stroom geleidt. De afschermfolie bestaat uit een tweezijdig zwaar opgedampte laag aluminium op een polypropyleen- of PETfolie. De opgedampje laag aluminium schermt de hoogfrequente straling zeer goed af maar is niet goed elektrisch geleidend. Vandaar ook dat over die folie nog koperdraadjes zitten die voor de elektrische geleiding moeten zorgen voor de voedingsspanning van de lnb. Als er echte aluminiumfolie gebruikt zou worden, dan kan de kabel bijna niet gebogen worden omdat in de buitenbocht de aliminiumfolie dan zou scheuren, immers aluminiumfolie is niet uit te rekken. Dit is heel anders bij opgedampte polypropyleenfolie, die is wel uit te rekken zonder dat het scheurt. Nu kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die me niet willen geloven. Dan zou ik het volgende willen zeggen. Knip een stuk coaxkabel af van ongeveer 10cm en haal de buitenisolatie er af. Verwijder ook alle dunne draadjes en haal de afschermfolie van de binnenisoliatie. Hou nu een vlammetje onder de folie en zie dat het helemaal verschrompeld en soms in een razend snel tempo geheel opbrand. Let op dat je je handen niet verbrand dus hou de folie met een tangetje vast. Was het aluminiumfolie, dan verschrompelt het niet. Nagenoeg alle coaxkabels tot een diameter van 7mm hebben deze kunststof folie zodat de kabel redelijk gebogen kan worden. Vaak hebben coaxkabels die dikker zijn dan 7mm echte aluminiumfolie. Ze zijn daarom ook veel moeilijker te buigen en ook de minimale toegestane buigcirkel is behoorlijk groot. De enigste kabel van 7mm die bij mijn weten die wel een aluminium afscherming heeft is de Koka799. Daarom is deze ook zo stug en mag die dus ook lang niet in zo’n korte radius gebogen worden dan de Belden H125. Bij coaxkabels die een aluminiumfolie afscherming hebben, is de aluminiumfolie gerimpeld, zodat bij het buigen in de buitenbocht lengte uit de rimpels gehaald kan worden, dit om te voorkomen dat de folie breekt. Ook kan de afschermfolie van gegolfd koper zijn, zie bijgevoegde afbeeldingen. Over het algemeen wordt er bij coaxkabels t/m 7mm geen specificatie gegeven waaruit de folie bestaat, bij dikkere kabels wel. Bij de Belden COAX PRG11 DB+ PE die 11mm dik is staat ook aangegeven dat de folie die om de binnenisolatie 3.1 zit bestaat uit een dubbelzijdig opgedampte PET-folie, zie: http://www.protelturkey.com/urunler/belden/pdf/PRG11_DBPLUS_PE.pdf 8 juli 2012 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen