Ga naar inhoud


Valt de nieuwe spotbeam van de nieuwe Astra 2F dan toch nog mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten


Natuurlijk valt het wel mee ,natuurkundig zijn er gewoon grenzen over de

openingshoek met de daarbij behorende schoteldiameter op de sat.

 

Of denk je dat op de sat een ideale schotel komt met een diameter van 25 meter ? met

dat nog de verstrooing van het signaal in de atmosfeer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pukje

Als Astra-SES bekend maakt dat de nieuwe satelliet gaat uitzenden met de 2nd Generation UK Spotbeam, dan mag ik toch aannemen dat er een duidelijk verschil zit tussen de nieuwe beam van de Astra 2F satelliet en de oude Astra 2D satelliet.

Dat er verschil gaat komen lees ik al doordat de TripleSat in Noord-Oost-Nederland waarschijnlijk ontoereikend zal zijn.

Wat al lang voorspelt was, is nu dus helder. Als CanalDigitaal de Triplesat nu nog aanbeveelt als oplossing voor de ontvangst van de Astra 1, 2 en 3, dan zijn ze de consument willens en wetens aan het misleiden. Ze zullen de TripleSat vanaf dit moment dan ook niet meer tegen extra betaling aan mogen bieden.

Ik ben benieuwd met welke oplossing ze nu gaan komen om ook de Astra 28,2 gegarandeerd te kunnen ontvangen vanaf begin volgend jaar en niet als toevallig de zon schijnt.

Dat Astra-SES aangeeft dat de werkelijke footprint pas bekent is als de satelliet daadwerkelijk aan het uitzenden is, is gewoon een hele grote slag om de arm. Natuurlijk weten ze al precies hoe die er uit gaat zien. Ze betalen toch geen miljoenen voor een verrassingspakket.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pukje

 

Als Astra-SES bekend maakt dat de nieuwe satelliet gaat uitzenden met de 2nd Generation UK Spotbeam, dan mag ik toch aannemen dat er een duidelijk verschil zit tussen de nieuwe beam van de Astra 2F satelliet en de oude Astra 2D satelliet.

Nee dat mag je niet er worden veel sprookjes verteld

Link naar reactie
Delen op andere sites

De contentindustrie weet genoeg manieren om geld uit je zakken te krijgen.

En dan denk ik dat ik vlak bij de kust wonende al te veraf zit om de engelse zenders te ontvangen.

Ik hoop dat het meevalt maar dit gaat de toekomst worden.

 

ka-sat%209%20E.gif

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Het valt mij wel op dat een aantal van de Olympic streams beduidend zwakker binnenkomen, er zitten er zelfs bij van rond de 52% waar ik normaal op BBC zenders meestal toch wel rond de 80% zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pukje

 

Als Astra-SES bekend maakt dat de nieuwe satelliet gaat uitzenden met de 2nd Generation UK Spotbeam, dan mag ik toch aannemen dat er een duidelijk verschil zit tussen de nieuwe beam van de Astra 2F satelliet en de oude Astra 2D satelliet.

Dat er verschil gaat komen lees ik al doordat de TripleSat in Noord-Oost-Nederland waarschijnlijk ontoereikend zal zijn.

Wat al lang voorspelt was, is nu dus helder. Als CanalDigitaal de Triplesat nu nog aanbeveelt als oplossing voor de ontvangst van de Astra 1, 2 en 3, dan zijn ze de consument willens en wetens aan het misleiden. Ze zullen de TripleSat vanaf dit moment dan ook niet meer tegen extra betaling aan mogen bieden.

Ik ben benieuwd met welke oplossing ze nu gaan komen om ook de Astra 28,2 gegarandeerd te kunnen ontvangen vanaf begin volgend jaar en niet als toevallig de zon schijnt.

 

Dat Astra-SES aangeeft dat de werkelijke footprint pas bekent is als de satelliet daadwerkelijk aan het uitzenden is, is gewoon een hele grote slag om de arm. Natuurlijk weten ze al precies hoe die er uit gaat zien. Ze betalen toch geen miljoenen voor een verrassingspakket.

ik ben soms bij personen die zo'n schotel heeft,en bij de minste regen of onweersbui,gaat het van beeld naar blokvorming en dan naar een foutmelding van de ontvanger.ikzelf,zou dergelijke schotel niet moeten hebben,maar wel een deftige ontvangstschotel(s) alleszins wetende wat er ons te wachten staat met de astra 2F.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat hier een spotbeam gebruikt wordt voor een aantal streams?

 

De Astra 2F hangt hier nog niet. De streams zijn nu verdeeld over de Astra 2A/B/1N en de Eutelsat 28A. Alleen de 1N heeft een spotbeam, maar is in Nederland prima te ontvangen.

VU+ Solo SE

TechniSat Multytenne 28E/23E/19E/13E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leo1949

Een mooie afbeelding van de footprints die nu al mogelijk zijn alleen praten we dan over de KA-band die voor de downstream ligt tussen de 19,7 en 20,2 GHz en voor de Uplink tussen de 29,5 en 30,0 GHz. Dit zijn golflengtes van ongeveer 1cm.

Nu hebben we als consument natuurlijk met de Upstream niets te maken maar al onze satellietontvanger zijn gemaakt voor de ontvangst van transponderfrequenties tussen de 10,7 MHz en de 12,75 MHz en niet voor frequenties tussen de 19,7 en 20,2 GHz.

Het zal dus nog wel flink wat jaren duren voordat we met deze hoge frequenties geconfronteerd worden en alleen met deze hoge frequenties is het mogelijk zulke kleine spotbeams te maken.

Hoe komen deze kleine spotbeams tot stand?

Normaal gesproken zit er op de satelliet een richtantenne die via een hulpschotel een gerichte beam naar de aarde uitzend. Bij een satelliet die in de KA-band uitzend, is die richtantenne vervangen door een groot kanon met heel veel richtantennes. Je kunt het eigenlijk vergelijken met een Wavefrontier T90 schotel. Op die schotel zitten heel veel lnb’s naast elkaar om de satellieten uit de verschillend richtingen te kunnen ontvangen. Ze staan in een gebogen lijn om de clarkebelt te volgen.

Bij de satelliet met KA-band gebeurt eigenlijk precies hetzelfde maar dan wordt er niet ontvangen maar uitgezonden. Bovendien staan de richtantennes niet allemaal in een gebogen rij maar in een groot blok naast elkaar en onder elkaar, zie bijlage. Hierdoor kunnen dus heel veel kleine spots op de aarde gericht worden zoals leo1949 in zijn bericht reeds liet zien. De spot wordt verkregen doordat aan de antenne een soort kelk zit die al een zeer gerichte bundel uitstraald. Omdat deze op een flinke afstand van de hoofdreflector staat, kan met de zeer hoge frequentie ook een zeer gerichte footprint worden weggezet.

Bij de huidige satellietontvangst moet de schotel al tot op een paar tiende van een millimeter nauwkeurig gemaakt zijn om de signalen goed samen te bundelen tot voor de lnb. Bij de KA-band moet die precisie nog veel groter zijn. Dit is volgens mij met een geperste stalen of aluminium schotel niet meer te bereiken en kan alleen nog maar met polyester-schotels bereikt worden die een 100% zuivere copy zijn van de mal waarop ze gemaakt zijn.

Ik hoop dat deze ellende en dure grappemakerij nog lang weg zal blijven.

Gelukkig wordt deze techniek nog niet gebruikt om straks via de nieuwe Astra 2F-satelliet de spotbeam van de BBC-zenders te ontvangen.

post-60869-0-37469100-1341786716_thumb.gif

post-60869-0-25682900-1341786780_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bij de huidige satellietontvangst moet de schotel al tot op een paar tiende van een millimeter nauwkeurig gemaakt zijn om de signalen goed samen te bundelen tot voor de lnb. Bij de KA-band moet die precisie nog veel groter zijn.

Sprookjes verhaal ,de golflengte van ons sat signaal is ongeveer 3 cm.

Aangezien magnetische golven (radio) niet gebogen kunnen worden speelt de nauwkeurigheid geen rol zolang het binnen de 3 cm

valt.

Radio signaal kan je niet vergelijken met licht omdat de golflengte van licht veel kleiner is (millimeter band)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pukje

 

De huidige golflengte ligt tussen de 24,0 en 28,0mm.

De KA-band frequntie die tussen de 19,7 en 20,2 GHz ligt, heeft een golflengte van 15mm.

Wat betreft de verliezen bij een satellietschotel bij een afwijking van de zuivere parabolische vorm, zie de bijgevoegde tabel in het volgende bericht.

 

Je ziet dat bij een afwijking van 0,1mm bij 20GHz al een verlies optreed van 5dB, bij een afwijking van 1mm is dat al 50dB. Dat is meer dan de hele versterkingswinst die je met een normale schotel hebt.

Doe jij er maar lichtzinneg over, ik niet.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...