Ga naar inhoud


Valt de nieuwe spotbeam van de nieuwe Astra 2F dan toch nog mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Beste C0re

 

Als ik wat wil schrijven en ik weet de getallen niet precies uit mijn hoofd, dan zoek ik het even op op Google. Blijkbaar is dat te veel moeite voor je.

Op deze site kun je al het een en ander lezen: http://www.hansonline.eu/beelden/meteosat.htm

Lees dan het stukje net vóór het kopje “camera’s”

Heb je nog meer twijfels over wat ik geschreven heb, ga dan eerst even Google-en en kom dan met argumenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt mij dat enige onregelmatigheden met de stabiliteit tijdens de tests op 43.5 graden oost wel aan het licht zou zijn gekomen. Of er moet wat zijn gebeurt tijdens de verhuizing vanaf de testlocatie en het inparkeren van de 2F naar 28.2

Precies, dat zou ik ook denken.

Maar het lijkt er desalniettemin op dat de reguliere planning van 1N naar 2F om de een of andere reden is losgelaten.

2F schijnt in ieder geval wel zo'n bijzondere satelliet te zijn dat je bijna kan spreken van een nieuwe generatie spotbeamers.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pukje, pukje toch.

...

Als je nu eens na gaat dat die satellieten met een snelheid van 11.700km/uur vliegen en de aarde een diameter van 12.742km heeft, dan kan de satelliet nooit langer dan goed een uur in de schaduw van de aarde hangen.

 

Sprietje, sprietje toch. :whistle:

Nu een reactie van iemand die het óók snapt en het ook gewoon weet ivm gestudeerde kennis...

Die 11700 km/u is in vergelijking met een vliegtuig over de grond totaal niet te vergelijken, en aan de diameterwaarde van de aarde heb je in dit verband ook niets. Maar de geostationaire satelliet staat STIL ten opzichte van de aarde, dus is het keihard 0 km/u ten opzichte van de grond. Die 11700 is de snelheid v hieronder in km/u.

 

 

 

v=w*r v=snelheid meter/seconde, w=hoeksnelheid in radialen/seconde, r= straal in meter waarop je zit van de bol (=aarde) die draait.

 

 

 

v op de aarde voor als je stilstaat is anders dan voor de satelliet omdat de straal r verschilt. De waarde van belang is w echter, en die is voor een stilstaand persoon op aarde en de geostationaire satelliet exact hetzelfde. Dat moet ook omdat de satelliet anders niet geostationair is. De relatieve w tussen aarde/satelliet is dus NUL.

Dus terugkomend: hoe snel de aarde 's nachts door de schaduw van de zon draait , zo lang zal ook de satelliet in de schaduw van de zon staan. Wat korter dan op aarde, maar het is zéker langer dan jouw ene uurtje.

 

 

(en nu weer ontopic... :P )

  • Like 1

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, dan maar een tekening.

De aarde heeft een diameter van 12.742km.

De satellieten hangen op 35.786km boven de evenaar.

De snelheid van de satellieten is 11.700km/uur.

Al deze gegevens kun je zo op internet vinden bij Wikipedia.

Gemakshalve heb ik de schaduw van de aarde op de geostationaire baan maar even net zo groot genomen als de diameter van de aarde, zie de rode parallelle lijnen. Omdat de zon veel groter is dan de aarde lopen de schaduwlijnen in werkelijkheid taps, zie de blauwe lijnen. Als de satelliet met een snelheid van 11.700km/uur door de schaduw van de aarde gaat, is deze maximaal 12.742 : 11.700 = 1,089 uur in de schaduw, of wel 1 uur en 5 minuten.

En dit komt dus alleen maar voor tijdens een eclips als de aarde het zonlicht blokkeerd en dat gebeurt in de periode van 1 maart tot 15 april en van 1 september tot 15 oktober tussen 23.00 en 01.00 uur.

Ik verwacht echter wel dat er toch nog mensen zijn die zeggen: ja dat staat op een site van een weersatelliet die op de geostationaire baan zit en we hebben het hier over een communicatiesatelliet voor o.a TV-signalen. Zucht.

post-60869-0-28653100-1354037825_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de satelliet met een snelheid van 11.700km/uur door de schaduw van de aarde gaat, is deze maximaal 12.742 : 11.700 = 1,089 uur in de schaduw, of wel 1 uur en 5 minuten.

 

Zucht nog maar eens verder op goede sites, wat je zegt is volledig incorrect!

  • Like 1

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aarde draait in 24 uur om zijn as, die satelliet (op 5 minuten na) dus ook.

Als het aan de evenaar donker is dan is het bij die satteliet ook donker.

Dat duurt beslist langer dan een uurtje op bepaalde data.

De berekening lijkt leuk maar je gebruikt wat verkeerde getalletjes in je berekening.

Hoewel de omloopsnelheid van de satteliet hoger ligt, is zijn totale baan ook groter. (35786+r aarde*2*pi)

Hij raast dus niet door de schaduw van de aarde, nee hij raast in de schaduw van de aarde.

Die tapsheid van de lichtbaan valt ook wel mee, 150 miljoen km staat de zon gemiddeld van de aarde af, die satteliet slechts 0,4 miljoen km.

Die satelliet raast dus vol in de schaduw, ook de zon kan immers niet door de aarde heenstralen.

aangepast door theparasol
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste theparasol

 

Je schrijft:

“Als het aan de evenaar donker is dan is het bij die satteliet ook donker.”

 

Zucht, ik geeft het op.

 

Klopt, aanname, ik denk dat, ik verwacht dat, maar als je het narekent dan blijkt het idd gewoon niet zo te zijn (!)

 

Ouwe zuchterd dat je bent. Al schrijvende en nadenkende komt ook het parasolletje wel tot het enige juiste inzicht ;)

 

Dus dat heb je alweer bereikt met je fraaie tekeningen en berekeningen :)

 

En het wordt ook nog eens bevestigd door onafhankelijke bron (pdfje wat ik poste)...

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

snelheid is relatief tov van een punt maar welk punt ?

Ik heb een super raket en reis met licht snelheid en heb kanonnen aan boord

nu schiet ik een kanon af naar voren met 300km/h

Hoe snel ik die kanon ? einstein weet het niet en zegt kanon beweegt niet (hihi)

Nu maar weer ontopic de sat heeft als wij in het donker zitten het ook donker ,en als wij ligt

hebben heeft de sat ookl ligt.

Wel heeft de sat het iets later donker en iets eerder licht afhangkelijk waar de zon staat

op de evenaar of ten noorden of ten zuiden hangt af van jaargetijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pukje lees nu ff die pdf door die ik hierboven gepost heb want wat jij dacht, dacht ik ook maar het klopt niet: sprietje heeft echt gelijk!

 

Probleem wat Einstein met deze vraag had was dat niets sneller kan dan het licht... dus wat gebeurt er als je al met lichtsnelheid voorraast... thats the question...

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...