Ga naar inhoud


Valt de nieuwe spotbeam van de nieuwe Astra 2F dan toch nog mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Goedgoed, ik heb het ff op 2 kladjes uitgerekend op de wetenschappelijke manier (want dat ben ik tenslotte, een wetenschapper).

Plaatje is geldig voor 21 maart en 21 september wanneer de zon boven de evenaar staat, en je kijkt op de noordpool, de zon komt van onderen. In de zomer en winter zal het iets korter zijn, omdat dan de zon meer van boven respectievelijk van onderen eerder tegen de satellliet aanschijnt. De berekening van mij geeft bijna hetzelfde als die van Sprietje* -toevallig-, maar die berekening van Sprietje slaat helemaal nergens op...

 

*Ik had mij verkeken op de relatief grote afstand vd geostationaire satelliet boven de aarde.

post-35730-0-01827600-1354042908_thumb.jpg

aangepast door dagg

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Dagg: ik heb je kladje even nagerekend, doe je die laatste stap niet te snel? De baan van de satelliet is gedurende die 17.4 graden van de 180 graden niet recht maar rond.

Hierdoor is de baan van de satelliet anders in de schaduw dan recht. Feitelijk is hij dus totale baan 2*pi*r = 6,28 * 12756/2+35786 = 42164 km = 360 graden / volledige cirkel.

Helft daarvan = 180 graden = 132395 km, maal 17,4/180 = 1,093 uur in de schaduw. Exact het antwoord van Sprietje dacht ik zo! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar alles hierboven is "way off topic"

Thread is "Valt de nieuwe spotbeam van de nieuwe Astra 2F dan toch nog mee"

...of niet ???

 

"On topic", hier in N.Eindhoven heb ik wat minder als gisteren op F2, test zenders 8901/8911

SS: 80% (was 80% tot 100%)

SQ: 90% (was 100%)

Weer: Droog, 50% wolken

 

... nog steeds OK, dus.

 

1N is nog steeds op 100%,100%

 

Schotels 45 cm. Multytenne Quad & CD Triplesat ( is ook een Digisat Multytenne !)

Ontvangers: 2x Humax iCord PVR's

David Bytheway

 

2x Humax iCord

Multytenne-4-twin

Multytenne-3-twin

Samsung LE40A686

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee er is geen probleem, mijn baan is ook rond. Stel je zit op de aarde, dan wordt 17.4 --> 180 graden en dan is het exact 12 uur, zoals verwacht, en je maakt dan ook een perfect ronde baan (op de aarde weliswaar). Het gaat erom wanneer de 2 punten links en rechts van 81.3 graden bereikt worden, daartussen volgt er een geostationaire ronde baan waarin de satelliet geen zon ziet.

Een volle cirkel wordt gedaan in 24 uur = 360 graden. (360/180) * 12 = 24 uur volgens de laatste formule. Idem dito een halve cirkel (180 graden) in 12 uur, en 17.4 graden wordt dan afgelegd in 1,16 uur. Dit is een volledig lineaire en geldige berekening :)

 

Ik snap niet hoe je aan 1,093 uur komt?

aangepast door dagg

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23e. / 26e. november was altijd "ongeveer ...".

 

Van andere 2F sites lees ik dat er zijn problemen met DTH transmissie [van SES, maar "unofficial"].

( ook geen indicatie van iets onder 10.95 Ghz tot nu toe ) .

 

Sick birdy ????

David Bytheway

 

2x Humax iCord

Multytenne-4-twin

Multytenne-3-twin

Samsung LE40A686

Link naar reactie
Delen op andere sites

23e. / 26e. november was altijd "ongeveer ...".

Maar nu gaan er geruchten over half december of later. Dat is toch geen "ongeveer 26 november" meer. :crazy:

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder zijn eventuele issues opgelost. Dan heeft SES echt iets te vieren met Xmas.

Maar de hoop van Engelsen in zuid Spanje is er ook al op gevestigd dat de Holiday Season nog kan worden gevierd met 1N.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mojo

 

Lezen wat er geschreven is, blijkt ook jou sterkste kant niet te zijn. Je schrijft:

 

“Maar het komt wel voor dat een geostationaire satelliet (GEO's) in de schaduw hangt. Hangt volgens mij van het jaargetijde af.”

 

Ik schreef een paar centimeter daar boven:

 

“Dat gebeurt alleen tijdens een eclips als de aarde het zonlicht blokkeerd en dat gebeurt in de periode van 1 maart tot 15 april en van 1 september tot 15 oktober tussen 23.00 en 01.00 uur.”

 

 

Sprietje: We hebben de reply op dezelfde tijd geschreven. Ik heb alleen wat later op "bericht plaatsen" gedrukt omdat ik nog even een verwijzing naar een site zocht om e.e.a. te onderbouwen. Ik heb de verwijzing nog niet gevonden maar ben er voor 99% zeker van dat het een tijdelijk iets is zoals jij al aangeeft.

 

edit; Ik heb even een vraag gesteld bij Dr.Dish hierover.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste DTH staat voor Direct-To-Home-signalen, ofwel signalen die voor thuisgebruik bedoeld zijn om TV-programma’s te bekijken.

Daarnaast worden dikwijls ook transponders gebruikt voor distributiediensten voor kabelbedrijven die sommige signalen ook via de satelliet krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand eigenlijk of er ook gecodeerde bbc's komen? Er zullen toch meerdere aanbieders in europa zijn, die ook straks bbc aan hun klanten wil aanbieden.

daarom komt de 2f er dat er in het grootste gedeelte van europa geen ontvangst meer is van de bbc zenders omdat ze ongecodeerd uitzenden,dus nee ik verwacht geen gecodeerde bbc zenders

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...