Ga naar inhoud


Valt de nieuwe spotbeam van de nieuwe Astra 2F dan toch nog mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

@Jeroensky

Als ik naar canaldigitaal website kijk, denk ik dat het wel mee valt betreft nieuwe spotbeam & ontvangst in NL.

 

Op CDS website zie je bij pakket op maat de optie "Britse zenders."

Als je op die link klikt zie je de volgende text:

 

Vervolgens staan er links naar onderstaande pdf files.

 

Dan denk ik van, als het met een 45cm dish lukt, kan elke Hollander (afzetgebied cds) 28.2 zenders van de britten ontvangen.

Of heeft Sky/BBC voor Holland een aparte beam?

 

Geen idee maar denk dat er geen aparte beam is voor Nederland. Zeeland zou volgens mij nog net gaan maar de rest van Nederland?

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jan-Hein Visser heeft in Totaal TV een stukje aan de nieuwe Astra 2F geweid.

De kop heet: Engelse zenders via Astra 2F nog net te ontvangen, zie:

http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/10192/Engelse_zenders_via_Astra_2F_nog_net_te_ontvangen.html

 

Ik wil hier graag mijn visie over geven.

Voor de mensen die de footprint van de oude Astra 1D kennen, zien we dat de nieuwe footprint van de Astra 2F een behoorlijk andere vorm heeft. De nieuwe footprint is veel breder afgebeeld dan de oude footprint. Ik heb daarom de footprint van de Astra 2F horizontaal ingekrompen om een zo goed mogelijke gelijkenis te hebben met de footprint van de oude Astra 2D. Bovendien heb ik ze beide zo goed mogelijk op gelijke schaal gezet zodat beide footprints nu makkelijk te vergelijken zijn met elkaar, zie de bijlage.

Laten we beginnen met Nederland. De 60cm-grens van de nieuwe footprint is bij Groningen-Friesland nagenoeg gelijk als de 60cm-gens van de oude footprint.

Ik verwacht voor Nederland weinig problemen wat betreft de ontvangst met de TripleSat en Multytenne.

 

Ook als we de 60cm-grens bij Luxemburg bekijken, dan is er geen verschil. Ook ligt de 60cm-grens t.o.v. Zwitserland precies hetzelfde.

 

Wel is er verschil waar te nemen naar het zuiden. Als we naar de nieuwe footprint kijken, dan ligt de 60cm-grens een stuk boven de Gironde, aangeduid met de letter “g” in de afbeelding. Vergelijken we dit bij de oude footprint, dan zien we dat dit overeen komt met de 50cm-grens. Waar in de oude footprint dus de 60cm-grens staat aangegeven, heb je voor de nieuwe footprint een 75cm-schotel nodig.

Ik vrees dan ook dat de ontvangst in Spanje aanzienlijk moeilijker gaat worden. De nu in Spanje veel gebruikte 180-190cm-schotels zullen waarschijnlijk tekort schieten en vervangen moeten worden door exemplaren van 220-250cm. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de plek in Spanje.

 

De beam van de Astra 28,2 graden straalt Engeland onder een hoek aan van ongeveer 25 graden. Dit verklaart precies waarom de footprint van de Astra 2D ongeveer 2x zo lang is dan hij breed is.

post-60869-0-05915100-1347801792_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af wat voor s/n bij de footprints gebruikt wordt 10-8-5 db?

Een slechte ontvanger heeft 10 db nodig een goede ontvanger komt met 5 db uit.

 

m.a.w met een slechte ontvanger zoals DB heb je 2.2 meter in spanje nodig terwijl een

gevoelige ontvanger met 1,2 meter een goed beeld kan produceren

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pukje

 

Astra SES gaat uit dat de signalen worden ontvangen met een universele lnb met een signaal-ruisverhouding van 0,7 dB.

Dat is dus heel ruim bemeten en waarschijnlijk gerekend met nog steeds een goede ontvangst bij flinke regen. Met moderne lnb’s en onder normale omstandigheden mogen de schotels dus een flink stuk kleiner zijn dan aangegeven.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@pukje

 

Astra SES gaat uit dat de signalen worden ontvangen met een universele lnb met een signaal-ruisverhouding van 0,7 dB.

Dat is dus heel ruim bemeten en waarschijnlijk gerekend met nog steeds een goede ontvangst bij flinke regen. Met moderne lnb’s en onder normale omstandigheden mogen de schotels dus een flink stuk kleiner zijn dan aangegeven.

 

Dit zegt niets uit over s/n bij de ontvanger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lancering is uitgesteld tot 2013. Vooropgesteld op 12 maart 2013.

post-37533-0-64323200-1348226453_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig gelijk Mojo , heb het te laat gezien. Sorry !!!

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In bericht 32 gaf ik mijn visie over de ontvangst van de nieuwe Astra 2F. In een reactie over een vraag welke schotel er straks nodig is in de Dordogne (Frankrijk), heb ik een nadere uiteenzetting gegeven, zie bericht 19 van deze pagina:

http://www.sat4all.com/forums/topic/326672-nieuwe-schotel-astra-2f/page__st__10?do=findComment&comment=2105812

Link naar reactie
Delen op andere sites

info :

 

Launch time: 2118-2205 GMT (5:19-6:05 p.m. EDT)

Launch site: ELA-3, Kourou, French Guiana

spacer.gif

Arianespace will use an Ariane 5 ECA rocket, designated VA209, to launch the ASTRA 2F and GSAT 10 communications satellites. ASTRA 2F will deliver direct-to-home broadcasting services to Europe, the Middle East and Africa. GSAT 10 will provide telecommunications, broadcasting and navigation services for the Indian Space Research Organization. Delayed from Sept. 21.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 5 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...