Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb diverse postings gelezen over dit onderwerp, maar ik moet er toch een nieuw topic aan wijden.

Mijn Duo is geleverd door de leverancier met Openpli 3.0 (Kernel 3.1.1. Enigma 2012-06-16).

Er is een HDD in geplaatst door de leverancier;

ATA (WDC WD5000AZRX-0) 500 GB.

Deze HDD heb ik 1 keer kunnen initialiseren via systeem, instellingen etc...etc... rode knop.

Dat leek allemaal goed gegaan te zijn. Echter ik heb nog geen opnames kunnen maken, waarschijnlijk

deed ik daar wat fout(?).

Ik heb wel bestanden en/of mappen van de HDD met het pli-menu verwijderd >> waarschijnlijk mijn blunder!

Als ik mijn HDD opnieuw wil initialiseren (volgens bovengenoemde methode) dan keer ik direct weer

terug in het menu zonder initialiseren.

De WDC wordt wel correct weergegeven op het menu-scherm.

Ná het lezen van allerlei posting hier, (ik ben geen kenner van Telnet, FTP ect....) heb ik vanmiddag de

HDD uit de DUO gehaald. Aan het moederbord van mijn Win7-comp. gehangen en ik heb de HDD

kunnen formateren. Ik heb gekozen maar even voor FAT32.

Vervolgens weer in de Duo gemonteerd maar het resultaat is hetzelfde: geen initialisatie mogelijk... ik keer direct weer terug in het menu.

Wat doe ik fout?

Had ik naar een ander formaat moeten formateren dan FAT32?

(Sorry voor de lange posting.)

Geplaatst:

Er is een HDD in geplaatst door de leverancier;

ATA (WDC WD5000AZRX-0) 500 GB.

Ik heb wel bestanden en/of mappen van de HDD met het pli-menu verwijderd >> waarschijnlijk mijn blunder!

Als ik mijn HDD opnieuw wil initialiseren (volgens bovengenoemde methode) dan keer ik direct weer

terug in het menu zonder initialiseren.

1- die wd500 werkt bij bijna iedereen (dat is de meest verkochte combo van VU+ en HDD

2- dat wissen van bestanden (omdat je die mogelijkheid had maar niet wist wat je deed) is HEEL SLECHT

--- indien je aan de systeembestanden komt, waarvan je niet weet waar ze toe dienen en welke belangrijke waarde ze hebben, maak je een image en/of z'n funktionaliteit kapot

ik kan dus wegens 2- eigenlijk zeggen je moet je receiver helemaal maagdelijk en zuiver flashen met het image (dat jou het best lijkt)

een 500GB hdd moet je zonder enkel probleem kunnen initialiseren en aankoppelen via de device manager

dat hoeft echt niet in een windows machine (dat zou ik zelfs afraden om met je windows vingers aan een linux HDD te komen)

niet getreurd

opnieuw flashen en helemaal opnieuw installeren 20 minuten voor de geoefende gebruiker

en geen backup restoren van die fabeltastische corrupte gemaakte (ja heb je zelf gedaan) image die er nu op staat

hoop dat je het begrijpt en er baat bij hebt

anders nogmaals vragen stellen. ;)

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst: (aangepast)

2- dat wissen van bestanden (omdat je die mogelijkheid had maar niet wist wat je deed) is HEEL SLECHT

--- indien je aan de systeembestanden komt, waarvan je niet weet waar ze toe dienen en welke belangrijke waarde ze hebben, maak je een image en/of z'n funktionaliteit kapot

ik kan dus wegens 2- eigenlijk zeggen je moet je receiver helemaal maagdelijk en zuiver flashen met het image (dat jou het best lijkt)

Tonskidutch, ik beken volledig schuld ;-)

Mag ik dan nu op deze 'verminkte machine' middels een USB-stick de Openpli 3.0 er wederom opzetten of is dat niet voldoende 'maagdelijk'?

En een 2e vraag.... ben ik dan al mijn instellingen weer kwijt?

aangepast door Jedeel
Geplaatst:

Tonskidutch heeft misschien even geen tijd, dus antwoord ik maar even.

Ja, Open PLi 3.0 mag er weer terug op geflasht worden.

Geen backup maken, dus alle instellingen ben je kwijt.

Middels bvb Dreambox Edit, je zenderlijst kopiëren naar Laptop/PC, dat mag wel en na de flash, kan je zo de zenderlijst ook weer naar de

ontvanger sturen.

De plugins, die je dus niet!! hebt "ge-backupt", moet je dan weer vanuit het menu downloaden.

Als de flash klaar is, kan je in het display zien, de stick er uit, ontvanger met schakelaar uitzetten en 5 min. wachten.

Dan weer inschakelen en het menu volgen.

Dit kost wat tijd, maar is niet moeilijk.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Tonskidutch heeft misschien even geen tijd, dus antwoord ik maar even.

Ja, Open PLi 3.0 mag er weer terug op geflasht worden.

Geen backup maken, dus alle instellingen ben je kwijt.

Middels bvb Dreambox Edit, je zenderlijst kopiëren naar Laptop/PC, dat mag wel en na de flash, kan je zo de zenderlijst ook weer naar de

ontvanger sturen.

Emekli, hetgeen jij noemd heb ik gisteravond geprobeerd.

Dus alleen de pli erop geflashed. Was idd al mijn instellingen kwijt (behalve de zenderlijst van Dreambox.edit).

Maar het leverde geen oplossing van het initialiseren van mijn HDD.

Ik vanavond helemaal terug, dus vanaf de bootloader-flash ;-)

Ach ja, zo leer je wel wat van je Duo hahahahahaha

Geplaatst:

"Ach ja, zo leer je wel wat van je Duo hahahahahaha", ja, maar leuk is anders.

Een vriend van mij heeft 2 jaar geleden een Duo voor mij meegebracht uit NL.

Moest zelf de HDD er in zetten en denk dat ik hem toen heb gefinaliseerd (of zo iets), weet het niet meer zeker en, het werkte meteen zonder problemen.

Maar even afwachten of Tonski nog wat weet?.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Misschien ligt het wel aan open pli 3.0 deze is nog niet voor de gewone gebruiker.

Ik zou er open pli 2.1 opzetten, laatste versie.

Indien je dan nog steeds niet de hd kunt initialiseren dan kan je hem best opnieuw aan de pc hangen en hem formateren in EXT2 (format van linux).

Let op, hiervoor heb je wel speciale software nodg.

Misschien even op google kijken wat voor tools er bestaan om je disk op format ext2 te krijgen.

Geplaatst:

Kijk er is een tijdprobleem, daarom ben ik niet altijd online en kan niet altijd persoonlijk berichten.

aan een ieder staat het vrij om de vragen en of opmerkingen verder te vervolgen en antwoordt te geven.

- wat wel zo is klik hier op de link http://www.sat4all.com/forums/topic/325276-programma-gemist/?do=findComment&comment=2093893

- dat 3.0 niet voor een ieder geschikt is (nog niet)

Dus als je met dat image onderweg bent op de VU moet je eigenlijk de ontwikkeling op de voet volgen bij de makers van dat alpha image. Waar de cracks over onder andere het herkennen en initialiseren van de harddisk veel meer weten dan de doorsnee gebruiker. En er dus oplossingen voor geven.

Maar iets wat ik wel weet is dat je met de courante images een perfekte harddisk herkenning hebt.

En als de Openpli 2.1 de meest courante versie is moet je die ook gebruiken.

Overigens als je test of het een of ander image werkt, kijk dan ook meteen naar de updates VAN dat image.

Doorsnee is een image een snapshot (momentopname) van weken of maanden geleden toen het uitkwam en zijn op de download feed allerlei updates ter beschikking gesteld die >dat< image verbeteren en/of meer mogelijk maken.

nogmaals de hdd moet je niet per PC partitioneren en formateren dat moet aan de receiver zelf kunnen.

eventueel, heb je voor heel grote of moeilijke harddiscs een truuk nodig

- zonder hdd stop je er eerst een usb stick in

- initialiseert die usb stick en maakt na herstart er een swap disc van (herstart dus shutdown + reboot)

- doet de receiver uit en stopt dan de hdd erin / of sluit dan pas de kabels aan

- nu boot je de receiver en gaat per telnet console de hdd initialiseren

- daarna hang je de hdd in het systeem middels de device manager

-> waarom -> daarmee heeft de receiver meer geheugen om het ext3 extended journaling te beheren

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

• Moderator
Geplaatst:

Er staat mij iets bij dat het met sector size te maken had dat je harddisks van 1 Tbyte niet geformatteerd kon krijgen in Pli. Dat had men destijds gefixt, maar men is inmiddels met versie 3 van pli begonnen, dus wellicht is dit niet helemaal juist meegekomen.

Als je het gepiel met images flashen beu bent, flash dan eens een fabrieksimage voor je box, te vinden op de website www.vuplus.com. Daarmee moet je zonder meer je harddisk geformatteerd kunnen krijgen. Is dat eenmaal gedaan, flash dan je gewenste pli image weer, en die zal dan je harddisk meteen moeten vinden.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Ik ga helemaal mee met alles wat er is gezegd. Ervaring met pli 3 heb ik nog niet en brand mij er ook nog niet aan. Doe ik het wel dan heb ik ook geheid hulp nodig. :D

Een ding wil ik nog kwijt, wat ik ooit zelf eens heb ervaren. Een doodgewone eycos 5512 zag mijn hardeschijf wel, maar kon er niet mee wat ik ook deed. Ik heb dat kreng wel tig keer nieuwe software opgezet. Totdat ik eens dacht een nieuwe kabeltje, dit was toen nog ata (nu nog) en waarachtig dat ding deed het weer en heeft nog nooit geen kuren weer gehad. Ik heb toen alles kabeltjes voor de gein eens gemeten en waarachtig zat in een zo'n miezerig rotkabeltje een breuk. Dit zal hier wel niet aan de hand zijn, maar ik wilde het toch even kwijt. Temeer opdat hij dat kreng wel zag en ook doodgewoon opstarte. Maar niet werkte. :mad:

Ja wat bekend is moet bekend blijven toch. Ik heb geen hersens dus ik bral maar wat in het rond. Een probleem opgelost, deel het met anderen, kunnen die het zelfde probleem ook oplossen.

Wave Frontier T90, 8 octo lnb's smart titanium, 8 diseqc EMP switch 8/1, panasonic P50 V10, SW 2.216: Arion 9400, Eycos 5512,VU Ultimo, Dreambox 7020.

Geplaatst:

Vanmiddag het volgende gedaan;

1. bootloader erop gezet (duo_cfe_3_0_usb)

2. OpenPli erop en dan niet V3.0 maar gekozen voor (safety first: OpenPLi-2.1-beta-vuduo-20120708_usb)

3. Via de wizzard in Openpli de diverse instellingen gedaan

4. Netwerk (wlan) activeren

5. CCcam gedonwned en geactiveerd

6. Zenderlijst met DreamboxEdit terug geplaatst.

Alles werkt oké, behalve dat de HDD nog steeds niet geïnitialiseerd wil worden :-(

@wiz: "fabrieksimage voor je box, te vinden op de website www.vuplus.com"

Ik denk dat ik hier eens een poging voor ga doen.

Kan later altijd weer terug (suc6vol of niet).

Ik dank jullie állen in ieder geval voor het meelezen en meedenken!

Geplaatst: (aangepast)

Op aanraden van wiz (waarvoor dank!) heb ik de image van VUplus erop gezet (vuplus-image-bm750-20120203012328_usb).

Vervolgens wat summiere instellingen via de wizzard doorlopen en zo snel mogelijk

naar het menu om de HDD te formateren.

En jawel hoor!!

Netjes geformateerd!

Vervolgens weer terug naar stap 2 t/m 6 van mijn vorige posting.

Ik heb wat 'autobackup-progjes' op de HDD getest en ze maken netjes hun sub-dirs aan op de HDD.

Ik denk (vooralsnog) dat mijn probleem opgelost is.

Allen dank!!!!

aangepast door Jedeel
  • Moderator
Geplaatst:

graag gedaan, mooi dat het nu wel werkt!

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...