Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen,

Als Newbie heb ik toch al eenvoudige schotel opstelling met een duo LNB aan de praat gekregen. Tijd om een stapje verder te gaan maar ik vrees dat ik hiervoor toch een beetje meer hulp nodig heb dan eerst gedacht. Het uitrichten heb ik inmiddels al een beetje onder de knie maar de materiaal kennis laat me voor volgende probleemstelling een beetje in de steek.

Situatieschets:

Er is een appartementsgebouw met 4 woongelegenheden met centraal een ruimte voor nutsvoorzieningen. Voor elk appartement is er een tv aansluiting voorzien in de straat. Deze kabel wordt doorverbonden in de centrale ruimte naar het appartement.

Probleemstelling:

Enkele bewoners willen graag ontvangst via de schotel op volgende satellieten: astra 1 (19,2°), astra 2 (28,2°), astra 3 (23,5°) en hotbird (13°). Om een wildgroei van schotels te vermijden zou ik graag zelf de infrastructuur voorzien zodat er slechts 1 schotel geplaatst moet worden.

Vragen:

1. Wat is de best mogelijke manier om dit probleem aan te pakken?
  2. Welke hardware componenten worden best genomen om een duurzame, betrouwbare, uitbreidbare opstelling te maken?
  3. Welke bekabeling moet er voorzien worden tussen de schotel en de centrale ruimte en welke tussen de centrale ruimte en elk appartement rekening houdend (mogelijks) meerdere tv’s per appartement?
  4. Kunnen de signalen van de schotel en de kabelaansluiting samengevoegd worden en geeft dit geen problemen met internet over de kabel?

Alvast bedankt,

Lieven Borms

Geplaatst: (aangepast)

Mijn adviues = Schotel , T90 wavefrontier , kanje later eventueeel uitbreidne :)

http://www.satelliet.tv/forums/ubbthreads.php/topics/631668/all/AlanS_en_zijn_wavefrontier

Quad-LNB

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=81

of

octo LNB

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=89

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

[*]Kunnen de signalen van de schotel en de kabelaansluiting samengevoegd worden en geeft dit geen problemen met internet over de kabel?

Er bestaaan diseqcSwitches hiervooor :)

Ja , maaa geen ervaring ,oook onderstaaande :(

Quad Terrestrial 40mm LNB

IDLB-QUDL40-TERRE-OPP

http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=77

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

breedbandwurger 1967

Geplaatst:

Inderdaad, ik heb ook al tal van dingen gelezen over diseqcSwitches maar ik heb er ook totaal geen ervaring mee. Hiervoor zouden ook specifieke LNB’s nodig zijn waar ik ook geen ervaring mee heb, vandaar mijn vraag aangezien zo een diseqcSwitche toch voordelen kan hebben naar uitbreiding.

Geplaatst:

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

breedbandwurger 1967

Beste lievenborms

Ik ben het met een aantal adviezen van cookie monster helemaal niet eens.

Als je 4 huizen hebt, dan moet je er toch voor zorgen dat je 8 aansluitingen kunt maken, dus 2 per huishouden. Bovendien wil je dat de centrale antenne die in het wooncomplex aanwezig is gecombineerd kan worden met de satellietaansluiting.

Om dit te realiseren adviseer ik je het volgende:

4 stuks quattro-lnb’s. Neem dan absoluut niet de Inverto multiconnect lnb’s want die zijn veel te gevoelig voor regendruppels. Ga voor iets goeds, de Inverto Black Premium Quattro, IDLB-QUTL40-PREMU-OPP , zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=87&PHPSESSID=83a41d1796cde2d12042ce815e57d2de

Om die 4 lnb’s aan te sluiten heb je een 17/8 switch nodig. Wat betekent dit. Op zo’n switch sluit je de 4x4=16 coaxkabels aan die van de vier quattro-lnb’s af komen. Op aansluiting 17 wordt de centrale antenne aangesloten. Die 8 wil zeggen dat je 8 aansluitingen ter beschikking hebt die je natuurlijk niet allemaal hoeft te gebruiken.

Als switch zou je kunnen gebruiken de EMP-Centauri MS17/ 8PIU-6 V10 , zie:

http://www.emp-centauri.cz/products.php?id_kateg=5&id_pkateg=14&id=249

Er moeten dus 16 coaxkabels van de schotel naar de centrale ruimte. Daar komt dus ook de 17/8 switch.

Als iemand 2 aanluitingen wil hebben, moeten er wel 2 coaxkabels naar de woning toe. Ik weet niet of dat te realiseren is want waarschijnlijk ligt er slechts één coaxkabel naar elk huis. Dit probleem is eventueel als het niet anders kan op te lossen door gebruik te maken van een Johansson 9640 KIT, zie bijlage.

Natuurlijk wil je de aansluiting in huis ook op een nette manier afwerken. Je hebt dus een aansluitdoos nodig. Daarvoor kun je gebruik maken van een Triax GAD 274.

Hierop sluit je twee coaxkabels aan vanaf de switch. Je hebt dan 2 satellietaansluitingen en een kabel aansluiting voor TV en radio (RF), zie de bijlages. Opmerking Hirschmann en Triax is hetzelfde.

Als schotel kun je inderdaad de Wavefrontier T90 nemen. Dat is een degelijke schotel.

post-60869-0-27397100-1341956214_thumb.jpg

post-60869-0-79618700-1341956256_thumb.jpg

post-60869-0-19525100-1341956275_thumb.jpg

post-60869-0-34245900-1341956294_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Geplaatst:

@lievenborms

Ivm reclame heb ik je PM gestuurd.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Hartelijk dank iedereen voor de snelle en vooral zeer duidelijke info.

Op mijn orderlijstje ziet er dus als volgt uit:

• 1 schotel: T90 wavefrontier
  • 1 multiswitch: EMP-Centauri MS17/ 8PIU-6 V10
  • 4 lnb’s: Inverto Black Premium Quattro, IDLB-QUTL40-PREMU-OPP
  • Zeer veel kabel: 4 kabels per lnb naar de multiswitch en 2 kabels van de multiswitch naar elk appartement
  • Enkele aansluitdoosjes

Er zijn echter nog enkele kleine vraagjes:

1. Als er 4 lnb’s (type Inverto Black Premium Quattro, IDLB-QUTL40-PREMU-OPP) worden gebruik, staan deze dan niet in elkaars schaduw of is dit geen probleem wanneer der de T90 wavefrontier gebruikt wordt?
  2. Wanneer een bewoner ook een kabelaansluiting heeft (voor internetaansluiting) kant dit signaal op dezelfde kabel worden gezet of is het beter een aparte te voorzien?
  3. De niet gebruikte uitgangen op de multiswitch mogen deze gewoon vrij blijven of moet die voorzien worden van een eindstukje zoals oude coaxnetwerken?
  4. Bij het gebruik van een dergelijke multiswitch, zijn de ontvangers correct geconfigureerd wanneer diseqc A/B/C/D is ingesteld?

Alvast bedankt

Geplaatst:

Beste lievenborms

De antwoorden op je vragen:

1 - Volgens mij moet het geen probleem zijn om voor de Astra 1 en 3 een lnb te nemen met een kop met een diameter van 59,5mm op een T90, de twee satellieten die het dichtst bij elkaar staan. Misschien dat een T90 bezitter dit kan beamen want ik heb op dit moment geen T90 bij de hand. De 4 aansluitingen zitten in ieder geval achter elkaar en niet naast elkaar zoals bij de Black Ultra zodat de behuizing geen belemmering vormt om ze dicht genoeg bij elkaar te zetten.

2 - Aansluiting 17 op de switch is geschikt voor een terrestrial aansluiting. Dat wil zeggen een antenne om de digitennesignalen te ontvangen of een kabelaansluiting.

Ik heb zelf geen ervaring hoe het gaat als er ook internetsignalen via de kabel lopen en deze op een de terrestrial aansluiting van de multiswitch wordt aangesloten. Misschien dat anderen daar ervaring mee hebben.

3 - De niet gebruikte uitgangen mogen gewoon vrij blijven.

4 - De satellietontvangers moeten met diseqc 1.0 overweg kunnen maar eerlijk gezegd ken ik geen ontvanger die daar niet mee overweg kan.

Ik zou de lnb’s in de standaardvolgorde aansluiten dus:

Astra 19,2 op A

Astra 23,5 op B

Astra 28,2 op C

Hotbird 13 op D

De gebruikers moeten ze dan in het menu in dezelfde volgorde zetten.

Dan nog even over de aansluitdoos binnen.

Als de multiswitch de satellietsignalen en de terrestrial signalen samenvoegt op één coaxkabel, moeten deze signalen in de woning weer gescheiden worden. Dit gebeurt dus door de genoemde aansluitdoos.

Gebruik een goede coaxkabel, bijv. de Belden H125. Deze is nagenoeg vergelijkbaar met de Koka 799 maar is veel soepeler en daardoor makkelijker te verwerken. Een rol van 100 meter kun je voor ongeveer 60 euro kopen.

• 4 maanden later...
Geplaatst:

Intussen heb ik alle componenten kunnen bemachtigen.

Ik had enkel nog 2 kleine vragen over de EMP-Centauri MS17/ 8PIU-6 V10:

1. Op het toestel staan 4 kleine schakelaars (vlak naast de stroomtoevoer) die allemaal op OFF staan. Is dit correct voor het gebruik met 4 Quattro LNB’s?
  2. Bij elke ingang is een draaiknopje voorzien. Staan deze standaard correct ingesteld en indien deze moeten bijgeregeld worden hoe kan ik dit best controleren?

Verder wens ik nogmaals te bedanken voor de vele tips en info. Ik ben verrast dat de prijs van zo een systeem zeer goed meevalt.

Met vriendelijke groet

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen