Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Volgt 2 berichten (Lyngsat en Flysat) dat ASTRA 1H is uitgeschakeld en transponders zijn leeg.

Maar levensduur van ASTRA 1H is 15 jaar, nu 13 jaar. Waar gaat ASTRA 1H naar toe?

aangepast door Michel
Onduidelijke onderwerptitel

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Geplaatst:

@meijelsat

Dat staat nergens dat de levensduur van de satelliet 15 jaar is. Er staat:

“De verwachte levensduur” en dat is heel wat anders. Er zijn diverse satellieten die die 15 jaar niet halen want dat is van heel wat factoren afhankelijk.

Blijkbaar weet je dus niet alles over satellieten zoals je in je voetnoot schrijft.

Geplaatst:

Vorige maand is de eigenaar van deze satelliet gestopt met Noord-zuid correcties. De Astra 1H is als het gevolg hiervan "inclined orbit" gegaan en dus niet langer geschikt voor DTH uitzendingen.

Wat de plannen met deze satelliet in de toekomst zullen zijn, weet alleen de eigenaar.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Geplaatst:

@Sprietje

Op de SES site staat "design life" dat wil dus zeggen dat hij ontworpen is om 15 jaar te werken.

Slecht ontwerp of is de inclined orbit tijd meegerekend (waar hij nog voor feeds van dienst kan zijn).

De vraag van Meijelsat is volgens mij niet vreemd want tegenwoordig werken de meeste satellieten toch langer dan waar ze voor ontworpen zijn.

Deze satelliet zat volgens mij altijd op 19,2oost dus brandstof om hem te verplaatsen is niet verbruikt, slechts om hem op positie te houden.

En als die dus opraakt is het een slechte berekening.

Ook moet je bedenken dat de 1G nog steeds werkt met een design life van 14 jaar en enkele jaren voor de 1H is gelanceerd.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

De levensduur van een satelliet wordt in het algemeen bepaald door de hoeveelheid brandstof die een satelliet nog heeft om zijn positie binnen de gestelde grenzen te handhaven. Een satelliet moet dagelijks bijgestuurd worden om hem op de juiste plaats op de Clarkebeld te handhaven. Maar het gebeurt ook regelmatig dat satellieten van de ene positie naar de andere positie op de Clarkebelt verhuizen om tijdelijk diensten te verrichten omdat oude satellieten aan het einde van hun levensduur zijn. Dit kost natuurlijk de nodige hoeveelheid brandstof want tijdens dit manoeuvreren mag hij niet in botsing komen met satellieten op een andere geostationaire posities.

De normale consument zal met zijn kleine schotel tot 2 meter weinig merken dat de satelliet soms een paar honderd kilometer van zijn geplande positie verwijderd is maar de uplinkstations die met schotels van 35 meter werken om de naburige satellieten niet te storen, moeten continue bijgestuurd worden om de signalen goed op de zwabberende satelliet te richten.

Als de satelliet nog steeds in goede conditie is maar wel voor een groot deel zijn brandstof heeft verbruikt, dan wordt de dagelijkse positiecorrectie gestaakt en zal hij in een veel groter bebied gaan zwabberen. Hier krijgen de consumenten last van want de positieafwijking wordt dan zo groot, dat dit zelfs met kleine schotel te merken is en de ontvangst vaak ver onder de maat is.

De satelliet wordt dan alleen nog maar voor professionele doeleinden gebruikt, dus voor ontvangststations die de positie van de satelliet met draaibare schotels continue blijven volgen. Dit geldt natuurlijk ook voor de uplinkstations.

Geplaatst:

...maar de uplinkstations die met schotels van 35 meter werken om de naburige satellieten niet te storen...

Kan je me de bron laten ziendat de uplinkschotels die in gebruik zijn door en voor Astra satellieten een doorsnede hebben van 35m?

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Geplaatst:

Als de satelliet nog steeds in goede conditie is maar wel voor een groot deel zijn brandstof heeft verbruikt, dan wordt de dagelijkse positiecorrectie gestaakt en zal hij in een veel groter bebied gaan zwabberen. Hier krijgen de consumenten last van want de positieafwijking wordt dan zo groot, dat dit zelfs met kleine schotel te merken is en de ontvangst vaak ver onder de maat is.

De satelliet wordt dan alleen nog maar voor professionele doeleinden gebruikt, dus voor ontvangststations die de positie van de satelliet met draaibare schotels continue blijven volgen. Dit geldt natuurlijk ook voor de uplinkstations.

Klopt, en daarom heb ik om mijn 2.8 meter schotel ook twee actuatoren zitten.

Maar ik blijf met de vraag zitten waarom de 1G dan nog wel werkt, twee keer is verplaatst, ouder is, en het zelfde type satelliet is als de 1H (type HS601HighPower).

De kanttekening die ik wel moet maken is dat SES aangeeft dat de design life van de 1H een jaar meer is.

Dit geeft volgens mij wel aan dat er kleine verschillen tussen de 1G en 1H zouden moeten zijn (in het voordeel van de 1H !!!!!)

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

@Sprietje

Ja, deze Boeing HS601HP satellieten hebben hu beste tijd gehad, dus ook de Astra 1G uit 1997.

De Astra 2A (1998) en 2C (2001) zijn de laatste van dit type.

Geplaatst:

@Sprietje

Ja, deze Boeing HS601HP satellieten hebben hu beste tijd gehad, dus ook de Astra 1G uit 1997.

De Astra 2A (1998) en 2C (2001) zijn de laatste van dit type.

En niet te vergeten de Astra 1F op 55 Oost.

Geplaatst:

@Mrbeam schrijft:

“...maar de uplinkstations die met schotels van 35 meter werken om de naburige satellieten niet te storen...

Kan je me de bron laten ziendat de uplinkschotels die in gebruik zijn door en voor Astra satellieten een doorsnede hebben van 35m?

Kijk op Wikipedia bij Techniek en dan Uplink op deze site:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omroepsatelliet

De grootste schotels die in gebruik zijn via comunicatie satellieten in Nederland staan in Burum. Daar staan er nog 3 van 32m doorsneede.

De schotels in gebruik voor de Astra satellieten zijn normaal ongeveer 9m. In Hilversum worden met verschillende schotels van ongeveer 6m gewerkt.

Geplaatst:

Beste Mrbeam

Als je zeker weet dat het zo is dat er schotels van 6 meter, 9 meter en 32 meter diameter gebruikt worden, dan lijkt het me handig Wikipedia aan te passen.

Geplaatst:

Astra 1H begint inderdaad inclinatie te krijgen (nu nog maar 0,15°), bovendien is de positie iets oostelijker geworden: 19,4°.

Dit lijkt een nieuwe gewoonte bij SES, om een wat oudere satelliet vlak bij de hoofd-positie te hangen, als ongebruikte reserve (met inclinatie).

Op 23,7° oost, inclinatie 0,2°, hangt Astra 3A (2002).

En op 28,0° oost, inclinatie 0,3°, hangt Astra 2D (2000).

Mocht een hoofd-satelliet uitvallen, dan kan de reserve snel terug gestuurd worden, en tegelijk de inclinatie weggewerkt worden.

(Dit is dus slechts mijn theorie)!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Geplaatst: (aangepast)

SES:

1H is tijdelijk of voor redundantie in november en gaat op de satelliet kerkhof?

aangepast door meijelsat

Groetjes Jan (Meijelsat)

Ik ben gehandicapt met slechthorend, moeilijk praten/lopen/bewegen/leren en 100% geestelijke goed. ik weet alles over satelliet-tv en DVD/BLU-RAY

DM7020HD TRIAX 90cm LNB`S

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...