sat87 Geplaatst: 12 augustus 2012 Geplaatst: 12 augustus 2012 (aangepast) Nou ben ik al weer een tijdje uit de materie en ken ik deze C-band LNBF niet, maar klopt het werkelijk dat deze LNBF een dubbele LOF frequentie heeft en een treshold van 6500? Die 800 Mhz brede band heeft toch helemaal niet nodig, die kan toch met één LOF uit? Ik ken alleen een LOF van 5150. Ik zou dit eerst goed uitzoeken en instellen (met Ku band instellingen zoals aangegeven gaat het zeker niet lukken) anders zit je voor niets dagen lang te testen (incl. instellingen voor het wisselen van Hor en Vert en hoe je die stuurt (spanningsniveau, burst, e.d.). Jullie hebben gedeeltelijk gelijk de C-band heeft slechts een instelling nodig, maar blijkbaar is de software vaak zo geschreven dat je twee LOF's moet invoeren. Deze instelling is er dus volgens mij om de ontvanger een beetje voor de gek te houden. Door de treshhold te kiezen op een frequentie die je nooit zult bereiken zal slechts LOF/L gebruikt worden. Deze informatie van de LOF instellingen zijn te vinden op een Engels forum. Op een Duits forum werden zelfs voor de LOF/H waarden ingegeven van 10500MHz en een treshhold van ook 10500MHz. 12 augustus 2012 aangepast door sat87 Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
sat87 Geplaatst: 12 augustus 2012 Geplaatst: 12 augustus 2012 Overigens is een van mijn C-band lnb's is volgens mij van het zelfde type: WS-ESX241 en het wisselen van de Vert en Hor gaat gewoon via 13/18V. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
trust Geplaatst: 12 augustus 2012 Geplaatst: 12 augustus 2012 Jullie hebben gedeeltelijk gelijk de C-band heeft slechts een instelling nodig, maar blijkbaar is de software vaak zo geschreven dat je twee LOF's moet invoeren. Deze instelling is er dus volgens mij om de ontvanger een beetje voor de gek te houden. Door de treshhold te kiezen op een frequentie die je nooit zult bereiken zal slechts LOF/L gebruikt worden. Deze informatie van de LOF instellingen zijn te vinden op een Engels forum. Op een Duits forum werden zelfs voor de LOF/H waarden ingegeven van 10500MHz en een treshhold van ook 10500MHz. Mijn kennis gaat over de instellingen bij wat oudere ontvangers (nokia 9500 / maxplus 2100 ) en daar kun je geen treshhold ingeven . Ik geloof je direct als dat bij de VU wel moet . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
harry37 Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 OK, nu snap ik het! Hier hangt de C-band LNB aan een Echostar 3000, inderdaad erg oud!
sat87 Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 Oud spul??? Maak ook nog gebruik van de Maxplus en Echostar AD3000IP, nieuwe Clarke Tech ontvangers zonder Linux hebben dit "probleem" ook niet. Wat ik zie op internet, is dat vooral Linux boxen dit "euvel" hebben. Ik weet niet of het misschien ook nog image afhankelijk is. Denk dan dat de programmeur te lui was om voor verschillende lnb's verschillende invoer menu's te programmeren. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
Peterbraaf Geplaatst: 13 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2012 Super idee die schotel op je rug LOF zoals CEESV beschrijft zou inderdaad moeten werken. Volgens mij zou je als je op de Ku beeld hebt van 5West (deze 5W is circulair gepolariseerd) toch ook signaal moet hebben op de C-band als je de schotel iets gaat draaien naar oost of west afhankelijk van positie van de circulaire C-band LNB (links of rechts t.o.v. de Ku lnb). Als dit niet lukt en je hebt nog geen signaal, zou ik het volgende doen: De H/V C-band lnb gebruiken om de Eutelsat 3a op te zoeken op frequentie 3764 H 20330 2/3. Dit is de Libië transponder die nog sterker is. Volgens het beam plaatje zou deze toch wel heel zeker moeten lukken.http://www.eutelsat....A-coverage.html Nog geen beeld dan zou ik eens alles tussen de schotel uit halen en de C-band lnb rechtstreeks op je ontvanger aansluiten. C-band H/V toepassen voor Eutelsat3a en de C-band Circulair voor de 5W. Nou hèhè, Ik heb signaal op de C-band. Dankzij de gegevens van “sat87” (afstemmen op Eutelsat 3a op frequentie 3764 H 20330 2/3) kwam ik er via de plugin “Signaalmeter”achter dat ik wel degelijk signaal had en best sterk ook. Ook heb ik gelijk kunnen testen dat die conical scaler ring ook echt werkt want als ik deze verwijderde viel mijn signaal geheel weg. Het probleem met de c-band ontvangst zat hem in het feit dat Blindscan/Satscan niet naar behoren werken en ik geen kant en klare downloadbare settings kon vinden waarin ook c-band satellieten werden opgenomen. Feitelijk was dit ook niet nodig want ik had de Blindscan plugin en de Satscan plugin in de SifTeam image zitten. Nu is er echt wat mis met dat Blindscan plugin. Als ik namelijk een tuner selecteer waar een c-band LNB op geconfigureerd is, en ik selecteer een C-band satelliet dan wordt er bij “scan start frequentie 0950000000” ingevuld en bij “Scan stop frequenty 2150000000” ingevuld het geen waardes zijn die bij een KU-LNB horen. Als ik deze handmatig verander naar Start 0030000000 en Stop 0042000000 dan krijg ik de foutmelding “Please check again” “Start frequentie must be between 950 and 2150”. Ik had dan ook vrijwel alleen plugin Satscan gebruikt om blind te scannen. Deze registreerde helaas consequent helemaal niets. Geen transponders, geen zenders. Zelfs als je perfect uitgericht staat ziet het niks bleek achteraf. Via menuoptie “Handmatig scannen” kreeg ik wel zenders binnen op bovengenoemde transponder. Toen ik eenmaal beeld had kwam ik er helaas ook achter dat de C-band LNB geen signaal krijgt als deze net uit het midden van het brandpunt op de multifeed wordt gezet en de schotel ietsjes wordt verdraaid. De c-band LNB net boven de KU-band LNB gemonteerd gaat wel prima. Vermoedelijk laat ik dan de H/V pol. C-band LNB varen en ga verder met 1 KU-band LNB en 1 L/R pol. C-LNB. Verder bleek nadere specificatie van de LOF/L LOF/H waarden niet nodig voor ontvangst van signalen. In de tunerconfiguratie kan je bij het kopje LOF kiezen uit Unicable,Universeel LNB,C-Band/Door uw ingesteld. Pas als je kiest voor “Door uw ingesteld” dien je handmatig de LOF/L, LOF/H en drempelwaarde (treshold) op te geven maar als ik nu gewoon voor “C-Band“ koos was het voldoende. Nu ik signaal heb en weet waar de problemen liggen zal ik binnenkort wel kijken (voor het archief) welke handmatige ingegeven waarden voor LOF/L, LOF/H en treshhold eveneens werken. Ik ga nu eerst op zoek naar een andere image waar Blindscan/Satscan wel goed op werken. Daarna alles finetunen en spelen maar.
sat87 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Super, dus in je image zit wel een keuze van het type lnb. Jammer van de blindscan. Dan zul je voor het vinden van frequenties en invoeren daarvan gebruik moeten maken van de bekende site's als Lyngsat Kingofsat enz. Vraagje: kun je met de LNB L/R ook de eutelsat 3a ontvangen of verzwakt het dielectisch plaatje de signalen te sterk? Met mijn 1.8m kwam deze ook binnen met het plaatje erin, maar ja wel een iets grotere schotel. Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
Peterbraaf Geplaatst: 18 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2012 Ik kreeg een geweldige tip van Sat4all-lid “Putemmer” namelijk; Het blijkt dat je wel degelijk de tunerinstellingen in Enigma2 zo kan instellen dat je een liniare motor (actuator) via een VBOX positioner besturing, volautomatisch door je satellietontvanger kan laten aansturen. Een voorwaarde is dat je eerst 1-malig alle gewenste satellietposities handmatig hebt opgezocht en onder vaste kanalen hebt opgeslagen op je VBOX. Het vreemde is namelijk dat het softwarematige tunerinstellingen-formulier in de geavanceerde mode ook tegelijkertijd gebruikt kan worden om je LNB lijst (LNB 1 t/m 32) te modificeren en je satellietlijst te koppelen aan LNB's en aan Diseqc switch-poorten en o.a. aan VBOX positioner-kanaalnummers. Normaal gesproken zou je verwachten dat je bovenstaande gegevens allemaal via hun eigen formulier zou moeten ingeven zo van; 1 Tuner instellingen. 2 Configuratie LNB park. 3 Configuratie aansturing per Satelliet enz. Nu wordt alles via 1 statische scherm gedaan. Even een voorbeeldje hoe het nu werkt. Stel je hebt de volgende situatie; Je hebt een draaibaar schotel met actuator en VBOX besturing en je hebt daarop twee LNB's gemonteerd en aangesloten met een 2 of 4 kanaals Diseqc-switch. 1 LNB voor de KU-band en 1 LNB voor de C-band. 1 Je sluit bijv. de KU-band op Diseqc-switchpoort 1 en de C-band LNB op Diseqc-switchpoort 2 waarbij ik er gemakshalve van uitga dat beiden LNB's boven elkaar gesitueerd zijn en tegelijkertijd in het brandpunt van de schotel staan opgesteld. 2 Je checkt via Lyngo.fsa.. of Kingo.fsa...welke satellieten er bij jou te ontvangen moeten zijn aan de hand van hun footprint, schotelmaat/signaalsterkte, enz. 3 Zorg dat je een satellite.xls verkrijgt (bijv. via een online generator) waarbij C-band satellieten en KU-band satellieten appart worden opgegeven. 4 Met de VBOX besturing zoek je handmatig de gewenste satellieten op en eenmaal gevonden sla je de motorposities onder vrije kanaalnummers op. (Op een Moteck VBOX II kan je tot 99 kanalen aan motorposities opslaan/programmeren.) 5 In betreffende tunerinstellingen kies je bij het veld “Configuratiemodus” voor “Geavanceerd”. 6 Als je nu op het veld “Satelliet” gaat staan dan kun je met de cursortoets links en rechts op je afstandbediening door de verschillende satellieten navigeren. Zo kun je per satelliet een andere LNB selecteren en een andere Diseqc-switch poort, enz. Je hoeft niet eens elke wijziging direct op te slaan want door het bladeren naar een andere satelliet binnen dit scherm worden de wijzigingen tijdelijk bewaard. Je kun dus door 1 keer in je tunerinstellingen te duiken voor alle satellieten de lnb's, diseqc-switchpoorten en motorposities instellen. Ben je klaar dan druk je op “Ok” en worden alle instellingen definitief bewaard. 7 In ons voorbeeld moet je voor een KU-band satelliet LNB1 selecteren en voor een C-Band satelliet LNB 2. 8 Vervolgens kies je bij LNB1 of LNB2 (afhankelijk van gekozen KU en/of C satelliet ) de volgende instellingen; Bij een KU-band satelliet: LNB = LNB1 LOF = Universeel LNB Diseqc modus = 1.2 Vastgelegd Diseqc commando = AA Usals aanschakelen = Nee Opgeslagen positie = Vul de VBOX kanaalnummer welke hoort bij de geselecteerde KU-band satelliet Alle overige instellingen kunnen default worden gelaten. Bij een C-Band satelliet: LNB=LNB2 LOF=C-Band Diseqc modus = 1.2 Vastgelegd Diseqc commando = BA Usals aanschakelen = Nee Opgeslagen positie = Vul de VBOX kanaalnummer welke hoort bij de geselecteerde C-band satelliet Alle overige instellingen kunnen eveneens default worden gelaten. Als nu bijvoorbeeld een kanaal op Astra1 19.2E wordt bekeken en je selecteert vervolgens een zender op Hispasat dan zal de satellietontvanger de Vbox aansturen naar de opgeslagen motorpositie voor 30W. Voor velen waarschijnlijk vanzelfsprekend en welbekend maar ik wist het niet en mogelijk hebben toekomstige schotelaars er wat aan. Met dank aan "Putemmer". @sat87 Ik kom nog terug op je vraag. Heb namelijk nog geen tijd gehad om de schotel te finetunen.
Phoenixx Geplaatst: 23 augustus 2012 Geplaatst: 23 augustus 2012 (aangepast) Peter .. Je bent al een stuk verder met alles maar ik adviseer je om een trimex 3500 te kopen. Daar zit een spectrum analiser in en kan je zonder frequenties erin te zetten kijken na wat voor signaal eruit de c / ku lnb komt. De foto die ik heb gezien van 1 offset schotel met 3 lnb`s kan maar is niet optimaal. Als je het optimaal wilt ken je het beste 1 schotel met coniche offsetring (blauwe ring) met een 70 db c band plaatsen en een andere schotel Gibertini 150 voor ku met inverto black pro lnb. In het brandpunt van de schotel heb je namelijk veel meer signaal als aan de zijkanten omdat ook bij uitrichten je dan niet in het brandpunt uitkomt en veel minder signaal hebt. Als de kop in het brandpunt staat afgesteld heb je zowel c band als ku optimaal aangezien jij nog ruimte hebt daar op het dak k` ben er jaloers op .) Voor de c band kan je als alles werkt ook is kijken voor een wave polazer dat is een stuk pijp wat er tussen kan en vervangt de die electriche plaat die ervoor zorgt om zowel links als rechts 3 db beter te ontvangen als met het plaatje. Europa heeft het meeste l / r wat betreft c band. De verdere sate lieten hebben wel h/v zoals Thaicom. Dat wordt een 3 de schotel of een chapperal feed om zowel l/r als hv te ontvangen met een kop zonder plaatje of polarizer . Bij mijn weten heb je dat wel in ku vorm maa rin c band nog niet gezien als zijnde 1 kop.. De trimes heb ik uit een duitse satshop heb m al gezien voor 299 bij onze buren .. Wordt vervolgd .. Suces ermee Ger 23 augustus 2012 aangepast door Phoenixx
Alex1970 Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 Het probleem met de c-band ontvangst zat hem in het feit dat Blindscan/Satscan niet naar behoren werken en ik geen kant en klare downloadbare settings kon vinden waarin ook c-band satellieten werden opgenomen. Feitelijk was dit ook niet nodig want ik had de Blindscan plugin en de Satscan plugin in de SifTeam image zitten. Nu is er echt wat mis met dat Blindscan plugin. Als ik namelijk een tuner selecteer waar een c-band LNB op geconfigureerd is, en ik selecteer een C-band satelliet dan wordt er bij “scan start frequentie 0950000000” ingevuld en bij “Scan stop frequenty 2150000000” ingevuld het geen waardes zijn die bij een KU-LNB horen. Als ik deze handmatig verander naar Start 0030000000 en Stop 0042000000 dan krijg ik de foutmelding “Please check again” “Start frequentie must be between 950 and 2150”. Ik had dan ook vrijwel alleen plugin Satscan gebruikt om blind te scannen. Deze registreerde helaas consequent helemaal niets. Geen transponders, geen zenders. Zelfs als je perfect uitgericht staat ziet het niks bleek achteraf. Via menuoptie “Handmatig scannen” kreeg ik wel zenders binnen op bovengenoemde transponder. Het scannen van 950 tot 2150 MHz is op zich wel juist. De LNB converteert je signaal nl. naar deze frequenties: 10.700-11.700 GHz (Ku-band laag) - LOF 9.75 GHz = 950-1950 MHz 11.700-12.750 GHz (Ku-band hoog) - LOF 10.6 GHz = 1100-2150 MHz 3.400- 4.200 GHz (extended C-band) - LOF 5.15 GHz = 1750- 950 MHz(spectrum inversion) 21.400-22.000 GHz (Ka-band Eutelsat 7/16) - LOF 20.45 GHz = 950-1550 MHz 19.700-20.200 GHz (Ka-band Ka-sat 9A) - LOF 21.20 GHz = 1500-1000 MHz (spectrum inversion) Hierdoor is de ontvangstfrequentie op de receiver altijd in dezelfde range (950-2150 MHz). Maar dat neemt niet weg dat het anders weergegeven zou moeten worden door die plugin en dat-ie desondanks niks kan vinden. Bij mij (OpenPLi) geeft de Satscan-plugin op C-band ook geen resultaat en komt zelfs met Ku-band frequenties die gevonden worden, of da's ook een verkeerde weergave, weet ik (nog) niet. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
trust Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 (aangepast) Met de Skybox S9HD PVR worden ook met verkeerde lnb instellingen C-band kanalen gevonden , uiteraard met verkeerde freq. gegevens , bovendien dubbel . Ik had een nieuwe sat C 11 W aangemaakt en de schotel met circ. lnb uitgericht op 11 west met 5150 als lnb instelling . Echter bij de blindscan opdracht niet goed opgelet en de scan werd uitgevoerd op Eutelsat W2 met lnb instelling Universeel . Daar staan nu 22 kanalen die beeld geven met die c-band lnb z.g.n. gevonden op TP 11.738 10.888 en 11.236 10 ervan staan er dubbel in , o.a. Rossia Peterburg OTR Kultura Hierna op de nieuwe , ingestelde C 11 W (5150) een blindscan gedaan en daar vind hij alleen 1TVRUS en RTR Plane op 3663/10807 . Dat waren net de kanalen die er niet dubbel in stonden . De Skybox S9HD heeft naast de transponder en blindscan ook nog een“accurate scan” . Na deze erop los gelaten te hebben , zijn het 12 kanalen , 2 op 3663 en 10 op 4012 De scanlijst met verkeerde lnb instellingen (Universeel) bevat 2 x die 10 kanalen van TP 4012 n.l. op 11.738 en 10.888 1TVRUSz en RTR Plane kwamen daar op 11.236 binnen PaulvR bevestigde dat ook bij hem die 10 kanalen niet via de blindscan werden gevonden , wel na het invoeren van de TP gegevens . 14 juli 2013 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
trust Geplaatst: 14 juli 2013 Geplaatst: 14 juli 2013 Peter .. Je bent al een stuk verder met alles maar ik adviseer je om een trimex 3500 te kopen. Daar zit een spectrum analiser in en kan je zonder frequenties erin te zetten kijken na wat voor signaal eruit de c / ku lnb komt. Zelf heb ik een Clarke-Tech Combo 2012 (koste nog geen 200 euro) maar ook de oudste satlook geeft het spectrum weer . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Phoenixx Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 (aangepast) Hoi trust even een vraagje over de Gibertini 150 Antenne. is die polarmount wel goed die erbij zit en kan deze draaien tot 80 Oost ? En ik las ergens eerder eeneen draadje van je dat jij niet veel ku signaal uit die antenne haalt, vreemd dat signaal op zwakke satelieten zou toch veel sterker moeten zijn dan de triax 80 cm waar je deze eerst op had om uit te testen ? Wat ik ook gelezen heb is door de f/d de lnb helemaal uit te trekken op de houder en op het end van de houder meer signaal geeft. Probeer de inverto black ultra is te vervangen voor een een mti ap 82 x2 tn lnb. Bij mij heb ik betere resultaten daarme op de triax 110. Ik krijg nu zelfs voor het eerst de Arabsat 25,5 en 30,5 Oost binnen het werkt geweldig voor die schotel maar wil hier ook de combinatie veranderen en zit te dubben of ik weer overga op prime focus. Vandaar dat dus de triaxx 110 (fd 0.6) met de mti ap82 x2tn zeer goede resultaten levert op ku maar dit even tusendoor. Het is zo makkelijk he met die ucals draaien dit wat betreft het ku gedeelte. Er zijn toch een paar dingen die ik niet goed begrijp en ik heb een vermoeden dat jij toch niet genoeg signaal hebt. Allereerst heb ik foto`s gezien en die zien er goed uit van het schotelpark compilmenten.. De f/d van de gibertini heb ik al googlent gevonden bij dealers en de spec`s ervan zijn 0.66 (dus geen 0.6 dat is de standaartwaarde f/d schotel lnb) en dat maakt dus wel iets uit in signaal en is een verliesfactor voor signaal. Wat ik ook gelezen heb is dat je dat probleem kan verhelpen door er een raven offset feedhorn op de gibertine schotel te plaatsen waar een flens ku lnb ophoord bijv de invacom quad of mti flens lnb . De c band lnb heeft een fd van 0.38 - 0.45 dat weet ik van het primefocus gebeuren en had vorig jaar een 1,40 op m`n balcon met polarmount en actuator. Alleen vanwege renovatie werkzaamheden moest het balcon leeg en staat deze prime 140 nog steeds in de schuur.. Ik wil meer signaal hebben en ga met een Jonsa 180 verder zowel voor c als ku en wil testen met een combi c / ku lnb de dmx 741 maar dan eerst even zonder dielectrich plaatje kijken wat c en ku doen op de jonsa. Volgens mij kan je dus toch beter 2 aparte schotels nemen voor c en ku of en de gibertini verkopen en fortec 180 of een een jonsa 240 prime aanschaffen. Gisteren heb ik met googlen toevallig een franse site gevonden die die echt alles verkoopt tot een laminas offset van 3,4 m en dus ook prime focus 180 en 240 m en dat zijn super antennes. Helaas mag ik de naam van de site niet noemen en tijd om je frans op te halen En dan dus 2 primefocussen nog een 180 voor ku met een mti primefocus lnb erin van 70 db conv gain kan je de localbeam van thaisom binnenhalen op 78,5 oost genoeg ruimte op het dak ben er jaloers op ! ) Grtzz Ger 18 juli 2013 aangepast door Phoenixx
trust Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 Hoi trust even een vraagje over de Gibertini 150 Antenne. is die polarmount wel goed die erbij zit en kan deze draaien tot 80 Oost ? Deze vraag is waarschijnlijk niet voor mij bedoeld , ik zo'n schotel niet . Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
wiljo Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 Hoi trust even een vraagje over de Gibertini 150 Antenne. is die polarmount wel goed die erbij zit en kan deze draaien tot 80 Oost ? En ik las ergens eerder eeneen draadje van je dat jij niet veel ku signaal uit die antenne haalt, vreemd dat signaal op zwakke satelieten zou toch veel sterker moeten zijn dan de triax 80 cm waar je deze eerst op had om uit te testen ? Wat ik ook gelezen heb is door de f/d de lnb helemaal uit te trekken op de houder en op het end van de houder meer signaal geeft. Probeer de inverto black ultra is te vervangen voor een een mti ap 82 x2 tn lnb. Bij mij heb ik betere resultaten daarme op de triax 110. Ik krijg nu zelfs voor het eerst de Arabsat 25,5 en 30,5 Oost binnen het werkt geweldig voor die schotel maar wil hier ook de combinatie veranderen en zit te dubben of ik weer overga op prime focus. Vandaar dat dus de triaxx 110 (fd 0.6) met de mti ap82 x2tn zeer goede resultaten levert op ku maar dit even tusendoor. Het is zo makkelijk he met die ucals draaien dit wat betreft het ku gedeelte. Er zijn toch een paar dingen die ik niet goed begrijp en ik heb een vermoeden dat jij toch niet genoeg signaal hebt. Allereerst heb ik foto`s gezien en die zien er goed uit van het schotelpark compilmenten.. De f/d van de gibertini heb ik al googlent gevonden bij dealers en de spec`s ervan zijn 0.66 (dus geen 0.6 dat is de standaartwaarde f/d schotel lnb) en dat maakt dus wel iets uit in signaal en is een verliesfactor voor signaal. Wat ik ook gelezen heb is dat je dat probleem kan verhelpen door er een raven offset feedhorn op de gibertine schotel te plaatsen waar een flens ku lnb ophoord bijv de invacom quad of mti flens lnb . De c band lnb heeft een fd van 0.38 - 0.45 dat weet ik van het primefocus gebeuren en had vorig jaar een 1,40 op m`n balcon met polarmount en actuator. Alleen vanwege renovatie werkzaamheden moest het balcon leeg en staat deze prime 140 nog steeds in de schuur.. Ik wil meer signaal hebben en ga met een Jonsa 180 verder zowel voor c als ku en wil testen met een combi c / ku lnb de dmx 741 maar dan eerst even zonder dielectrich plaatje kijken wat c en ku doen op de jonsa. Volgens mij kan je dus toch beter 2 aparte schotels nemen voor c en ku of en de gibertini verkopen en fortec 180 of een een jonsa 240 prime aanschaffen. Gisteren heb ik met googlen toevallig een franse site gevonden die die echt alles verkoopt tot een laminas offset van 3,4 m en dus ook prime focus 180 en 240 m en dat zijn super antennes. Helaas mag ik de naam van de site niet noemen en tijd om je frans op te halen ) Grtzz Ger Hallo Ger, Zou je mij via PM de naam v.d. Franse site willen geven? Groet Wiljo
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen