MacZOB Geplaatst: 20 juli 2012 Geplaatst: 20 juli 2012 (aangepast) Dag beste Sat4All members. Ben net nieuw hier en in satellietland. Vandaar even wat toelichting. Wellicht vindt u het wat saai, welnu, niets verplicht u verder te lezen. Overstapper vanuit UPC. Door mij altijd uitgesproken als upseej en nadrukkelijk niet als joepiesie. Reageerden de administratie en helpdesk van UPC altijd onbegrijpend op. Heb heel wat afgestoeid met die lui. Nu komt er hier (= Z.O. Brabant) glasvezel. Ineens kan, doet, belooft UPC dingen respectievelijk zegt die toe, die ze jaren hebben genegeerd, tegengehouden en afgewezen. Laat overlet dat de prijzen van al die glasvezel- en koperkabelproviders de tendens vertonen beduidend sneller te stijgen dan de inflatie en dan druk ik mij beschaafd uit. OK, tot over een maand of twee gelden louter klassiek analoog geken via UPC. Met een verdeling voor drie kijkplaatsen door het huis via klassieke splitters. Twee gewone TV's en een iMac via een ElGato eyeTV Hybrid in de analoge mode. Dat alles werkte gewoon, niet echt fantastisch, maar ook niet deprimerend. TV-uitzendingen opnemen op m'n iMacje werkte op zich perfect. Een maand of twee terug kreeg ik van een wat vage bekende enkele bejaarde UHF-antennes, nog als bouwpakketjes 'nieuw in doos' d.w.z. ongebruikt, met de mededeling: "… jij kunt vast nog wel wat met die dingen…". Nou ja, ons oma zei altijd: "Zolang het niks kost past het altijd." Wel oppassen dat de berg zooi die je daarmee binnen kunt krijgen, qua omvang overzichtelijk blijft. Ik ben wat aan het experimenteren geslagen met die antennes via m'n iMac en de eyeTV Hybrid in de mode digitaal. Als eerste experiment zo'n breedband 'matje', vanwege de vertikale polarisatie, een kwart slag gedraaid t.o.v. wat we vroeger gewoon waren, aan de droogmolen in de tuin opgehangen. Kwam meteen die Digitenne boel verassend goed op binnen. Aan TV-zenders: Nederland 1,2 en 3, Omroep Brabant, Omroep Drente (als proef), aan radio-zenders: de publieke NL radiozenders, alle ongecodeerd. Het overige wat Digitenne te bieden heeft zit achter het digitale slot en daar kan de eyeTV Hybrid niks van maken. De beeldscherpte van de ongecodeerde publieke zenders verraste mij. Pas later realiseerde ik mij voor het eerst met DVB in het algemeen en DVB-T in het bijzonder, kennis gemaakt te hebben. Ik was meteen 'om'. Maar ja, alleen de NL publieke TV is wat weinig. Het matje vlak onder de nok van het dak aan een op het Z.O. gerichte buitenmuur opgehangen, bracht meteen een stuk of 15 Duitse zenders erbij in beeld. Zou 'België' tot de mogelijkheden kunnen behoren .....? Ehh, niet met dat matje naar het Z.O. kijkend. Voor België moet de antenne richting Z. kijken, en, zeker in vergelijking met de Duitsers, gebruiken de Belgen zenders van tamelijk gering vermogen. Gelukkig zat er ook een 28 elements antenne met zo'n K-vormige reflector bij. De Belgen zenden via Genk nog ouderwets horizontaal gepolarizeerd uit. Kwam in deze mooi op elkaar uit. Haakse steun aan de gevel, de 28-elements in Z-richting kijkend er aan en afwachten…. Waauw, 3 maal België Vlaams, drie maal België Frans plus Euronews met Franstalige voice-overs. Oh ja, en alle (!) Belgische publieke radio-omroepen. En weer de hele digitenne verzameling. Hmmm, bemoedigend allemaal. De overige leden van de huishouding overtuigen dat 'het digitale' er toch wel duidelijk mooier uitziet dan het klassieke UPC analoge, kostte weinig moeite. Dat was het makkelijke stuk….. Vervolgens kom je terecht in een aanvankelijk volstrekt verwarrende en onoverzichtelijke toestand van DVB, zowel de -T, -C als -S versies. Allerlei woeste verhalen over 'kastjes', codekaarten, CI, CI+, kaartslots, adapters, codering, single- en multifocale schotels, LNB's, switches, bouwvergunningen, storing van/door/ op magnetronnen en DECT-telefoons en nog een berg meer. Het verbazende: zowat 'iedereen' heeft een mening over één en ander. Mijn vaststelling: zowat 'iedereen' zit er behoorlijk naast met zijn -een enkele keer haar- mening. In elk geval, de gehele huishouding wilde wel naar 'het digitale'. Belangrijkste minimum eis: de BBC, TV5 Monde en de Nederlandstalige publieke TV moeten er in elk geval bij wezen. In HD zou aardig zijn, maar is geen 'must'. En zo weinig mogelijk, liefst nul, extra 'kastjes' erbij. Het UPC digitale pakket viel al gauw af wegens de vreemde kronkels die dat qua samenstelling en extras vertoont, glasvezel bevindt zich hier nog in de prille aanleg-fase, blijft nog de satelliet over. Alle bezochte radio/TV zaken zoals Expert, Maxwell, EP-partners, Dixon, Mediamarkt enzovoorts, blijken slecht op de hoogte van wat er is, wat er wel en niet kan. Zonder uitzondering praten die lui je naar of de kabelaars zoals UPC/Ziggo/Caiway en hoe ze ook mogen heten, of naar Digitenne, of naar CanalDigital. Allemaal hebben die minstens één 'kastje' en een 'kaartje' nodig. De vraag of het ook zonder kan wordt consequent overal met "Nee" beantwoord. En dat is volstrekt onjuist, maar dat zal iedereen hier bij Sat4All wel weten. Op 26 juni overleed plotseling de Panasonic beeldbuis TV uit 1989. Een fantastische en legitieme gelegenheid om iets nieuws te gaan zoeken. Flauwekul over wat er wel en niet kan/mag/moet hadden we al genoeg te vreten gekregen van wat zich de vakhandel noemt, we zoeken het zelf wel uit. Dan is Google toch wel een handige vriend. Nou ja vriend, uuhh, alleen handig is wel genoeg. Dat kan snel gaan, wat je in één dag te weten kunt komen, het is verbazend. Ja, daar zit ook onzin tussen, maar de verkopers uit vlees en bloed verkopen ook onzin. Korte conclusie van anderhalve dag Google surfarbeid door de leden van de huishouding: je kunt als je kiest voor sateliet heel goed zonder een provider, mits je accepteert dat je het zonder de commercieëlen (RTL, SBS, Discovery, NGC en zo) en de Nederlandstalige publieke TV zult moeten stellen. In dat laatste kan een gewone UHF-antenne voorzien. LED-TV's met zogenaamde triple-tuners bestaan en zijn verkrijgbaar. In Nederland is het aanbod daarvan nogal dun, in Duitsland -voor mij hier maar net een stukje verderop- daarintegen is dat soort TV's uitbundig te krijgen. Daar waren we het dan ook ook snel over eens. Het wordt een LED-TV met triple-tuner. We gaan het doen zonder de commercieëlen, de Nederlandse en Belgische publieke zenders halen we in Standaard Definitie via DVB-T binnen, de rest via de sateliet. Vanwege de BBC èn de Duitsers kom je erbij uit dat je twee satelieten moet kunnen aanboren: de Astra's op 19,2E en de Astra's/Eutelsat combi op 28,2E. Na een bezoek bij een lokale sat-TV en schotel zaak was de boel rond. Het kostte enige moeite de uitbater duidelijk te maken wat we wel en niet wilden, ook deze man verkeerde in de overtuiging dat je een aparte tuner moet hebben en dat het zonder CanalDigital kastje en kaartje niet gaat. Zijn vrouw en mede firmante, snapte het wel en begreep dan ook precies wat we wel en niet wilden. Zij trad doortastend op en vroeg onder andere of we al zo'n triple-tuner TV hadden aangeschaft of op het oog hadden. We hadden er al wel enkele op het oog, maar nog niets aangeschaft. Nou, zei zij, wij hebben nog twee splinternieuwe, ongebruikte, in ongeopende doos Samsung 40-inch SmartTV's met triple-tuner van eind vorig jaar staan. Als u bij ons een schotel, die TV en de overige materialen aanschaft krijgt u korting. Een en ander heeft geleid tot een BigBiSat, twee ALPS-LNB's met 4 uitgangen, twee 4/1 DisEqc switches, beugels en montage materialen, 100 m bedea HD9 plus coax-kabel, doosje met knijp F-connectoren, F-connector wurgtang, sat-finder, haakse montagesteun en die Samsung LED-TV. Een week-endje gezamenlijke arbeid, wat boren, flink wat schroeven, 3/4" pijp leggen over de zolder en zo, twee coaxkabels door die 3/4" pijp trekken, schotel ineen steken, plaatsen en richten, en, je kunt eens kijken wat het geworden is. Dat viel wat tegen. Okay, er was beeld en geluid, maar met bevriezers in het beeld en gemene tsjak's in het geluid. Het richten lukte maar matig. Oorzaak: de haakse montagesteun. Die bleek in alle opzichten te slap: de boel trilde bij het minste geringste, boog door en de ronde buis bleek bij geringe aandraaing van de schotelklemmen blijvend vervormd naar ovaal. Daaromheen laat de schotel zich nog maar moeilijk verdraaien, al helemaal als het om kleine verdraaingen gaat. Daar moest een stijvere, robuustere opstelling voor in de plaats komen. Ik had nog een stuk anderhalf duimse pijp met een wanddikte van ruim 2mm liggen… Twee A-vormige muursteunen bezorgd. Met waterpas, schietlood, vulplaatjes en -ringen net zolang bezig geweest totdat de anderhalf duimse pijp precies in het lood stond. En goed stabiel. Daar ben je overigens wel even mee bezig. Ik kon dat doen vanaf een plat dakje en dan gaat dat tamelijk gemakkelijk. Vanaf een ladder lijkt het mij beduidend minder prettig werken. Over de BigBiSAT. Het heeft zo z'n voordelen als je de preciese geografische coördinaten van de plaats waar de BigBiSAT moet komen, kent, d.w.z. minstens tot op de minuut, beter nog tot op de seconde of als je decimaal werkt, tot op 2, beter nog 3 of 4 plaatsen ACHTER de komma nauwkeurig. Zelfde geldt voor de satelieten die je wilt aanboren. Met die gegevens en de schotelrichtsoftware op de Visiosat-site, krijg je een mooi printje met tekst en een plaatje van hoe het er in juist dit geval uit moet komen zien. Als je je BigBiSAT aan de hand van die gegevens in elkaar steekt, is het meteen goed. Hoef je je alleen nog maar om het azimuth te bekommeren. Uiteindelijke resultaat: iets van 1400 vrije TV zenders, 400 radiozenders en een handjevol data kanalen. Zo'n stuk of 30 vrije Duitsers, het dubbele als de Zwitserse en Oostenrijkse ook meetelt; een hele reut aan vrij Engels zoals BBC 1,2,3 en 4, World, ALBA, CBBC, ITV1,2,3,4, Channel 4 en 5; TV5 Monde, TV5 FBS; CNN, CNBC, AlJazeera. Om maar eens wat te noemen en verrassend veel ook in HD. En veel wat er minstens dubbel op zit En dan die hele zooi teleshopping; verbouwen met stenen, gipsplaat, cement, hout, maar ook met botox, liposuctie en siliconen; boulevard; 'in de heer' of 'allah'. Tja… De publieke Nederlandse en Belgische zenders zoals al eerder vermeld via DVB-T. Het werkt gewoon, zonder extra kastjes en kaartjes. Leerzaam projectje geweest. Belangrijkste ervaringen: - een precies 'in het lood' staande, star gemonteerde, stijve montagepijp voor de schotel, maakt het richten een stuk overzichtelijker. - je kunt heel wat TV ontvangen zonder enige provider zoals CanalDigital - het is goed zelf te doen. Okay met een ladder en 8 meter boven de grond, wordt het wat minder relaxed. Zou ik niet meer zelf doen. Er zijn toch nog wel enkele kwesties niet helemaal duidelijk respectievelijk opgelost. Bijvoorbeeld: - Ontvangststerkte. Hoeveel procent mag/moet dat zijn en is dat een absolute maat of is dat schotelmerk- en type gebonden? - Signaal kwaliteit. Zelfde vragen als bij ontvangststerkte. - Bit Error Rate (of zoiets). Wat zijn normale waarden, naar hoe laag moet je streven en wat is al of nog acceptabel? - ik had een goed beeld van BBC HD en BBC ONE HD. Ineens waren die weg en kreeg ik de mededeling 'zwak signaal' in beeld. Snap ik niks van. Tot nu toe heb ik op de Samsung alleen de aanduiding voor Signaal Kwaliteit (schommelt tussen de 80 en 100 procent) weten te vinden. Die andere aanduidingen zullen er ook wel opzitten, maar die heeft Samsung wel goed verstopt. Eerst volgende uitbreiding: een ElGato Netstream SAT. Kan er op de iMac of de MacBook ook Sateliet-TV bekeken en in voorkomend geval ongecodeerd opgenomen worden. Op de ALPS LNB's zijn nog drie aansluitingen vrij en er is een nog ongebruikte 4/1 DisEqc switch. Vanuit dat punt bezien, moet het zondermeer kunnen. Tot zover en mijn oprechte waardering voor wie tot hier heeft weten volhouden. Met groet, MacZOB 20 juli 2012 aangepast door MacZOB
Sprietje Geplaatst: 20 juli 2012 Geplaatst: 20 juli 2012 Beste macZOB, welkom op dit forum. Pffff, wat een verhaal, ben je schrijver van beroep?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen