standardrfl Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 Hi folks, Ik ben nieuw op dit forum, en hoop dat jullie me kunnen helpen met mijn probleem. Mijn vrouw is Chinese, en dus zochten we een oplossing voor Chinese tv te ontvangen. Ik las dat we CCTV4 (hotbird 13E) en PCNE (Eurobird 28,2E) gelijktijdig konden ontvangen. Daarom had ik een 5-tal jaren geleden een Technisat Multytenne Twin gekocht, en ook een Arion PVR decoder. Ik had de schotelantenne zelf kunnen africhten, zodanig dat ik CCTV4 en PCNE kon vinden. Helaas is mettertijd de schotel niet meer zo stabiel blijven hangen (de bevestigingen meegeleverd door Technisat zijn niet super), en heb ik regelmatig mijn schotel moeten bijstellen. Maar na enkele jaren bleek het me niet meer te lukken om beide zenders gelijktijdig te ontvangen. Het was steeds CCTV4 of PCNE. Nooit meer beide samen. Onlangs begaf mijn Arion het dan ook nog. Ik hoopte dat met een nieuwe decoder alles zou opgelost zijn. Ik heb dan een Venton HD 200S in aanbieding gekocht bij ***geen-reclame*** in Hasselt. Helaas bood dit ook geen oplossing. Ik kreeg ofwel CCTV4 ofwel PCNE. Maar na enkele dagen lag deze decoder ook in de knoop en kreeg ik geen van beide nog... Ik heb dan beroep gedaan op de "experts" van ***geen-reclame*** (waarover wij allesbehalve tevreden zijn). Zij hebben bij ons 3 uren gewerkt. De antenne met stevige hulpstukken goed bevestigd, en betere connectors gebruikt. En de antenne afgericht met professionele apparatuur op Astra 19,2E. Helaas ook na deze 3 uren geen oplossing voor CCTV4 + PCNE. Wel ruim €200 moeten betalen voor het werk zonder gewenst resultaat... De expert heeft onze decoder dan meegenomen en opnieuw afgesteld bij hen. Daar zou zouden CCTV4 + PCNE samen wel werken. Ik wilde dat ze dit dan terug bij ons zouden komen aansluiten, omdat ik vreesde dat het toch bij ons weer zou foutgaan. Vermits zij dit op de lange baan schoven, en er toch 100% zeker van waren dat het ok was, heb ik zelf maar terug de decoder thuis aangesloten. En uiteraard, zoals ik al vreesde, kon ik geen CCTV 4 ontvangen. De expert zei me dat dit aan kwaliteitsverlies van de kabel kon liggen. Dus heb ik met een losse kabel opnieuw geprobeerd. Maar de signaalsterkte was niet echt significant beter, en ik kon CCTV4 ook niet pakken. Volgens hem kan het nu nog aan de LNB kop liggen van de schotelantenne. Volgens mij echter is de schotelantenne niet goed afgericht om CCTV 4 + PCNE te ontvangen. Een africhting voor TV Vlaanderen garandeert volgens mij niet altijd ook CCTV 4 (Hotbird) en PCNE (Eurobird) te ontvangen... Wat ik ook vreemd vind, is dat ik in de antenne instellingen vind dat Astra op 5E de beste ontvangst heeft. En daarna pas Astra 19,2E, gevolgd door Eurobird 28,2E. En hotbird heeft een halve balk met gele blokjes. Maar, niet op Freq. 12.149 GHz. Vert. 27.500. Daar is geen ontvangst. Ik krijg dus wel degelijk Hotbird, en ook CCTV 9, maar niet CCTV 4... Vreemd is ook dat CCTV 4 helemaal niet voorkomt in de lijst na een zenderscan. Moet die manueel toegevoegd worden? Hoe? Ik durf ook niet aan de antenne te prutsen, want dan wijk ik misschien nog verder af... Heeft iemand een idee hoe ik geholpen kan worden? Alvast bedankt... Kurt Swinnen
Sprietje Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 Beste standardrfl Welkom op dit forum Ik welke plaats woon je? Het kan namelijk zijn dat je te ver van het ontwerpgebied van de schotel af woont en dat je daardoor een speciale maatregel moet nemen.
standardrfl Geplaatst: 23 juli 2012 Auteur Geplaatst: 23 juli 2012 Ik woon in Hasselt (België). Zou toch geen probleem mogen vormen vermits ik in het verleden ze wel allebei gelijktijdig kon ontvangen...
Terradon Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 (aangepast) Hoi, Net nog eens een scan gedaan op hotbird 12149 V 27500 dvbs sid 7224 vid 224 aud 225 pcr 223 cctv4 dus. Is een strerke transponder die goed te ontvangen moet zijn in Hasselt. Probeer het anders eens met een 60 cm schoteltje dat moet prima werken, ik heb zo'n idee dat je technisat je in de steek laat. Wat je nog zou kunnen proberen is in je ontvanger de bovengenoemde waarden handmatig in te voeren. Groetjes........ 23 juli 2012 aangepast door Terradon
Sprietje Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 (aangepast) Beste standardrfl Hasselt moet inderdaad geen probleem zijn voor de Multytenne want dat ligt zelf vrij dicht bij het ontwerpgebied in Duitsland. Ik vind het inderdaad wel een beetje merkwaardig dat je beide zenders niet gelijktijdig goed kunt ontvangen. Zou je nog eens heel goed met een waterpas willen meten of je mast wel zuiver verticaal staat. Het is vooral belangrijk dat als je de waterpas oostelijk of westelijk tegen de mast aan legt dat de mast zuiver verticaal staat. Zou je ook eens een foto willen maken van je Multytenne waar de bevestiging van de schotel goed op te zien is. Om deze foto mee te kunnen sturen, heb je de volledige editor nodig. 23 juli 2012 aangepast door Sprietje
standardrfl Geplaatst: 23 juli 2012 Auteur Geplaatst: 23 juli 2012 Beste Sprietje, De "expert" heeft die perfect waterpas gehangen. Horizontaal. Ik was er bij toen hij ze vasthing. Maar verticaal herinner ik me niet dat ie gecontroleerd heeft. Ik check het vanavond als ik terug ben van het werk. En zal dan ook een foto maken. Alvast bedankt.
standardrfl Geplaatst: 23 juli 2012 Auteur Geplaatst: 23 juli 2012 Thanks Terradon, Ik probeer het straks eens handmatig uit. heb ik al veelvuldig gedaan, maar blijkbaar heb ik ergens toch niet de correcte settings ingevoerd... Als ik terug de fabrieksinstellingen herstel, wat moet ik dan aanpassen? De antenne instellingen, of enkel de frequentie om op te zoeken? Of beide?
Jean-Claude Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 hotbird en eurobird zijn perfect via een multiyenne te ontvangen, zelf ontvang ik thor-sirius-hotbird-astra1-astra3-astra2 op één schotel met 6 LNB's en dit werkt prima. Het is dus kwestie van antenne afregelen en de juiste disecq instellingen te gebruiken op de ontvanger. Voor een "expert" zou dit geen enkel probleem mogen zijn in de gemeldde tijdspanne. Ik zou dus van "expert" veranderen. DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
Jean-Claude Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 kijk ook eens naar http://en.kingofsat.net/find2.php?pos=&cl=chi&num_pays=&num_genre=&num_crypt=&num_standard=&ordre=freq : hier staan alle zenders in de chinese taal die hier te ontvangen zijn. Op Eutelsat 9A (9.0E) staan CCTV-4, CCTV-9, New Tang, PCNE en Jiangsu, allemaal FTA. Er zijn dan ook nog de TVB zenders uit Hong Kong, maar die zijn vergrendeld. Het lijkt me dus beter om hier op af te richten ! DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.
smetje limb.BE Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 ik heb de indruk dat je schotel toch iets beter moet ingesteld worden µ en hoe heb jij je diseqe instelingen staan per satteliet???? hier met een triax van 50CM toch heel goed beeld op de humax 5400 1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20 1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se 1x GIGABLU HD QUADPLUS 1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K 1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K 1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED 1x Samsung UE46F6650SSXXN led
Ventura Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 Die zogenaamde "schotel expert" mag zijn naam wijzigen naar "beun haas. En dan nog €200,- ontvangen voor een niet geleverde dienst. Schande voor deze "beun haas". Met een professionele satelliet meter kan met direct meten waar het probleem eventuele zit. Of het aan de schotel ligt, lnb of blokkering van het satelliet signaal door objecten. Is er een mogelijkheid om wat foto's te maken hoe de schotel er nu bij staat. En eventuele ook foto's van de omgeving waar de schotel naar toekijkt.
alleyoop Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 Misschien een beetje off-topic maar toch een vraagje over 28,2/28,5 ontvangst bij de Multytenne, is deze antenne geoptimaliseerd voor Astra 2 of Eurobird? (Eutelsat 28A is ondertussen de nieuwe naam) Tussen de Astra's en Eurobird heb je immers 7,5° verschil in skew en dat moet toch merkbaar zijn bij zo'n kleine schotel?
Sprietje Geplaatst: 23 juli 2012 Geplaatst: 23 juli 2012 (aangepast) Beste alleyoop Je hebt helemaal gelijk dat er tussen de Astra 28,2 en de Eutelsat 28,5 een skew-verschil zit van 7,5 graad. Alle lnb’s in de Multytenne staan horizontaal t.o.v. de schotel, zie bijlage. Vandaar dat het belangrijk is dat de mast van deze schotel ten westen van Utrecht altijd een paar graden naar het oosten gekanteld moet worden, Niet alleen om de twee buitenste lnb’s op de juiste hoogte te krijgen maar zeker ook voor de skew van de lnb’s. Maar dit skew-probleem tussen de Astra 2 en de Eutelsat 28,5 heb je met losse lnb’s net zo goed. En met een draaibare schotel heb je op alle drie de Astra’s altijd het probleem dat de skew van de Astra’s 7,5 graden verkeerd staat. 23 juli 2012 aangepast door Sprietje
standardrfl Geplaatst: 24 juli 2012 Auteur Geplaatst: 24 juli 2012 @ Allen Na de vele (soms uiteenlopende) tips was ik er nog niet uit wat nu de beste oplossing was. Thuisgekomen stond een vriend me al op te wachten om het euvel te verhelpen. Hij had zijn eigen receiver bij, waarop ie bij zijn thuis CCCTV4 kreeg. Deze aangesloten op mijn antenne, gaf ook geen signaal voor CCTV4. Dan heeft ie zijn (enkelvoudige) antenne in mijn tuin geplaatst, en zijn we op zoek gegaan naar hotbird en bijhorende CCTV4. Eens deze gevonden op zijn receiver, heb ik deze antenne ook aangesloten op mijn receiver. Op mijn eigen antenne gaf mijn receiver immers geen enkel resultaat (manueel of automatisch) voor CCTV4. CCTV4 kwam zelfs niet in de lijst voor. Maar eens mijn receiver aangesloten was op de andere antenne, deed ik een nieuwe scan, en onmiddellijk werd CCTV4 gevonden. Dit sterkte mijn vermoeden dat mijn eigen antenne niet correct afgericht was. Nu ik CCTV terug in mijn lijst had, heb ik terug mijn eigen antenne aangekoppeld, en uiteraard, geen signaal op dezelfde frequentie. Dan hebben we toch maar de beslissing genomen om zelf te gaan prutsen met de antenne. Vooreerst heb ik gecontroleerd of de mast waterpas stond. Horizontaal wist ik het wel, dat had ik de “expert” zelf zien doen. Maar verticaal zag ik met het blote oog dat de mast niet waterpas stond. De bovenkant helde wel erg fel over naar het Oosten… Tja, ik las dat die ook waterpas moest staan, maar dat zijn voorgefabriceerde masten, die je niet kan bijstellen. Vreemd dat een “expert” dat zomaar verkoopt dan… Maar ja, voor TV Vlaanderen is dat geen probleem zeker… En dan hebben we een beetje met de antenne zitten draaien, geen verschil, geen verschil, geen verschil, dan CCTV4 gevonden maar geen PCNE meer, dan alles kwijt, oei oei, maar dan plotseling toch terug CCTV4 + PCNE !!! Een ook alle andere CCTV zenders (CCTV F, CCTV News, CCTV Docu, …). Ik heb zelfs geen zenderscan meer moeten doen. Ze zaten nog perfect. Voila. Het was erg mooi weer, en ik hoop dat ik de zenders ook bij slechter weer blijf ontvangen… Enkele bedenkingen: De “expert” bleef bij hoog en bij laag volhouden dat mijn antenne correct was afgesteld, dat die niet meer moest bijgesteld worden, en dat de oorzaak dus wel aan een fout aan de schotelantenne (kapotte kop?) moest liggen. Het enige dat hij nog wilde doen is proberen een nieuwe schotel te installeren (en dus opnieuw geld opstrijken)… Voila, het tegendeel is dus duidelijk bewezen. Een leek in het vak kan met een beetje gezond verstand blijkbaar meer dan een dure expert… Er is duidelijk een verschil in een schotel goed africhten voor TV Vlaanderen, t.o.v. een schotel goed africhten voor specifieke gevallen zoals CCTV 4 (Hotbird 13E) in combinatie met PCNE (Eurobird 28,5E). Als je jezelf als “DE expert van satelliet tv” verkoopt aan €50 per uur (het dubbele van de concurrentie!) dan mag je dit wel weten… Zeker na 25 jaar ervaring… De “expert” komt 3 uren klussen voor ruim €200 zonder afdoend resultaat, en laat intussen al een week niets meer van zich horen, dat noemt men pas klantenservice… Ik wist dat de service niet top was en dat ze allesbehalve vriendelijk zijn, maar ik had gehoopt dat een dure expert mijn probleem wel zou kunnen oplossen… En er een juist erezaak van zou maken om zulke gevallen snel op te lossen… Na de mislukte poging thuis (voor reeds €200), had de expert mijn receiver terug meegenomen, en bij hem in de winkel werkte alles perfect meldde ie. Ik wilde ‘s anderendaags even de decoder ophalen en proberen of die ook bij mij ook terug werkte. Ik kreeg hem niet mee, zelfs niet als ik mijn identiteitskaart achterliet... Eerst de €200 betalen, anders kreeg ik mijn decoder niet mee! Wat ik dan ook maar na veel geruzie met de vrouw van de expert braaf gedaan heb… Het is al de 2de keer dat ik problemen heb met deze winkel, uit Kermt (Hasselt). De eerste keer 5 jaren geleden, wilde ik per se een GRIJZE Technisat Multytenne. De “expert” had er alleen maar witte (beige). En hij beweerde bij hoog en bij laag dat er geen grijze bestonden!! Toen ik hem zei dat ik er op het internet wel degelijke grijze kon kopen, werd hij boos! En verzon hij dan maar dat zijn leverancier die niet op de Belgische markt bracht in die kleur… Tja, een ezel stoot zich geen 2 keren aan de zelfde steen zekers??? Aan iedereen, alvast een hartelijke dank voor de vele tips!! Cheers, Kurtt
Sprietje Geplaatst: 24 juli 2012 Geplaatst: 24 juli 2012 (aangepast) Beste standardrfl Fijn dat het nu toch gelukt is dat je beide zenders goed kunt ontvangen. Ik vond het al een vreemde zaak dat het eerst niet kon want de Multytenne is tot meer in staat dan wat je aan zijn afmetingen zou verwachten. Wat een prutser, die expert om bij een muurbeugel wel te meten of het horizontale deel van deze beugel waterpas staat maar niet het verticale deel op te meten. Daar gaat het juist om. Dat hij 3 uur mee bezig is geweest met het nastellen van de schotel, is absurt lang. Bovendien is blijkbaar zijn uurtarief ook niet gering. Bij een gewone schotel is het alleen maar onhandig als je mast niet verticaal staat want dan kost het je meer tijd de satelliet te vinden maar voor de ontvangst maakt het niets uit. Zelfs als een mast 20 graden schuin staat, kun je met een gewone schotel het signaal nog perfect binnen krijgen maar dat gaat natuurlijk niet op bij een Multytenne met 4 ingebouwde lnb’s. Jij schrijft: Er is duidelijk een verschil in een schotel goed africhten voor TV Vlaanderen, t.o.v. een schotel goed africhten voor specifieke gevallen zoals CCTV 4 (Hotbird 13E) in combinatie met PCNE (Eurobird 28,5E). Nee, dat is er niet. De schotel stond niet goed afgesteld. Hierdoor zou je ook andere zenders van de twee buitenste satellieten (Astra 28,2 en Hotbird 13) minder goed ontvangen. Dit zou je al snel merken met een regenbui. Helaas wordt er nog flink wat afgeprutst met het afstellen van schotels, zeker ook met de Multytenne. Wil je alles weten over de multytenne, toets dit dan maar eens in op Google: “ pdf multytenne ” 24 juli 2012 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen