Ga naar inhoud


TV Drenthe na 1 augustus nog op landelijk netwerk?


rolandroland

Aanbevolen berichten


Deze foto had ik nog niet gezien! Ik hoop dat er geen monteur naar beneden is gesprongen vanwege dit ongeluk. Vet balen is nog zwak uitgedrukt. De aanloop naar deze werkzaamheden zag er al niet erg hoopvol uit, die haspels en het gewicht van de kabel. En dan ook nog de eisen ten aanzien van buigen etc. Pfff, je moet het maar willen.

 

Hoezo ongeluk? Die foto is van 17 juli (reportage 123) en het onderschrift luidt:

"De 85 meter DVB-T wordt straks gekoppeld aan het andere stuk wat op de foto in blauw plastic verpakt is".

Er staat niks over een ongeluk(je). Die 85 meter is dezelfde 85 meter die eerder ook in de reportage al genoemd wordt.

Op de foto van 20 juli zit die koppeling er al in. Lijkt mij helemaal gepland.

 

volker_wessels_smilde_1446.jpg

 

Als de kabel perse uit een stuk zou moeten bestaan hadden ze die koppeling er echt niet ingezet, denk ik.

Waarom extra werk doen/kosten maken als het er toch weer uit moet?

 

Wat er niet bij staat is of dit in het ontwerp oorspronkelijk ook zo gepland was. Uit de reportage blijkt dat er twee haspels met 250 meter kabel waren. Verder is er bij de eerste kabel (in juni al) iets mis gegaan waarna de kabel weer uit de toren is gehaald. Mogelijk is die daarbij stuk gegaan en hebben ze de tweede haspel gebruikt voor de tweede poging van de eerste kabel. Dat heb ik echter niet zo gauw uit de reportages kunnen halen en waarscheinlijk willen ze dat ook helemaal niet kwijt.

 

ik snap al niet dat dat zomaar kan door al die schachten zonder (electrisch) te beschadigen.

 

Dit zijn geen kabels die je thuis even door de woonkamer legt, die zijn duidelijk gemaakt om in in kabel schachten en goten te leven.

Dat er hier en daar dan een krasje en een schaafplek in de buitenmantel ontstaat zal in de mechanische specificatie rekening mee zijn gehouden.

Waar het echt eng wordt (in beide betekenissen van 't woord) is die relatief krappe spleet tussen vloer en buitenmuur waar de kabel uit de betonnen toren komt en de stalen mast in gaat maar ik neem aan dat ze daar wel een of andere jig met rollers voor hebben gebruikt.

 

volker_wessels_smilde_1429.jpg

 

Wat ik me afvraag is of er grenzen zijn aan hoe lang je zo'n kabel aan z'n eigen gewicht op mag hangen zonder dat ie zichzelf door dat eigen gewicht uit elkaar trekt of op z'n minst vervormt. Alles wat je in die kabel stopt aan wapening om dat te voorkomen draagt ook weer bij aan het eigen gewicht dus daar zal een grens aan zijn. De binnenader hangt alleen aan de spacer. Aan die foto (van de mast) te zien hebben ze daar zelfs helemaal geen kabel goot, die wordt pas achteraf aangebracht in de vorm van (heel veel) beugels. Anders zou je nog kunnen kiezen voor een combinatie van de kabel omhoog trekken en de kabel omhoog duwen.

 

Wat mij dan weer opvalt is dat die kabel daar op de foto van 20 juli nog steeds niet afgebeugeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...