Ga naar inhoud


Aanschaf mobiele airco


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Er zijn speciale dakconsoles in de handel. Dan kun je de airco gewoon op een pannendak zetten.

 

Ik zou inderdaad gaan voor een splitunit. En dat hoeft echt niet een hele dure te zijn het ligt er maar aan wat je wensen zijn. Ga je voor fluisterstil kies dan voor een premium merk zoals Panasonic, Mitsubishi, Daikin etc. Speelt geluid geen rol kies voor bijv. Maxicool of hakkietakkiechina etc.

Kijk wel dat je geen R22 unit meer aanschaft.

post-32170-0-23716800-1374829487_thumb.jpg

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Maar waar plaats je dan je binnenunit bij een schuin dak? En wat moet er qua electra aanwezig zijn?

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de buitenunit gewoon aan je achtergevel ophangen. Daar heb je in het overbewaakte en uit miljarden regels bestaande nederland geen vergunning voor nodig. De voorgevel mag niet zonder vergunning maar achter mag het gewoon! De boven unit hangt gewoon onder het raam van een slaapkamer en boven het raam van de kamer beneden. Hangt niet in de weg.

 

2 L- steunen waarop je de buitenunit vastschroeft. Een gat door de buitengeven naar binnen waar de geisoleerde leidingen doorgaan, de stroomkabel en de waterafvoer.

Buiten heb je geen stroom nodig... binnen zit alles gewoon in het stopcontact, met 1 stekker.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Destijds kon je die dingen nog makkelijk zelf plaatsen. Ze verkochten ook voorgevulde leidingen, waardoor je niets vacuum hoefde te trekken etc... maar dat is er blijkbaar uit, en nu betaal je evenveel of meer aan de installateur dan aan het toestel zelf.

Ik heb vorig jaar nog een airco geplaatst, en die kwam met een voor gevulde condensor. Kwestie van de leidingen goed aansluiten, en dan de instructies volgen. Komt er op neer dat je een afsluiter naar de buitenlucht op de condensor open zet, en dan het systeem vult door de verdamper heen.... Als de freon er dan uitspuit in vloeibare vorm dan weet je dat het systeem nagenoeg ontlucht is... Werkt prima... Duurde wel even voordat ik de freon kreeg aangezien de leidingen 12m lang waren.. Bij langere leidingen moet je eigenlijk freon laten toevoegen, maar in mijn geval werkte het prima...

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zo'n buitenunit op van die dakdragers is toch erg lelijk tegen een schuin dak?

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Big Fellow, en dan hoefde je niets vacuum te zuigen begrijp ik. Maar... de hoeveelheid gas in de condensor is toch ook beperkt? en als je 12 m leiding hebt, lijkt me dat de gasdichtheid toch wel laag wordt. Maar in principe moet dit dus kunnen werken zonder dure installateur.

Over welk merk heb je het nu?

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen vacuum zuigen nodig nee... Je perst de lucht uit het systeem met de freon.

Het gas is als vloeistof in de condensor gevuld, en daar past toch wel een aardige hoeveelheid in :) .  Er staat in de handleidingen vermeld wat de maximale lengte is van de leidingen, maar als je er overheen gaat dan gaat je efficiëntie gewoon naar beneden...

 

Het merk? Een van de vele klonen uit China en Korea. In dit geval met een stikker van Carrefour erop ;) .  Ik weet van een vriend die een LG kocht dat die ook voor gevuld kwam...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha... ik ga het allemaal eens bekijken. Niet dat ik nou naar Frankrijk toe ga ;) maar misschien dat ik in het najaar eens wat offertes ga binnenhalen... Dat is de grote drukte voorbij, en zijn er waarschijnlijk wat koopjes te doen.

Veel werk is het hier niet meer... het gat zit al in de gevel...

 

Die Delchi is/was wel heel erg goed en degelijk... de nieuwere die boven zit is een grote miskoop geweest van het merk Zibro... echt rotzooi die ik niet aanraadt.  Hij doet het wel hoor... daar niet van, maar de buitenunit is na 8 jaar al aan het roesten, en als je hem buiten hoort draaien klinkt het allemaal erg "goedkoop/blikkerig". Dat wil ik dus niet meer...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik ben ook niet naar Frankrijk geweest om er eentje te kopen, maar gewoon op 5 minuten vanaf thuis :)

Je moet wel even in de gaten houden dat de meeste AC's komen zonder de leidingen etc. Die moet je meestal apart erbij kopen met de juiste lengte. Je kan ze ook op maat laten maken wat niet zo duur is... Als je ze laat maken, zorg er dan wel voor dat de flens aan het einde van de leidingen vrij is van bramen etc. (En geen haarscheurtjes heeft!)  De leidingen zitten normaal gesproken in een isolatie slang, en het geheel is vrij eenvoudig te buigen, en de "beste" plek voor dat is buiten achter de condensor...  Als je een AC "agrariër" de installatie laat doen, zorg er dan voor dat de leidingen niet te lang zijn, maar eigenlijk "precies" passend...  Mijn ervaring is ook dat de meeste bouten/moeren gegalvaniseerd zijn, en van "ok" kwaliteit voor de warmere klimaten. Maar als je het in Zweden wilt doen, met de hoeveelheid sneeuw/ijs in de winter, dan zou ik ze zelf of een lik verf geven of vervangen door RVS exemplaren...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het eens bekijken :)  ik wist niet dat dit 'merk' ook in belgie te vinden was... haha...

 

Ik heb zelf de airco beneden aangelegd, en die leiding was wel 2 m te lang... omdat het voorgevulde leidingen waren kon je dus niet gaan 'zagen'... je had ze in 3 standaardmaten, en ik heb de kortst mogelijke genomen. Die post je doorprikken als ke ze op de binnen en buitenunit schroefde. het moest dus wel gelijk van de eerste poging 100% goed zijn... maar dat is toen gelukt.

 

Ik heb een test gekregen van het Zweedse "Energimyndigheten", zeg maar een overheidsdienst voor energiezaken. Daar staat erg veel uitgelegd over rendementen etc. In Zweden worden ze in 2 richtingen gebruikt, om te koelen en om te warmen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met deze warmte zitten hier alle konijnen binnen in huis omdat ze buiten gewoon dood zullen gaan van de hitte en 's nachts gaan ze weer in hun eigen hok.

 

Ik hou hier het huis koel door gebruik te maken van de isolerende werking van het huis zelf en reflectie.

Dus eigenlijk zoals je ook ziet bij buitenhuizen en boerderijen zorgen we ervoor dat direct zonlicht zoveel mogelijk wordt voorkomen.

 

Dus overdag zit alles dicht en zijn de ramen voorzien wit zeil en/of screens zodat het binnen in huis licht blijft maar de directe zon inval weg is.

Achter het huis hebben we een grote wijndruif om het huis laten groeien die ook de gevel, die van zon opkomst tot zo'n 15.00 uur vol in de zon staat, wordt afschermt. (en de druiven zijn ook nog eens veel sneller rijp)

Op deze manier hebben we het in huis vrijwel nooit warmer als 26 graden.

 

Op zolder, waar de warmte het meest blijft hangen, heb ik in de 2 raamopeningen 2 x 2 energiezuinige 230V computerventilatoren geplaatst die, afhankelijk van hoe de wind staat, de warmte voor of achter het huis naar buiten blazen.

Zodra het buiten koeler is gaan de voordeur en achterdeur open en de ramen boven open.

De voordeur is hier een deelbare deur en voor het bovenste deel heb ik een metalen raamwerk in elkaar gelast die precies in deze opening past met spijlen op 12 cm afstand zodat hier niemand door naar binnen kan.

Om te voorkomen dat er ook van die zoemende beestjes naar binnen kunnen ook een hor op maat gemaakt die samen weer de deurdikte van 40mm hebben. 

Zo ook voor de overige ramen horren gemaakt zodat die de hele nacht open kunnen blijven staan zonder lek gestoken te worden.

Verder staat er beneden in de gang (of in de keuken afhankelijk van hoe de wind staat) een grote ventilator van 40W die de koele lucht van buiten baar binnen blaast en boven bij het trapgat raam (die staat op het noorden) staat ook een ventilator van 20W die koele lucht naar binnen blaast.

Verder boven het bed een grote langzame (en niet te horen) ventilator die er voor zorgt dat je niet gaat zweten.

 

In totaal dus een goede 80W die koele lucht naar binnen blazen en warme lucht naar buiten zodat het 's morgens weer afgekoeld is naar de nacht temperatuur.

's morgens als het weer warmer wordt gaan de konijnen weer uit hun hokken naar binnen en gaat alles weer potdicht om de warmte buiten te houden en de koele lucht binnen.

Hebben we konijnen gewoon buiten rond lopen en de deur open staan dan sluipen ze vaak wel naar binnen en zoeken ze hun eigen binnenkooi op om daar in te gaan liggen, dus denk dat ze het niet vervelend vinden om zo de hete dagen door te brengen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . . Er zit nog het 'oude' freongas in, want je eigenlijk niet meer mag hebben... maar om deze nog eens te laten bijvullen is niet meer economisch verantwoord denk ik. . .

Je hebt dan R22, gerecycled is dat nog te verkrijgen tot eind 2014, daarna is

het verboden om enerzijds te werken met R22 en anderzijds mag het het oude

freon niet meer worden gerecycled. Dus als je hem nog een keer wil laten

bijvullen moet je er als de kippen bijzijn maar ook gelijk kijken naar een

vervanger.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. . . Ik heb nooit begrepen waarom een mobiele airco niet standaard op deze manier - met twee slangen - wordt uitgevoerd. . .

Die zijn er (al even) speciaal bedacht voor monumentale gebouwen alwaar geen buitenunit gewenst is. Zoek op monoblocks. . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede mobiele airco's bestaan niet en stil al helemaal niet. Niet geschikt voor de slaapkamer.

Mvg,

Michel

Voor mensen met een beperkt budget kan een mobiele airco een goede oplossing

zijn, uiteraard wel met beperkingen.

Mobiele aico's zijn duurder in gebruik en produceren meer geluid. Dat laatste

omdat de compressor ook binnen zit en de afvoerlucht met veel kracht naar

buiten moet worden afgevoerd.

 

Maar deze toestellen kun je redelijk goed toepassen in normale gebruiksruimte.

In de slaapkamer alleen toe te passen voor het slapen gaan ivm het geluid.

Dus gewoon een aantal uren van tevoren aan en bij het slapen gaan uit.

Als je eenmaal slaapt blijkt dat men over het algemeen niet meer wakker wordt

van de warmte.

 

Nogmaals, voor mensen die geen peperdure Daikin's kunnen betalen en een minimaal

budget hebben is een mobiele airco een redelijk alternatief. En . . . een airco

heb je in Nederland tenslotte maar enkele weken echt nodig in een standaard

woonhuis. Je moet natuurlijk niet gaan wonen of slapen onder een ongeisoleerd

dak, dan gelden uiteraard andere gebruikstijden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds 2005 hebben we al een Daikin multisplit inverter met 2 binnendelen t.w. in de huiskamer en in de slaapkamer. De aanschaf was prijzig- door STEK installateur laten aanleggen-, maar het plezier dat we er alle jaren al van hebben weegt niet op tegen de kosten van aanschaf. Zelfs met de hoge temperaturen van afgelopen dagen geen enkel probleem.Schakel hem in en koelen maar. Het verbruik valt ook wel mee. 's Avonds zetten we de airco - met deze hoge temperaturen op de slaapkamer (38gr) om 20.30 aan op volle kracht en om 22.30 is de temperatuur rond de 21 gr. Dan airco in de nachtstand met de buitenunit op mode stil en binnenunit op nachtrust en hij koelt terug tot de ingestelde temperatuur van 19 gr.Je hoort de unit 's nachts niet, zo stil werkt deze airco. Het verbruik valt ook wel mee. Met deze temperaturen 's nachts ong. 5kWh .Overdag weet ik niet, aangezien hij dan draait op de energie van de zonnepanelen met terugdraaiende ferrarismeter.  Wel te bedenken dat de airco alleen met temperaturen boven de 24 gr. aanstaat. Vergeet bij de aanschaf van een dergelijke airco niet het onderhoudsabonnement. met de jaarlijkse servicebeurt in de kosten mee te rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...