Gast Geplaatst: 25 september 2001 Geplaatst: 25 september 2001 Wat is de verklaring dat de signaalkwaliteit zo sterk wisselt tussen de verschillende zenders. B.v. op Canal+ France 100% kwaliteit, Canal+ ned 85%, Sommige FTA's 50%<BR>Op de Hotbird eveneens. Palco 90%, Stream 100%, Veel FTA's (veel Arabieren) rond de 45%.<BR>Mijn app. Humax 5400, 90 cm schotel 2 lnb's<BR>Nogmaals ik hen het over de kwaliteit van het signaal en niet over de signaalsterkte (dat zit altijd boven de 75%, maar meest op 100%). De verschillen zijn waargenomen op hetzelfde tijdstip (geen atmosferische invloeden).<BR>Kan iemand me deze, voor mij vreemde, verschillen verklaren??<P>gr.<P>wim
Gast Geplaatst: 25 september 2001 Geplaatst: 25 september 2001 Dat zit in de "aard van het beestje".<BR>Ik heb het al vaker geprobeerd te verklaren.<BR>Een digitaal signaal ondergaat op weg van de verzender (de eigenlijke bron van het signaal) tot de verbruiker een lange weg van mogelijke storingen die het onderweg opvangt.<BR>Daarom zit in het MPEG signaal (de digitale codering) een "bescherming" die het mogelijk maakt deze fouten weer te corrigeren.<BR>Dit noemt men FEC (Forward Error Correction)<BR>Het ene signaaal is weer "robuster" dan het andere, afhankelijk van hoeveel FEC wordt toegepast. De FEC is weer afhankelijk van de bandbreedte van de beschikbare transponder en de hoeveelheid van kanalen in een pakket.<BR>Bij een FEC van 3/4 bijvoorbeeld wordt 1/4 van de capaciteit gebruikt om Error Correction toe te passen. Tamelijk robust dus. Bij een FEC van 5/6 wordt nog maar 1/6 gedeelte van het signaal toegepast om FEC te gebruiken.<BR>Minder robust dus.<BR>De ontvanger in jouw geval geeft aan hoeveel er gecorrigeerd moet worden om het oorspronkelijke signaal weer terug te krijgen. Daardoor onstaan die verschillen in Signal Quality.<BR>De ene provider wil veel programma´s in een pakket onderbrengen en laat daardoor minder FEC toe en de andere provider wil meer FEC en neemt in koop dat er minder programma´s in een pakket plaats kunnen vinden, bij een gegeven kwaliteit.<BR>Groet <p>[ 25-09-2001: Message edited by: svetik ]
Aanbevolen berichten