Ga naar inhoud


Veel bomen, weinig bos, maar toch wat verzonnen


frekesho

Aanbevolen berichten

Oh, je hebt quattro-lnb’s. Nee, daar moet je de multiswitch gewoon tussen laten zitten.

Zag ook dat je de hotbird niet hebt. Dan moet de rail 13,6 graden schuin staan. Een originele Triax-rail kan zo schuin niet maar dat is voor slechts 3 lnb’s die tegen elkaar aan staan niet zo’n probleem. De linker lnb moet 29mm hoger staan dan de rechter lnb.

De koppen moeten gewoon strak tegen elkaar staan en inderdaad uitrichten op de Astra 23,5, dus de schotelelevatie op ongeveer 28,7 graden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog even op terugkomen, zoals beloofd.

 

Sprietje, u is fantastisch! Ik ben vanmorgen om negen uur het dak op gegaan, netjes je informatie gevolgd, en om half elf had ik op alledrie de satellieten tussen de 95 en 97%, en prima beeld. Helemaal goed, bedankt!

 

De rest van de dag ben ik bezig geweest om coax te trekken, wat een crime... :( Overal waar eerst één kabel lag, moeten er nu twee doorheen, dus bakken gaten groter moeten boren, en de laatste etappe (van meterkast naar tv) daar zit ergens iets niet goed met de loze leiding, waardoor ik de kabel er niet in krijg. Heerlijk. Maar goed, klaar voor vandaag, morgen weer een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik toch weer vragen stellen...

Ik heb de afgelopen week flink zitten leren/spelen en ben alweer wat verder met de hele materie, maar ik hoop toch op nog een tip hier. Ik heb vandaag uitgevogeld dat ik toch een flink deel van de FTA-zenders mis (ik heb nog geen CD-kaartje, eerst spelen met FTA). Ik denk dat het komt door de polarisatie (nav http://www.sat4all.com/forums/topic/325632-verticale-en-horizontale-polarisatie/page__hl__horizontale, ik heb hetzelfde probleem). Voor zover ik heb kunnen zien, wordt de polarisatie/skew niet weergegeven in de satellietzoeker van mijn Vu+,

Ik ga van de week, wanneer het weer weer normaal doet, nog maar eens het dak op om de skew van de LNB's te controleren, maar zijn er nog andere manieren om polarisatie te testen buiten een kanaal opzoeken en frotten met de LNB tot je beeld hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste frekesho

 

Dat jij zenders mist, komt niet door de skew van de lnb’s. Die ontvangen alle transponders meestal zonder problemen als de lnb tot 10 graden verkeert staat. Als jij de lnb’s met een gradenboogje t.o.v. zuiver verticaal hebt ingesteld zoals ik in bericht 14 heb aangegeven, dan staat de skew van de lnb’s perfect.

 

Ik heb de indruk dat je niet precies het verschil tussen polarisatie en skew kent.

De satellieten zenden de golven van de verschillende transponders horizontaal- of verticaal gepolariseerd uit. Dat wil dus zeggen dat als de schotel zich precies onder de satelliet bevindt (breedtegraad), de skew (schuinstand van de lnb) nul moet zijn. De Astra 1, 2 en 3 vormen hierop een uitzondering. De polarisatie wordt 7,5 graad schuin uitgezonden. Je moet de skew van de lnb’s dus ook anders instellen als je schotel meer naast de satelliet staat. De juiste skew-waardes die je in moet stellen kun je vinden op de site Dishpointer.com.

 

Op je ontvanger kan je nooit de skew van de lnb’s uitlezen, wel kun je ingeven of de polarisatie van een bepaalde transponderfrequentie horizontaal of verticaal moet zijn.

 

Dat jij vermoedt dat je niet alle zenders van een bepaalde satelliet kunt ontvangen, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat niet alle transponderfrequenties in je ontvanger zitten.

Op deze sit kun je alle transponders vinden die door de verschillende satellieten worden gebruikt: http://www.lyngsat.com/europe.html

 

Als je een ontvanger hebt met een zogenaamde blindscan-functie, dan zoekt hij automatisch alle transponders af die er maar mogelijk zijn per satelliet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx alweer Sprietje. :)

 

Kan goed dat ik inderdaad wat dingen door elkaar gegooid heb. Ik ga me sowieso nog verder inlezen in de materie.

 

Ik heb bekeken welke zenders ik wel kan bekijken en welke niet, met de Britse kanalen als voorbeeld (http://www.bbc.co.uk/reception/info/sat_frequencies.shtml). Daar haal ik uit dat alles dat verticaal zit, goed te zien is, maar alles wat horizontaal zit, doet het niet.

 

Vanavond ga ik nog vlug ff het dak op om te kijken of ik de skew goed heb staan (volgens jouw instructies; had het idee van wel, maar ik twijfel nu weer en dan kan ik dat tenminste uitsluiten). Daarna nog maar een keer de kanalenlijst opnieuw inlezen en een keer laten scannen, hopelijk komt alles dan wel binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt Sprietje. :)

Reden dat ik ff niet gereageerd heb, is dat ik me 2 dagen in een hoekje heb zitten schamen... :( Ik ben woensdag het dak op geweest om te kijken hoe het allemaal zat. De skew van de LNBs stond niet helemaal goed, dus die heb ik nog wat aangepast. Maar het belangrijkste is dat ik de kabels van de LNBs naar de multiswitch verkeerd om aangesloten had...

Dus! Kabels voor V/L en H/L omgedraaid, en alles loopt als een zonnetje. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...