Ga naar inhoud

foutmelding "ongeldige systeemdiskette" bij opstarten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een oude pc van een vriend meegekregen met het verzoek daar windows 7 op te installeren en wat extra DDR geheugen te plaatsen. Ik zet de pc thuis aan en wordt meteen met de foutmelding " ongeldige systeemdiskette vervang de diskette en druk op een toets" geconfronteerd. ik heb al van alles geprobeerd om deze melding weg te krijgen zoals de A drive in de Bios uitzetten, de boot volgorde aanpassen zodat hij meteen naar de CDrom gaat. Maar ook dan krijg je de tekst te zien druk op een toets om verder te gaan met de installatie vanaf cd rom en daarna volgt alsnog de melding van de ongeldige systeemdiskette en kan ik niet verder. Waar komt deze melding vandaan en hoe krijg ik deze weg zodat ik meteen vanaf de DVD kan booten voor een schone installatie?

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Geplaatst:

En hoe oud is die PC in hemelsnaam?

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

En hoe oud is die PC in hemelsnaam?

Inderdaad, want dit is een windows 98 probleem.

Als daar windows 7 gaat op zetten zal een beetje DDR geheugen erbij niet voldoende zijn vrees ik.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

het is inderdaad een oud beestje van ca 10 jaar oud met nog een diskettestation. er zit 768 mb ddr 400 intern geheugen op. dat is weinig maar minimaalvoor win7 om op te draaien. dvd is bootable.

renzie

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

• Moderator
Geplaatst:

Ik denk dat er een cdrom drive in zit en geen dvd drive. Als je in een ouderwetse cdrom drive een dvd duwt krijg je inderdaad de melding ongeldige systeem disk. Je kan nou eenmaal geen dvds lezen in een cdrom drive.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

het is inderdaad een oud beestje van ca 10 jaar oud met nog een diskettestation. er zit 768 mb ddr 400 intern geheugen op. dat is weinig maar minimaalvoor win7 om op te draaien. dvd is bootable.

renzie

dit is wel heel weinig geheugen,ik gebruik er 2 Gb tot zelfs op bepaalde laptop's 4 Gb.

ik denk ook,dat je met een cd rom drive zit,en dan kan hij de dvd niet lezen,slaat die over,en krijg je de melding van de hd te zien,die je schrijft.als de persoon geen dvd wilt,kan je als je dat hebt een externe dvd-rom aanhangen via usb,maar dan moet het moederbord (bios) dit ondersteunen,dat je kan booten via usb.

maar zoals anderen schrijven,probeer naar min 1.5 Gb werkgeheugen te gaan.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

@Renzie,

Vergeet het maar dat Win7 op die oude pc zal werken, dvd drive of niet. Bekijk liever eerst de "systeem-vereisten" voor W7 op de Microsoft Site.

Mocht je alsnog een WinXP licentie kunnen bemachtigen zou ik die aanraden.

Suc6 en groet, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Geplaatst:

Of een uitgeklede Linux.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Als je al met de gebreken van zo'n oud machientje kunt leven kun je ook met win98 (of zelfs 95) leven lijkt me... Ook al krijg je 7 geinstalleerd dan zal de gebruikerservaring belabbert zijn.

Als je voor zo'n bakkie nog geld uit gaat geven voor geheugen + een win 7 licentie (want anders mag je natuurlijk niet installeren :cool: ) kun je beter een nieuw systeempje kopen, compleet met een win 7 installatie. Dat kost dan niet zo heel veel extra meer...

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Geplaatst:

goed geconstateerd quattro

een memory upgrade is duur en zinloos met een 10 jaar oude CPU erin en bovendien oude hardware als periferie.

dan geloof ik nog eerder aan Psychosammie z'n suggestie met een kale linux

maar vergis je ook niet in de webapplicaties en webbrowsers die steeds meer vergen van je PC / geheugen en hdd

een nieuwe aankoop is misschien duurder nu, maar de memory upgrade is weggegooid geld met als doel een w7 erop te zetten

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Ook al eens zoiets meegemaakt met een antieke bak, ouwe bios wilde niet correct een dvd schijf booten ondanks dat er een dvd rom inzat.

Zelfde dvdrom drive en bootable dvd deed het in modernere machine prima.

Blijkbaar was de bios niet voorbereidt om om te kunnen gaan met een bootable dvd formaat, cd lukte wel.

Je zou de bios nog kunnen updaten en dan opnieuw proberen.

Geplaatst:

Draai eens Window upgrade advisor zodat je weet of de computer wel geschikt is voor Windows 7.

Zo'n echt oude PC is dat zelden.

Ik heb hier zelf een ± 10 jaat oude PC (reserve PC) met 2 GB geheugen. Meer dan genoeg dus, maar deze is niet geschikt voor Windows 7 omdat oa de videokaart onvoldoende is. De ander punten weet ik even niet meer.

Deze oude PC blijft dus lekker XP draaien.

Geplaatst:

het blijkt achteraf dat de harde schijf kapot is. ik had hem met een ubuntu live disk getest en dit werkte goed. na de schijf te hebben vervangen door een 80 gb welke ik nog had liggen ging de installatie met win 7 verder vlekkeloos. win 7 staat er nu op met office 2007, vlc, flashplayer, cdburner xp, firefox, chrome en adobe reader. het is geen snelheidsmonster als mijn 2 weken oude macbook met I5 ivybrigdge processor en 256 ssd en 8 gb intern geheugen, maar het werkt en hij loopt niet vast. Niks voor mij, maar voor iemand die uitsluitend wat mailt en sociale netwerken beheerd nog wel bruikbaar.

renzie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen