Aad7506 Geplaatst: 6 augustus 2012 Geplaatst: 6 augustus 2012 Hallo allen, Ik ben al even niet op het forum geweest, maar wil toch iets aan mij opstelling gaan veranderen. Ik heb een Philips DSR7141 HD ontvanger en een Triax 78cm schotel met daarop een duo lnb welke door CD werd geleverd. Mijn schotel is destijds uitgericht door de plaatselijke schotel winkel, dus neem aan dat die goed staat. Alleen als het flink slecht weer is valt mijn beeld weg, nooit echt mee gezeten omdat ik zoiets had van ja daar doe je niks aan, maar toch eens gaan kijen bij de buren wanneer ik geen beeld had. En die hebben dus gewoon beeld. Zij hebben dezelfde schotel en ontvanger, maar op de schotel zit een soort rail met daarop losse LNB's. Nu is mijn vraag is dat beter ?? en zo ja welke LNB's zijn hiervoor het beste en er moet ook een kastje tussen de 2 LNB's en de ontvanger zag ik bij de buren. Kan iemand mij misschien wat info geven ?? B.v.d.
Sprietje Geplaatst: 6 augustus 2012 Geplaatst: 6 augustus 2012 Beste Aad7506 Welkom op dit forum Mag ik raden welke zenders er wegvallen? Die van de Astra 3 en niet van de Astra 1. Hoogstwaarschijnlijk is de duo-lnb dan met de kop van de Astra 1 in de klem gezet en die van de Astra 3 staat er schuin links boven. Een rail is zeker niet beter dan een duo-lnb maar het is wel zo dat een duo-lnb van CanalDigitaal eigenlijk gemaakt is voor een Triax 64 en niet voor een Triax 78. Vandaar dat ik je ook adviseer de kop van de Astra 3 in de klem te zetten, zie ook de beschrijving van CanalDigitaal: http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/6_Klantenservice/Klantenservice/Downloads/Satellietontvangers/11159_Handl_beste_signaal_Dubbele_kop_HR.pdf Nu is het wel zo dat als een schotel wat groter is, je ook meer regenreserve hebt echter, het verschil tussen een 64cm en een 78cm is redelijk, het verschil tussen een 78 en een 88 een beetje en het verschil tussen een 88 en een 110 is weinig. Bij echte hoosbuien ontvang je toch geen enkele satellietzender meer. Wat ook nog wel verschil uit maakt is een heel erg goede lnb te nemen, bijv. de Inverto Black Ultra. Deze kun je echter niet op een Triax 78 gebruiken omdat ze door de afmetingen van de kop niet dicht genoeg bij elkaar geplaatst kunnen worden. Dat kan wel met een Triax 88. Heb je echt behoefte in de ontvangst van de Hotbird, Astra 1, 2 en 3, dat zou je een multifeed-rail kunnen nemen. Je kan ook overwegen een schotel te nemen speciaal voor multifeed-ontvangst. Deze zijn meestal wel wat duurder. Bij gebruik van losse lnb’s moet je een diseqc-switch gebruiken. Wil je twee lnb’s koppelen dan heb je een 2/1 diseqc-switch nodig, wil je 3 of 4 lnb’s koppelen, dan heb je een 4/1 diseqc-switch nodig. Omdat 4/1 diseqc-switches nauwelijks duurder zijn dan 2/1 switches, is het misschien aan te raden een 4/1 switch te nemen ook al heb je slechts 2 lnb’s. Dan kun je er later altijd nog 2 lnb’s bijhangen als je dat wilt.
Aad7506 Geplaatst: 6 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2012 Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb niet echt intressen in de astra 2 en de hotbird. Dus voor mij zijn 2 lnb's voldoende. Begrijp ik dan goed dat wanneer ik de CD duo lnb dus met de kop van de astra 3 erin zet en de schotel goed afstel ik net zulke goede resultaten zal halen als met 2 losse lnb's ? Het is idd waar dat de astra 3 als eerste wegvalt, maar meestal valt de astra 1 niet veel later ook weg Als ik naar de signaalmeter kijk in de Philips dsr7141 dan heb ik gemiddeld op de astra 1 : 82% signaal en 100% kwaliteit. De astra 3 : 76% signaal en 100% kwaliteit. Nu weet ik niet of er iemand is die weet hoe goed en betrouwbaar die interne signaalmeter is, maar neem aan dat het signaal wel iets omhoog moet kunnen.
Sprietje Geplaatst: 6 augustus 2012 Geplaatst: 6 augustus 2012 Beste Aad7506 Twee losse lnb’s plaatsen geeft problemen op de Triax 78. Lnb’s met normale koppen kunnen niet dicht genoeg bij elkaar geplaatst worden. Dat kan alleen met smalle lnb’s maar die zijn beslist niet beter dan een duo-lnb. Je hebt voor de Astra 3 waar de HD-zenders op zitten het meeste signal nodig. Daarom heeft het ook de voorkeur de kop van de Astra 3 in de klem te zetten en de schotel optimaal op de Astra 3 uit te richten zoals het ook in de CanalDigitaalbeschrijving staat. Als het extreem hard regent, zullen alle zenders van alle satellieten wegvallen maar het gaat natuurlijk ook om situaties waarbij het niet extreem regent en je de zenders niet weg wilt laten vallen. Je zegt het zelf al, in geval van een flinke regenbui valt de Astra 3 als eerste weg. Dit probleem kun je verbeteren door de kop van de Astra 3 in de klem te zetten. Dat je ontvangst 100% kwaliteit aan geeft is behoorlijk overdreven en dat is dan ook meteen het probleem dat je dan ook niet kunt zien of het signaal misschien nog wat beter kan want ja, meer dan 100% geeft hij natuurlijk niet aan.
grondstof Geplaatst: 7 augustus 2012 Geplaatst: 7 augustus 2012 Staar je niet blind op de signaal sterktes van de meter, die zijn bij elke ontvanger weer anders en geeft slechts een indicatie van de sterkte. Het is wel zo dat als ze het maximaal haalbare aangeven je schotel goed is uitgericht.
Aad7506 Geplaatst: 7 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2012 Ik ga van het weekend even met de schotel spelen. Dan de lnb van astra 3 in het midden. Signaal is geen100% hoor, kwaliteit staat op beide astra's wel op 100% maar de signaalmeter op 82% en 76%. Ik zal de resultaten hier neer zetten. Alvast bedankt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen